Iemand ervaring met badkamer verbouwen?

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
Je hebt daar ook een goedje voor, soort rubber coating in een ton. Daar kun je zo over heen tegelen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Tegellijmfabrikanten leveren daar al allerlei spul voor, voor het maken van een waterdichte ondervloer en eventueel wanden, volgens mij is dat in België en Duitsland al standaard voorgeschreven. Google maar eens op waterdicht tegelwerk. Voor epoxy zal je ondervloer goed droog moeten zijn. In handboek Kunststoffen staat volgens mij dat je het dan met zand moet instrooien voor de hechting. Zal zelf geen epoxy gebruiken, maar denk dat het in principe wel kan.

Voor (dun) egaliseren van wanden zijn er ook verschillende producten, zelf gebruik ik daar Ardex A950 voor, kan je al snel weer overheen tegelen. Is ook niet heel goedkoop. Kan je wel op bijna elke ondergrond gebruiken. Ik zou geen gips gebruiken in de badkamer. Als er dikke lagen aangebracht moeten worden op steenachtige ondergronden zou ik kalkmortel met cement gebruiken of baumit mpi 30 speed, ivm prijs.

Een drain of een putje hangt ook van je tegels af ivm het afschot in de vloer. Bij een putje maak je meer een soort van kuil, bij een drain kan je een vlakke vloer maken die scheef ligt, weet niet hoe ik het anders moet zeggen. Bij grote vloertegels kom je met een put minder goed weg, grote tegels kan je niet heel verwerken in de kuil,dat wordt stukken snijden, wel op de vlakke, scheve vloer bij een drain. Aan de andere kant zie je bv ook wel eens mooie zeskant tegels met een patroon erin, in zo'n geval vind ik het weer jammer als dat onderbroken wordt door een drain erin.

Zelf zou ik niet gauw met egaline aan het werk gaan in een douche, je wilt immers afschot. Dun egaliseren kan met Ardex A950 of gelijkwaardig produkt.
Meestal zit er een cementdekvloer op de constructieve vloer. Wij verwijderen deze praktisch altijd, daarna maakt de installateur het leidingwerk en afvoeren klaar, waarna wij een nieuwe cementdekvloer aanbrengen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Je hebt daar ook een goedje voor, soort rubber coating in een ton. Daar kun je zo over heen tegelen.

Kimband+pasta.

Epoxy als waterdichting onder tegels heb ik nog nooit van gehoord. De hoeken krijg je er ook niet mee afgedicht, tenzij je daar iets van glasvezel gaat plakken. Heel omslachtig zonder gegarandeerd resultaat. Mijns inziens een slecht advies dus.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Dank voor de vele nuttige reacties. Ik ben er inmiddels uit wat ik ga doen. Dit moet het ongeveer worden:
badkamer.jpg

Omdat de oude putdeksel weg is, kan ik die niet meer gebruiken. En zoals bjorn zei een drain heeft maar afschot in een richting nodig dus dat wordt het. Het nadeel is dat de vloer een stuk (max 7 cm) opgehoogd moet worden. Ik ga wel voor wat grotere tegels (60x30) dan op de foto, en laat de radiator achterwege.
De klusjes, inmiddels ben ik met het plafond begonnen. Oude eruit gesloopt, de nieuwe wordt lager zodat de afzuiging in het plafond kan, en dan niet in het hoekje.. De planning:

-Plafond: elektriciteit aanleggen voor spotjes en de afzuiging. Hout regels met groene gipsplaat. Gaatjes etc wegstrijken met gips en dan in de latex.

-Vloer: zo diep mogelijk gat in de vloer hakken en kijken hoe diep ik de oude afvoer kan afzagen zodat de drain zo laag mogelijk geplaatst kan worden, zodat de rest van de vloer zo min mogelijk opgehoogd hoeft te worden. Ik ga de hele vloer op afschot leggen, niet alleen het afvoer gedeelte. Dit zou het mooiste lijken?

-Muur: een muur ga ik opdikken met QBoard (soort Wedi bouwpaneel) zodat de leidingen daar in kunnen weggewerkt. Ook heb ik wat dikte nodig omdat de badkamer iets te breed is voor een douchewand. Misschien een beetje zonde van de ruimte maar:

-Douchewand plaatsen, ik heb inmiddels genoeg van een douchegordijn vastgeplakt aan m'n bil.

Vragen:

Hoe zal ik de vloer opdikken als 3-4 cm genoeg is?
Egalisatiemortel: duur maar in een dag betegelbaar, tot 3% afschot:
http://www.hornbach.nl/shop/AKKIT-201-Egalisatiemortel-25-kg/8582240/artikel.html
Of met zandcement? Kost veel minder maar moet minstens een week drogen.
Ik begreep dat zandcement op tegels veel langer tijd nodig heeft om te drogen? Dus dan zou de vloer er uit moeten, meer werk, meer dikte, langere droogtijd? Lastig, keuzes.....
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Ik zou de tegels rechtstreeks in de zandcement leggen , houd er inderdaad rekening mee dat na het tegelen de vloer gelijk ingewassen (gevoegd) kan worden en vervolgens 2 dagen hieraf blijven is voldoende.
Zorg wel dat je je ondervloer ruw hebt en niet vergeten om alles "aan te branden" (pure cement over de ondervloer strooien en dit met een natte handveger even goed instrijken voor dat je de specie er op gooit.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Techcom, kan zandcement ook OP de oude tegels? In verband met droogtijd...

Ik denk niet dat ik het aandurf om het afschot te maken en gelijk de tegels erin de leggen..
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Ik denk eerlijk gezegd dat het makkelijker is dan eerst een smeervloer te maken en vervolgens de tegels te plaatsen.
Fouten kun je dan gelijk herstellen en het afschot is makkelijker te corrigeren.
OP de oude tegels zou ik ZEKER NIET! doen, dit omdat het vocht van je cementdekvloer dan bijna nergens heen kan en de droogtijd dus langer wordt.
Maak een zand/cement mengsel van 1 op 4 met PORTLAND cement ZONDER KALK!!! en maak dit aardvochtig zodat het niet te nat is maar je er een balletje van kan knijpen.
Vervolgens maak je een papje van water en cement wat je over de smeervloer aanbrengt en wat inkrast of met een lijmkam uitsmeert, dit zorgt voor een goede hechting tussen de tegels en de vloer.
En je ruimte is 125x220 zoals eerder aangegeven, en dat gaat je wel lukken op 1 dag.

- - - Updated - - -

Het is dat je zo'n roteind weg woont , anders was ik je wel komen helpen hoor.
 

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
Ik zou een Wedi vloer gebruiken en daar over heen tegelen - is gelijk je vloer geisoleerd (dubbel lekker met vloerverwarming!)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Je kan een wedi vloer op afschot kopen. Ook met de afvoergoot al gemonteerd. Wil je vloerverwarming, kan je de sleuven met een gewone freesmachine met een 16mm frees er in frezen. Slang afstrijken met vloerlijm. Kanten en naden afplakken met kimband en je kan de vloertegels simpel lijmen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Dank allen, ik ga de oude tegelvloer eruit bikken en dan eens kijken wat voor verrassing er onder de douchebak zit. Ik ga toch voor de zandcement vloer, scheelt toch zo'n 600 euro in vergelijking met wedi plaat (zou er 2 nodig hebben, om de hele vloer (220x120) op afschot te leggen).

Ik ben nu bezig met een nieuw verlaagd plafond aanleggen, waar spotjes inkomen en waar de afzuiging in weggewerkt kan worden.

Het is me niet helemaal duidelijk, plaatst men eerst het plafond of eerst de wanden?

Het is dat je zo'n roteind weg woont , anders was ik je wel komen helpen hoor.
Dankje! Al lang mooi dat je hier wat vragen wilt beantwoorden :) (er komen nog wel wat vragen aan denk ik zo :p )
 

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
wij hadden wel het voordeel van een houten vloer - die heb ik op afschot gemaakt (tussen de balken in, iedere mm telt!) en toen kon daar de Wedi op - die afschot platen zijn achterlijk duur!
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Ja precies.. Ik dacht er nog over om Wedi (of Hornbach - Qboard) platen schuin te leggen door met tegellijm de platen aan een kant hoger te leggen. Maar het lijkt me om de een of andere reden weer lastiger om waterdicht te krijgen? Aan de andere kant is het wel gelijk vlak...

Toch adviseren de meeste professionals om een vloertje van zandcement te maken. Maar ja, zie dat maar weer vlak te krijgen. Ik twijfel nog even verder..
 

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
Met de Wedi kit plak je de naden discht en dan zijn ze waterdicht!

Maar ik hou van zekerheid, dus ook alles gekimt en de hele natte ruimte (en ruim daaromheen) in de rubbercoating (want gewone voegen zijn niet helemaal waterdicht)

In jouw geval zou ik denk ik gewoon voor zandcement gaan en een grote rei ��
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Wat je eventueel kunt doen als je het afreien van een vloertje niet vertrouwd, 2 latten op afschot erin timmeren en hier met je waterpas/rei overheen gaan.
Dan het hout verwijderen en dat weer aansmeren.
Je zit niet op een "schupstoel" en better safe than sorry.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Techcom, oiets had ik ook in gedachten techcom. Alleen blijven de latten dan niet in het beton zitten? Als ik aluminium profieltjes aan de muur boor, met het afschot, kunnen die dan blijven zitten?

Hier een schets van de situatie:
badkamer idee.jpg
Ik zou de lat aan de rechter muur zo laag maken, zodat ik precies goed uitkom aan de voorkant (rechterkant) van de drain). Ik zou de hele badkamervloer zo op afschot willen leggen.
Als ik alu profielen gebruik kan ik die dan laten zitten? Zo niet, hoe haal je die weer uit het cement?? :)

En wat ik vergeten was te vragen: heb je enig idee of zo'n easydrain met doek aan twee kanten tegen de muur kan? Zoals op m'n plaatje.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Je kan ook je latten boven de vloer zetten, zeg 10 cm en dan een 15 cm plank als rei gebruiken met een keep erin op 10 cm. Maar volgens mij is een goede douchevloer smeren vooral een kwestie van inzicht, de vloer mag best wat ruw worden, als de richting maar goed is. Eventueel kan je later ook nog wel wat corrigeren met een ardex A950 of vergelijkbaar, maar met een douchevloer strijken moet je gewoon de tijd nemen. Zorgen voor een goede hechting op de ondervloer is idd belangrijk, ik neem aan dat er ook een aardnet in komt.

In het bovenaanzicht staat geen spatwand, ik neem aan dat die naast de drain komt, haaks op de lange muur? Mijn afschot zou dan in het natte gedeelte zo komen als in jouw vooraanzicht, maar achter de spatwand zou ik het dan weer (een beetje) richting opening spatwand laten lopen en ook oplopen richting deur. Komen de 30 x 60 tegels in halfsteens of wild verband dan moet je eigenlijk alles in de lengte richting van de tegels in 1 lijn hebben, bij doorlopende voegen kan je een knik maken.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Hoi Bjorn, dank voor het meedenken. Ik was in eerste instantie van plan een schuifdeur te plaatsen.. Maar dat kan niet op afschot... Je dus ik kan twee dingen doen:

1) Zoals je zei denk ik, de eerste meter horizontaal, en de tweede meter ongeveer afschot van links naar rechts. Dan heb ik een knik, wat misschien niet zo mooi lijkt. En lastig waterdicht te krijgen?

2) drain en afvoer tegen de achterwand. Eerst meter horizontaal, tweede meter naar achter op afschot. Lijkt mooier, waarschijnlijk een dag of 2 meer werk want leidingen verder verleggen, afvoer 70cm inkappen ipv 5cm oid...

Ik voel een lichte paniek opkomen... Waar ben ik aan begonnen?!
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Geen paniek haha, het valt allemaal reuze mee. Belangrijk is om geen half werk te doen, goede materialen te gebruiken en deze volgens de voorschriften verwerken. Ik ben momenteel bezig ons huis te verbouwen en verplaats de badkamer naar een andere ruimte.

IMG_2823.jpg
IMG_2819.jpg

Je moet alleen even je scherm draaien haha. Ik heb een kant en klare douchevloer van Cebo, deze heeft een onderaansluiting van 110mm dus dat zal nooit meer verstoppen.

Hoeken maak ik waterdicht met kimband. Liggende en staande hoeken. Vloer is een zwaluwstaartvloer, tot op de balken de oude vloer verwijderd en opnieuw opgebouwd. Hierop komt 50mm lichtgewicht beton met daarin een aardnet.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Paniek is niet nodig:), maar het is wel handig als je van tevoren snapt waar je mee bezig bent.
Horizontaal/waterpas in het natte gedeelte moet zeker niet, daar wil je juist het meest afschot. Kan je dat bovenaanzicht eens tekenen met de spatwand/schuifdeur erin?

Over latten langs de muur reien kan handig zijn, maar je drain moet je ook in de specie stellen, je vloer moet een tegel + lijmdikte lager komen dan de drain en daar moet je de vloer dan weer op afreien.

Leidingen verder verleggen, de installateur waar wij altijd samen badkamers mee renoveren maakt zelden op nooit koppelingen/solderingen in de vloer, wordt altijd zo gemaakt dat dat in de wand komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.