Pools grenen multiplex veredelen en beschermen

Frank Jaeger

Nieuw lid
20 jul 2017
2
0
Hallo allemaal,

Ik ben volledig nieuw met het werken met hout en in dit geval plaatmateriaal (multiplex). Ik heb een aantal multiplex platen (Pools grenen, zie onderstaande foto) waar ik een aantal bureau's mee wil maken. Het multiplex blijft dus binnen ;). Nu wil ik het materiaal veredelen / beschermen met een beits of iets dergelijks maar ik wil graag zo dicht mogelijk bij de huidige uitstraling blijven of juist de vlamtekening accentueren en dus de tekening van de fineerlaag meer contrast geven. Gezien ik een complete leek ben heb ik een aantal vragen en ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren:

1. is beschermen / beitsen eigenlijk een vereiste in deze situatie of heeft dit is dit een kwestie van smaak?
2. Welke behandeling zouden jullie aanraden?
3. Is het verstandig deze behandeling te doen voor of juist na het assembleren van het bureau
4. wat zijn de belangrijkste punten waar ik op moet letten die vaak over het hoofd worden gezien.

Ik hoop dat jullie zo genoeg info hebben. Bedankt!

File_000 (1).jpg
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dag Frank,
welkom op het forum. Om te antwoorden op je vragen:
1. Ja, beschermen is wel degelijk nodig. Zeker als je het als bureau gebruikt. Onbeschermd hout slorpt echt alles op en binnen de kortste keren zou je vuile vegen en ringen hebben.
2. Als je een onzichtbare behandeling wil, raad ik je Skylt Original aan. Dit is een 2-componenten matte vernis, en je ziet echt geen verschil met onbehandeld. Om de tekening extra te accentueren wordt nogal dikwijls olie gebruikt (meestal lijnzaadolie). Dit zal je hout wel wat donkerder maken (vergelijkbaar met het nat maken van hout) maar biedt ook prima bescherming. Voordeel van olie is dat je na een aantal jaar een extra laagje kan aanbrengen en dat het er direct als nieuw uitziet.
3. Ik behandel altijd na assemblage, omdat ik niet wil dat er product komt op delen die nog verlijmd moeten worden, zodat de houtlijm niet goed werkt.
4. Een aandachtspunt is dat je onderkant van het bureaublad ook moet behandelen, omdat de vochtopname tussen boven- en onderkant anders verschilt, waardoor het blad nog wat kan krom trekken.
 

Frank Jaeger

Nieuw lid
20 jul 2017
2
0
Dag Frank,
welkom op het forum. Om te antwoorden op je vragen:
1. Ja, beschermen is wel degelijk nodig. Zeker als je het als bureau gebruikt. Onbeschermd hout slorpt echt alles op en binnen de kortste keren zou je vuile vegen en ringen hebben.
2. Als je een onzichtbare behandeling wil, raad ik je Skylt Original aan. Dit is een 2-componenten matte vernis, en je ziet echt geen verschil met onbehandeld. Om de tekening extra te accentueren wordt nogal dikwijls olie gebruikt (meestal lijnzaadolie). Dit zal je hout wel wat donkerder maken (vergelijkbaar met het nat maken van hout) maar biedt ook prima bescherming. Voordeel van olie is dat je na een aantal jaar een extra laagje kan aanbrengen en dat het er direct als nieuw uitziet.
3. Ik behandel altijd na assemblage, omdat ik niet wil dat er product komt op delen die nog verlijmd moeten worden, zodat de houtlijm niet goed werkt.
4. Een aandachtspunt is dat je onderkant van het bureaublad ook moet behandelen, omdat de vochtopname tussen boven- en onderkant anders verschilt, waardoor het blad nog wat kan krom trekken.

BossyRangs,

Bedankt voor je reactie en alle nuttige info.
Begrijp ik het goed dat je OF olie OF Skylt aanraadt? dus niet in combinatie?
Bedankt voor de tip over beide kanten behandelen
icon14.png
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Graag gedaan. En inderdaad, het is of Skylt, of olie. Dit zijn je 2 opties als het mat moet zijn, voor een zo goed mogelijke natuurlijke uitstraling. Bij olie zijn de 2 meest gebruikte lijnzaadolie en tungolie. Je mag natuurlijk ook een andere blanke vernis gebruiken, maar die blinken altijd een beetje, waardoor het er een beetje nep uitziet. Ik ben er geen zo'n fan van.

PS: technisch gezien kun je wel vernissen na olie, als het een drogende olie is, en heeeeeeeel lang tijd gekregen heeft om te drogen. Maar ik zou het niet aanraden.
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Hallo, Ik heb dezelfde vraag.
Ik wil graag ook multiplex (berk en Poolse den) behandelen om kleine meubeltjes mee te maken (bureautje). Iemand tips voor de olie? Liefst betaalbaar natuurlijk.
Werkt de transparante olie van de hubo/gamma bv ook? Of beter overslaan?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
Ik vind het gevaar van olie op een lichte multiplex dat deze vergeelt. Bijvoorbeeld lijnzaadolie op populieren multiplex.
Ik heb laatst een kapstok gemaakt van een plaat multiplex, deze heb ik gelakt met de blanke lak van de Action. Het is zijdeglans maar ik vind het niet misstaan.


thumbnail_20201110_085721.jpg

Als je het mat wilt houden kom je denk ik uit op Skylt of Polyvine.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik wil graag ook multiplex (berk en Poolse den) behandelen om kleine meubeltjes mee te maken (bureautje). Iemand tips voor de olie?
heb van een (beroeps)schilder gehoord dat poolse den mpx minder makkelijk af te werken is, omdat die ruwer en zachter dan berk is
die V33 heb ik nog niet gebruikt & ken ik niet
olie dringt in het hout, en de behandeling kan je niet terugdraaien
ben daarom voorstander van lak/vernis die een laag legt
heb goeie ervaring met ciranova fortico 1C
is trouwens een erg lokaal produkt
kleurloos en strijkt zuinig (had er veel te veel van gekocht 😭
komt rond de 35 €/lt
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Zelf ook tevreden met polyvine, fijne is dat het heel makkelijk verwerkt. Als je onverhoopt een stukje beschadigd of gemist hebt kan je gewoon lokaal bijsmeren zonder dat het hele oppervlak opnieuw moet. Dus juist voor gebruiksmeubels als een buro heel geschikt.
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
En als mijn plaat wél donkerder mag worden? Wat gebruiken jullie dan vaak op bv. berken multiplex?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Als je Osmo goed uitwrijft is de uitstraling ook aardig mat, maar je zult toch wel een tint kleurverschil zien afhankelijk van de kleurvariant die je kiest. Of dat erg is kan ik natuurlijk niet voor jou bepalen. Misschien een mini-testzakje van een paar ml bestellen bij Baptist?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.