Verduurzaamd hout

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Bron

Hieronder vind je een lijst met een aantal voorbeelden van verduurzaamd hout.

Thermowood, Platowood en Modiwood.
Thermisch gemodificeerd hout

WaxedWood
Het hout wordt in een vacuüm en onder druk met een emulsie van diverse wassoorten verduurzaamd.

NobelWood
Het hout wordt gemodificeerd met biopolymeren die afkomstig zijn van de afvalbiomassa van rietsuikerstengels.

Accoya
Geschikt o.a. ook als kozijnhout. Behandeld met azijnzuur onder hoge druk en -temperatuur.

Xyhlo
Houtcoating van schimmels. Door de aanwezigheid van de biofinish Xyhlo op het hout beschermen de schimmels het hout tegen andere natuurlijke organismen en weersinvloeden. Volgens de leverancier is Xyhlo 'self-healing' en groeit dus terug na kleine beschadigingen. Het eerste onderhoud hoeft pas na 10 jaar met zuivere lijnolie.

Biofinish-Xyhlo-ecologische-architectuur-verbouwing.jpg
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
je hebt ook Kebony (http://kebony.com)

------------
Developed in Norway, the Kebony® technology is an environmentally friendly, patented process, which enhances the properties of sustainable softwood with a bio-based liquid. The process permanently modifies the wood cell walls giving Kebony premium hardwood characteristics and a rich brown color. After exposure to sun and rain the wood develops a natural silver-gray patina. Performance is maintained, while beauty is enhanced. Kebony is available in clear and character grade.
------------

op dit moment zijn ze een productie plant aan het bouwen in Kallo (België) wat de beschikbaarheid en prijs ten goede zou moeten komen

Wim
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Thermowood is naar mijn ervaring niet duurzamer dan klasse II. Ik heb 10 jaar geleden een gevel met Thermowood afgewerkt, en de zwaar belaste delen zijn nu potrot. Komende weken worden ze vervangen. Absoluut ongeschikt voor bijvoorbeeld terras.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Developed in Norway, the Kebony® technology is an environmentally friendly, patented process, which enhances the properties of sustainable softwood with a bio-based liquid. The process permanently modifies the wood cell walls giving Kebony premium hardwood characteristics and a rich brown color.

Mmm, dat klinkt gewoon als met n kunsthars gestabiliseerd hout. Dat zo'n kunsthars 'bio-based' kan zijn doet aan het principe weinig af.

Inderdaad, kijk maar: http://kebony.com/en/content/technology/; ze doen er niet bepaald geheimzinnig over. De duivel zal uiteraard wel in de details zitten - even kijken of ik ergens een octrooi kan vinden...

Gevonden: EP000001526954B1 en EP000001534480B1, beide van KEBONY ASA, NO. De octrooien EP000001341648B1 en EP000001368167B1, oorspronkelijk amerikaans, maar ook ten name van een Noors bedrijf, zijn redelijk vergelijkbaar.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je bedoeld voor het Kebony hout? Het materiaal is een hout/kunstharscomposiet, met een behoorlijk aandeel plestik. Wel roepen ze op hun website:
How is Kebony disposed of at the end of its life?

Kebony wood is exempt from EU's biocide directive (76/769/EEC) and can be handled as ordinary wood.

Even eraan voorbijgaand dat 76/769/EEC NIET de EU biocide directive is (da's echt heel wat anders). 76/769/EEC gaat over gevaarlijke houtimpregneermiddelen, zoals pentachloorfenol, en hoe om te gaan in de afvalfase met hout dat met dergelijke middelen is behandeld. Kennelijk hebben ze zwart op wit dat ze daar niet onder vallen. Da's ook niet zo gek: als de polymerisatie afdoende gedaan wordt zit er alleen maar plestik in het hout, en polymeren vallen vrijwel per definitie niet onder gevaarlijk afval.

Waar ze precies op doelen (verwerking, maar ook onderbouwing) als ze zeggen dat het als normaal hout verwerkt kan worden (in de afvalfase) weet ik niet, maar ik vermoed dat ze bedoelen dat het gewoon verbrand kan worden.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als er een kunsthars inzit, lijkt me de milieubelasting (na sloop/zaagresten) hoger dan van alleen hout. Ik ben wel benieuwd naar de milieuscores van al deze nieuwe houtsoorten. Ze staan nog niet in de NIBE classificatie.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als er een kunsthars inzit, lijkt me de milieubelasting (na sloop/zaagresten) hoger dan van alleen hout. Ik ben wel benieuwd naar de milieuscores van al deze nieuwe houtsoorten. Ze staan nog niet in de NIBE classificatie.

Definieer milieubelasting. Verbranden (van in dit geval een furanpolymeer) levert niet meer CO2 en rookgassen op dan hardhout van vergelijkbaar gewicht. Bij storten is in mijn optiek de milieubelasting minder, juist omdat een kunsthars niet of minder snel afbreekt/rot, en dus alleen maar in de weg ligt - visueel 'vervuilt', maar niet giftig is, geen CO2 uitstoot (dat doet rottend hout wel, qua CO2 uitstoot maakt het de facto weinig uit of hout verbrand wordt of wegrot - even grofstoffelijk kort door de bocht), en ook geen gevaarlijke monomeren of afbraakproducten uitstoot. Bovendien wordt in dit geval - zo beweert men in elk geval - het uitgangsmateriaal (de furfurylalcohol) uit plantaardig materiaal gemaakt (dat kan inderdaad in principe), waarmee de netto CO2 uitstoot redelijk vergelijkbaar zou moeten zijn met die van hout - even afgezien van de energie nodig om die furfurylalcohol te maken.

In theorie is het dus heel wel mogelijk dat je met een product zoals hier beschreven op een milieubelasting uitkomt die vergelijkbaar is met die van hout, of wellicht zelfs beter... e.e.a. geheel afhankelijk van de gehanteerde definitie overigens.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Platowood. Populier is een houtsoort van Nederlandse bodem, afkomstig uit inlandse bossen. Het hout is licht van gewicht en wordt normaliter alleen gebruikt voor laagwaardige toepassingen. Door het unieke veredelingsproces van Platowood (platoniseren) transformeert deze houtsoort tot een kwaliteitsproduct dat zelfs onbehandeld aan de gevel toegepast kan worden. Platowood Populier is zeer vormvast, duurzaam en licht van gewicht. Door het platoniseren is Platowood Populier lichtbruin gekleurd en zal het strak en egaal vergrijzen. Van Platowood Populier is standaard een ruime voorraad beschikbaar.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Platowood. Populier is een houtsoort van Nederlandse bodem, afkomstig uit inlandse bossen. Het hout is licht van gewicht en wordt normaliter alleen gebruikt voor laagwaardige toepassingen. Door het unieke veredelingsproces van Platowood (platoniseren) transformeert deze houtsoort tot een kwaliteitsproduct dat zelfs onbehandeld aan de gevel toegepast kan worden. Platowood Populier is zeer vormvast, duurzaam en licht van gewicht. Door het platoniseren is Platowood Populier lichtbruin gekleurd en zal het strak en egaal vergrijzen. Van Platowood Populier is standaard een ruime voorraad beschikbaar.

Ik weet niet waar vandaan je dit stukje overgenomen hebt, maar dit wekt de indruk dat platowood altijd afkomstig is van de populier hetgeen niet zo is.
Ik heb hier een stuk platowood van de fijnspar (vuren). Plato(wood) is een manier van verduurzamen en geen specifieke houtsoort.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik weet niet waar vandaan je dit stukje overgenomen hebt, maar dit wekt de indruk dat platowood altijd afkomstig is van de populier hetgeen niet zo is.
Ik heb hier een stuk platowood van de fijnspar (vuren). Plato(wood) is een manier van verduurzamen en geen specifieke houtsoort.
Piet, heb je al achter de link gekeken naar de site van Platowood? Daar hebben ze het wel degelijk over populier, en niet over naaldhout.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Piet, heb je al achter de link gekeken naar de site van Platowood? Daar hebben ze het wel degelijk over populier, en niet over naaldhout.

Ik ontken toch niet dat platowood populier kan zijn? Ik zeg alleen dat het niet altijd populier hoeft te zijn wat ze op die site wel suggereren.
Het is een manier van verduurzamen.

Hier dan een voorbeeld van platowood van vuren.CIMG0016.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Definieer milieubelasting.

Goede vraag. Ik ben geen expert hierin, dus ik verwijs graag naar wat Nibe hierover op hun site zegt: http://www.nibe.info/nl/milieuclassificaties

Hoe kunnen materialen op milieugebied vergeleken worden? Om een goed beeld te kunnen krijgen van de milieubelasting van een product, is het noodzakelijk om een Levens Cyclus Analyse te maken (LCA). Bij een LCA wordt een product beoordeeld gedurende alle levensfasen. De effecten worden via een rekentool vertaald in de zogeheten schaduwkosten van een product. Hoe lager de schaduwkosten, hoe duurzamer een product. De Milieuclassificaties op deze website visualiseren het resultaat van de productvergelijking op milieugebied.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Heel interessant dit draadje!
Ik doe meteen maar een oproep aan dit forum om jullie hulp/knowhow:
Wij gaan een nieuwe woning bouwen en zoeken een zo duurzaam én betaalbaar mogelijke houten gevelbekleding.
Ik heb al veel gelezen maar ben er niet uit.
Accoya = goede specs maar duur in aanschaf
Tropisch hardhout of WRC = duur en/of risico op illegale kap en/of sterk milieubelastend
Robinia Pseudoacacia = alleen verlijmd interessant voor serieuze lengtes en staat bekend als niet vormstabiel
Thermisch gemodificeerd hout = had tot 1 minuut geleden mijn stem maar lees net dat het in 10 jaar kan gaan rotten en dan kan er net zo goed onbehandeld douglas tegenaan.
Onbehandeld douglas/larix, eventueel gebrand = betaalbaar en minimale milieubelasting, maar hoe lang gaat het mee?? We kunnen een open gevelsysteem met zeer goede ventilatie toepassen maar een groot deel van het hout zal vol in de zon hangen.
Waxedwood = ken de kosten niet en weet ook niet zo goed hoe lang het meegaat. Iemand met ervaring?
alternatief...

Alle hulp is welkom!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zit er niet heel goed in, maar wat ik van de verschillende gemodificeerde houtsoorten weet overtuigt mij niet van de kwaliteiten van de thermisch behandelde houtsoorten. Ik zou vooralsnog inzetten op accoya of aanverwant chemisch gemodificeerd hout, of wellicht gestabiliseerd hout zoals Kebony - mits uberhaupt betaalbaar.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Wij gaan een nieuwe woning bouwen en zoeken een zo duurzaam én betaalbaar mogelijke houten gevelbekleding.

Bijna alle hout is geschikt mits correct toegepast (geventileerd). Er is een rapport van bureau Boorsma hierover. Kan het op internet niet meer vinden. Waarschijnlijk heb ik het thuis wel op de pc staan.

Maar misschien is dit handiger in een apart topic.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.