Iemand ervaring met badkamer verbouwen?

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Hoe vlakker de vloer, hoe makkelijker het is om de vloertegels te leggen. Een dikbed tegellijmlaag is best lastig voor een beginner.

Ik heb een houten vloer, en de zwaluwprofielen al op het juiste afschot gelegd. Het betonlaagje is daarmee overal even dik, en dus heel makkelijk met een paar latten te smeren. De latten hadden we los op de vloer liggen, na afreien meteen de latten weghalen en opvullen.

Ik heb de hele vloer op afschot naar een putje. Dus alles naar één hoek. Dat scheelt veel tegelsnijwerk en lelijke diagonale naden. Gevolg is wel dat de douchedeur ook op een niet vlakke vloer staat. De naad aan de onderkant verloopt een beetje, maar daar zie je niets van.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Als ik deze badkamer naar eigen inzicht zou moeten tegelen en advies moest geven, dan zou ik het volgens onderstaande schets maken.
Untitled.jpg
Daarbij zou ik op de rode lijn ook de tegel veranderen van dieptie, je douchegedeelte zou ik tegeldikte laten zakken zodat je een opstaand randje hebt wat je met of zonder schlüter/hoekprofiel kunt afwerken.

Wat betreft die EasyDrain met doek , deze zou ik persoonlijk achterwege laten en een gewone drain halen.
De afstand netjes verdelen tussen links en rechts en als het onder de 10 cm is, deze afstand ook aanhouden van de achterwand.
Hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk is, mocht dit niet zo zijn dan hoor ik dit graag.

Groet,
Roy
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Dank voor de tips :) Roy was me net voor met de schets maar dat lijkt me inderdaad de makkelijkste optie.

badkamer idee.jpg

Ik zou de leidingen dan door de muur laten lopen. Op het moment volgen ze het lichtblauwe lijntje aan de rechter muur.

@Roy, hoe veel kun je de vloer laten zakken, en zorgen dat de zijkant alsnog wel mooi lijkt? Het dikke zwarte gedeelte is een muurtje in je tekening? Mijn voorkeur ging uit naar volledig glas zodat de ruimte ruimer oogt. En ik wil graag een redelijk ruime ingang van de douche, aangezien ik nu moet wurmen om de douche in te komen :p Kan bijvoorbeeld de deur 80 cm worden en het muurtje 40? Al is dat weer lastiger om de rand af te werken?...

Zou een horizontale hardstenen dorpel een idee zijn? Het lijkt minder mooi maar wel praktisch misschien? Kan ze alleen niet zo gauw vinden van 120cm lang..

@Bijtel, heb je foto's van hoe de deur er in zit, en de rand van de tegels?

Tof dat jullie allemaal meedenken :D Inmiddels ben ik nog steeds met het plafond bezig, toch lastiger dan gedacht in m'n eentje.. En voor alles de eerste keer, ik leer een hoop :) Maar soms erg klote om 3x de bedrading opnieuw te doen en er achter komen dat je de bruine draad te ver in de dimmer hebt gestoken waardoor ie altlijd contact maakt..... 3 uurtjes bezig voor zo'n stom dingetje :p (overigens zat de bedrading verder goed, dat dat weer wel)
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Ik zal vanavond of morgen wel een foto posten van de badkamer die ik 2 weken geleden bij mijn ouders heb gemaakt.
Die badkamer is iets groter, maar niet veel. en is in dezelfde opzet gemaakt.
Ik bedoel je muurtje halfhoog en daar vervolgens glas op zetten, de sluit je wastafel/badmeubel daar mooi tegenaan en heb je minder kalkaanslag dan op een glazenwand (praktisch denken:D)
Hoe bedoel je, hoeveel je je vloer kunt laten zakken?
Het totale afschot? of de complete vloer?
Ook zou ik het idee opteren om GEEN deur te plaatsen, als je de indeling aanhoud zoals op mijn schets, dan is een deur geen vereiste.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Ik zou de drain niet voor of bijnde uitgang van de douche aanbrengen, dan sta je altijd met natte voeten voor je eruit gaat.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Dat is waar Roy, misschien de hele deur maar skippen... Al is het met deur wel wat aangenamer, maar zal er nog eens over denken.

Dit is wat ik bedoelde met de vloer, vanaf de achterwand gezien.
badkamer2.jpg
Ik dacht er over om een drempel / dorpel te plaatsen maar die kan ik niet vinden in de goede afmetingen..
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Je kunt toch gewoon een hardstenen dorpel kopen oid? Die zijn in alle maten te maken en ook in veel maten te koop. Hornbach heeft ook een aardige selectie bijv.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Dat was eigenlijk ook van plan, maar ik zie nu op de hornbach website dat ze niet langer dan 103 cm hebben.. Als ik inderdaad een muurtje doe maakt het niet uit, maar vooralsnog zie ik dat als laatste redmiddel..
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Dat was eigenlijk ook van plan, maar ik zie nu op de hornbach website dat ze niet langer dan 103 cm hebben.. Als ik inderdaad een muurtje doe maakt het niet uit, maar vooralsnog zie ik dat als laatste redmiddel..

Ze kunnen ze ook op maat bestellen. Daarvoor moet je wel even naar de winkel komen.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Dat is waar Roy, misschien de hele deur maar skippen... Al is het met deur wel wat aangenamer, maar zal er nog eens over denken.

Dit is wat ik bedoelde met de vloer, vanaf de achterwand gezien.
Bekijk bijlage 66563
Ik dacht er over om een drempel / dorpel te plaatsen maar die kan ik niet vinden in de goede afmetingen..

Voor je vraag hoe je deze rand afwerkt, is dit makkelijker op te lossen dan dat je denkt;
Je tegelt een paar cm verder met je wand, en daarna ga je pas je vloer leggen.

Ik ben gisteren helaas niet in de gelegenheid geweest om een foto te maken van de badkamer, heb een hoop werk gehad met alles afmonteren en kastjes maken.
Zondag ga ik daar weer even verder en zal dan wat foto's maken.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ik wacht af :)

Je tegelt een paar cm verder met je wand, en daarna ga je pas je vloer leggen.
Dat is bij de achterwand, daar kom ik wel uit :) Ik bedoel bij de "naad": het gedeelte waar de horizontale vloer de schuine vloer ontmoet. Daar komen geen tegels rechtop te staan, aangezien het maar 1 cm hoog is op z'n hoogst.

Kun je een hardstenen dorpel in het zandcement leggen, en heb ik dan een waterdichte afsluiting? Of kan ik beter een uitsparing maken in het zandcement --> primer --> kimband met waterdichtmaakspul --> tegellijm en dan dorpel erop?

Of denk ik te moeilijk, en kun je het hoogteverschil aan de zijkant (op het hoogste punt 0 verschil en op het laagste punt 1cm) gewoon dichtkitten? Zodat je niet de betonvloer ziet.
 
Laatst bewerkt:

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
JanWillem, hierbij de langverwachte foto's.
de badkamer is 1,94 x 2,64 en dit heb ik er in overleg met mijn ouders van gemaakt.
Het meubel heb ik vandaag afgewerkt en er moet nog een spiegelkast in komen.
IMG_1866.jpgIMG_1867.jpgIMG_1868.jpgIMG_1869.jpgIMG_1870.jpgIMG_1871.jpgIMG_1872.jpgIMG_1873.jpgIMG_1878.jpg
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Thanks voor de foto's, erg mooi inderdaad! Vanwege de ruimte en het gemak laat ik toch het muurtje achterwege.

Ook moet ik vanwege de ruimte de goot tegen de achterwand zetten, ben benieuwd of dat lastiger te realiseren is of niet.. Ik ga morgen eens wat leidingen solderen. Wellicht ga ik een verslagje bijhouden, als daar interesse in is.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Hey! Vandaag ga ik leidingen weg smeren en kimband aanbrengen. Morgen beginnen met tegelen.

Wat een hels project, spijt als haren op m'n hoofd. Deels door persoonlijke omstandigheden, maar ook doordat het ontzettend tegenvalt. Heb enkele bedrijven enzo gebeld, allemaal tot eind september vol.. Dus nu maar door buffelen, al is het op het tandvlees.

Een kleine impressie: muren vlak gemaakt met qboard (wedi van hornbach), vloer in 2 delen vanwege afschot. Omdat het dun was kon zandcement niet, heb het gedaan met ardex, wajoo dat droogt snel!
Nadeel was dat de 6 zakken zandcement en 4 egaline ook weer 6 trappen naar beneden moesten, en 4 zakken ardex omhoog.......

Oja, als iemand een goede tegelzetter weet, op korte termijn, graag!! :)
IMG-20170808-WA0011.jpg
IMG-20170813-WA0005.jpg
IMG-20170814-WA0005.jpg
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Al goed opgeschoten! Tegelzetten kun je zelf, is mijn ervaring. Ik heb het gedaan met een tegel levelling systeem. Maak je gebruik van een keg en een tang. Een goede tegelsnijder/zager erbij, koud kunstje wil ik niet zeggen, maar dit is wel te behappen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Thanks Leroy, dat had ik wel ff nodig om te beginnen. Het valt me niet mee, toch. Vooral de vloer vind ik klote, vlak maken viel tegen, en nu dubbel last met plakken. Het deel met afschot zit er wel goed in nu. Morgen nog een vierkante meter.. Het gaat echt per meter of twee... Lastig om in je eentje de gang er in te houden, de laatste loodjes...
15031563739741267514601.jpg
1503156417427110359454.jpg
Helaas moeten alle vloertegels ook zo'n centimeter bijgeslepen worden.
Ik werk liever met hout :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.