Iemand ervaring met badkamer verbouwen?

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Dag allen,

Ik heb het plan in m'n hoofd gehaald om m'n badkamertje (125x220) te verbouwen, een paar lagen tegels er uit breken, leidingen verleggen en een inloopdouche (of toch een douchebak?) maken.

Nu komt al mijn kennis van Youtube en wat ik her en der op fora heb gelezen. Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die me wat kunnen en willen uitleggen? (of het überhaupt afraden om zelf te doen :p )

Bijvoorbeeld: een douchebak is makkelijker waterdicht te krijgen dan een inloopdouche, maar minder mooi. Eerst de douchebak plaatsen en dan tegelen is waterdichter, maar de douchebak kan nooit vervangen worden (tja gebeurt dat ooit?) en met een douchebak komen de afmetingen nauwkeuriger.

Er zit een putje (het was 100 jaar geleden een inloopdouche) in de vloer, kan ik die hergebruiken? De douchebak staat er nu bovenop. Of moet ik er een vloertje overheen gieten van beton? Hoe lang moet dat uitharden?

Groeten
 
P

Pel

Guest
Niks zo makkelijk als gewoon het vloertje betegelen met een putje in het midden, makkelijk schoon te houden, ik zou geen douchebak nemen.

Groet Pel.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Hoe zou je dat dan doen Pel? Het oude putje er uit bikken? (volgensmij is dat zo'n metalen ding uit de jaren 60) en een nieuwe afvoer er in duwen? Zou je een dus een goot afraden? Zo niet, die in de cementlaag bikken of juist de vloer ophogen?
 
P

Pel

Guest
Controleer het oude putje goed of de afvoer nog goed is, dan zou er een nieuwe put met putdeksel in metselen. Je zou de vloer schuin aflopend naar het putje kunnen betegelen, maar er zijn ook tegels in de handel die een opstand hebben van ± 2 cm daar zou je de rand van kunnen tegelen, en de rest vlakke tegels naar het putje. De naam van de tegel in me ontschoten?

Groet Pel.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Check eens of de afvoerleiding niet van lood is, gezien de leeftijd zou dat kunnen.
Omdat loden leidingen dunner worden is het advies om dan nieuwe afvoerleidingen te leggen. Beetje jammer als over 2 jaar de afvoer lekt.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Hmm, even gecheckt, de woning is uit 1972. Ik hoop van harte dat het niet een loden leiding is aangezien ik bovenin (3 hoog) woon.....

Dan is het misschien wel zo veilig om een douchebak te plaatsen en de afvoer in de oude put steken, zoals nu. Niet zo mooi, maar wel zo veilig, wellicht...

@Pel, ik ga eens kijken / vragen bij de bouwmarkt.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Als ik jou was zou ik de complete badkamer strippen, de leidingen allemaal tot aan de vloer/wand verwijderen en alles opnieuw aansluiten.
Een douchebak of inloopdouche maakt qua werk niet zo heel veel uit.
Bij een douchebak spaar je de laatste tegel die tegen de douchebak komt totdat de douchebak staat en vervolgens maak je die laatste tegels op maat.
Een inloopdouche met bijbehorende draingoot kun je gewoon op afschot leggen, voegen inwassen met Eurocol 706 en de verbinding tussen wand en vloer afkitten.
Rondom de douchedrain houd je een voeg aan van ca. 4 mm welke je met 2 componentenkit af kunt kitten dat een waterdichte verbinding garandeert.
Oude putje zou ik gewoon weggooien, je gaat alles verbouwen en dan laat je het afhangen van een putje van 50 euro of een drain van 100 euro.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik een afvoer van 50 mm aanraden, deze geeft voldoende afvoercapaciteit en mocht deze ooit verstopt zitten kun je hier makkelijker doorheen dan een 40 mm leiding.
Houd ook rekening met het type sifon wat in je eventuele draingoot zit, er zijn er een paar in de handel waarvan de sifon slechts gedeeltelijk te verwijderen is wat het schoonmaken van de afvoer bemoeilijkt/onmogelijk maakt.
Owja, ik was vroeger tegelzetter en ben nu in het rioleringswerk gerold:p
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Overigens zou ik je ook aanraden om een kimband in alle hoeken te smeren voor dat je gaat tegelen, de hoeken zijn de zwakste punten betreft vocht, hiermee voorkom je doorlekken.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Hoi techcom, dank voor je uitgebreide antwoord en tips! :)

Het gaat me absoluut niet om de tientjes van een putje, maar om het sloop en breekwerk in de vloer -- wat dus het plafond is van m'n onderburen -- dat lijkt me een beetje eng. Vervolgens gaat de leiding, denk ik, door gewapend beton? Of door het plafond van de onderburen... Overigens, zou je de put eruit kappen of de vloer ophogen?

En is een wand stuccen te doen voor een handige amateur, of zou je zo'n wedi bouwwand (of hornbach merk) aanraden? Kost wat meer maar is wel perfect vlak?
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Hmm, even gecheckt, de woning is uit 1972. Ik hoop van harte dat het niet een loden leiding is aangezien ik bovenin (3 hoog) woon.....

Dan is het misschien wel zo veilig om een douchebak te plaatsen en de afvoer in de oude put steken, zoals nu. Niet zo mooi, maar wel zo veilig, wellicht...

@Pel, ik ga eens kijken / vragen bij de bouwmarkt.

In 1972 werd er echt geen lood meer gebruikt voor leidingen.
Loden leidingen werden overal gebruikt tot ca. 1945. Van 1945 tot ca. 1960 kan je nog hier en daar loden leidingen verwachten, daarna echter niet meer.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Zou je een foto kunnen plaatsen? Dat zegt veel meer dan een lapje tekst.
En wat betreft het stuccen, elke amateur kan het, maar het is maar net hoeveel aandacht je er aan besteed.
Wat ik je zou aanraden is om 2 stucprofielen op de muur te plakken met gips en deze te lood stellen en ca. 10 cm uit de kant te laten, vervolgens een lange rei hierover heen halen en het is vlak.
Maar menig klusser weet van zichzelf wel of ze nauwkeurig genoeg zijn om dit te doen.
En de wand hoef niet strak, als die maar vlak is.
Er komen tenslotte toch tegels overheen.
Een klein gaatje vult de tegellijm wel op.
 

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
Wij hebben net in april (de hele maand nodig gehad) de hele badkamer verbouwd (letterlijk "hele" - helemaal terug naar de balken, zowel van de vloer als het plafond...) en we hebben 3 cm Wedi platen gebruikt om de muren te vlakken (jaren 30 woning) en de vloer te isoleren.

Geweldig spul, kan niet anders zeggen - super makkelijk te zagen en te plakken, erg recht en je kunt er zó op tegelen!

Wij hebben hier voor gekozen vanwege slechte ervaringen met stukadoors - we hebben er 5 in huis gehad en met allen problemen met de planning en de kwaliteit. Wedi kostte per meter ongeveer hetzelfde, maar nu hadden we wel alles zélf in de hand - dat is goud waard (lees: vakantiedagen, lol)

We hebben ook een drain geplaatst van EasyDrain, maar ik was nog niet ondersteboven van de kwaliteit... en helemaal niet voor dat geld (300 euro)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Je kan over de oude tegels tegelen of ze er eerst af slopen. Na het slopen zie je pas hoe vlak het is. Of het gestuct moet worden of dat een "dikke" tegellijm al voldoende is.

Op klusidee is de vraag van een douchebak op een oud putje al vaker gesteld. Ik zou het zelf gewoon tegelen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Dank voor de reacties, hier wat foto's. Het muurtje gaat er uit en komt smaller terug, zodat die loze ruimte aan de zijkant weg is en ik een brede doucheruimte heb. Onder de bak is het vochtig, zie ik nu.. Gelukkig ligt de oude vloer er nog. Ik denk er over om de leidingen achter een wandje te plaatsen, scheelt slopen etc (tot het muurtje, rest frezen.)

IMG_20170720_190310388.jpg
IMG_20170720_190659594.jpg
IMG_20170720_191022721.jpg
IMG_20170720_191217420.jpg
(nee, ik ben niet de stofzuiger kwijt, 't is gewoon geen hobby)
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
En als je dat muurtje nu voor de helft in hoogte afbreekt en hier vervolgens een glaswand op plaatst?
Oogt je ruimte weer wat groter.
Ook raad ik je aan om 2x 45 graden bochten te gebruikt in plaats van 1x 90 graden, de bochten zijn dan net wat langer waardoor deze makkelijke te ontstoppen zijn.
En ik weet niet waar je douchekop zit, maar als deze in het verlengde van de wastafel zit en je plaatst daar een drain onder dan kun je de vloer daar op afschot leggen en dat kleine stukje muur wat de hoek om gaat ook verwijderen.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Denk ook aan de elektrotechnische voorschriften waaraan een badkamer dient te voldoen. Dit is voor je eigen veiligheid. Zo dien je 'alle' (uitzonderingen daargelaten) metalen delen te vereffenen en mag je niet zomaar overal elektrische componenten (zoals wandcontactdozen of verlichtingspunten) plaatsen. Laat je eventueel adviseren door iemand die er verstand van heeft.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik zou een afvoer goot nemen, mooier dan een putje
of je moet hakken of ophogen hangt van meerdere dingen af, hoe kom je uit met je deur of dorpel bijvoorbeeld

Als je gaat ophogen doe je de laatste laag egaline, dat vloeit mooi uit
De tip over lekkags voorkomen in de hoek is al gegeven, daar kan ik nog aan toevoegen, als je twijfelt over de water dichtheid rol een laag (of desnoods 2) epoxy over de egaline (als die hard is)
met een liter of 2 kom je heel ver voor dat kleine vloertje en dan heb je een vloeistof dichte vloer...
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Wat je eventueel ook kunt doen , is je complete douche vloer verhogen en daar een drain in leggen als je bang bent om te hakken en dit met een dorpel/verhoging
tussen je douche gedeelte en de rest van je vloer opvangen
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
De tip over lekkags voorkomen in de hoek is al gegeven, daar kan ik nog aan toevoegen, als je twijfelt over de water dichtheid rol een laag (of desnoods 2) epoxy over de egaline (als die hard is)
met een liter of 2 kom je heel ver voor dat kleine vloertje en dan heb je een vloeistof dichte vloer...

Ik denk alleen niet dat de tegellijm dan nog zo goed gaat hechten op de gladde epoxy...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
och, even opschuren en good to go
vergeet niet, een vloer is poreus, dus de epoxy zit er goed in getrokken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.