Advies gevraagd: Triton TWX7 of Festtool ?

harpri

Nieuw lid
12 jul 2017
7
0
West Brabant
Beste mensen,

Ik ben kakelvers op dit forum, dus als ik onhandige vragen stel of dingen plaats mea culpa... Ik ben op zoek naar een zaagtafel en een bovenfrees die ik onder een tafel kan plaatsen. Op YouTube kom je de mooiste bouwsels tegen, maar na lang zoeken kwam ik uit bij de Triton TWX7. Heeft Festtool een vergelijkbare machineset ? Budgettechnisch is de Triton voor mij haalbaar. Wat opvalt is de gelikte presentaties en filmpjes van Triton, daar wordt je wel kooplustig van. Maar nu even de praktijk... Hoe is jullie ervaring met deze machines en met de service van de leverancier. Welke leverancier is eventueel voor mij het handigst (ik woon in West Brabant).

Bij voorbaat dank voor jullie advies en ervaringen.

Gr. Harry.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
misschien wil hij wel doorsparen voor die mercedes en zoekt daarom argumenten

Triton word dikwijls bestempeld (ook op dit forum) als goede/betrouwbare alles kunnen voor een redelijk bedrag

Als je met je budget op een triton zit zou ik daar voor gaan, festool is leuk spul maar ook aan de prijs
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik vind de prijs van de Triton set wel 'tegenvallen' eigenlijk...

Basismodule workcentre TWX7: €385
Freestafelmodule TWX7RT001: €210
Bovenfrees TRA001: € 290
Tafelzaagmodule TWX7CS001: €345
Tafelverlenging/accessoires: €70
--> Totaal: €1.300

Akkoord, bij Festool ben je dat alleen al kwijt voor de CMS-OF 2200 set, en dan nog eens €830 voor de CMS-TS 75 module waarmee je dan in totaal al aan €2.400 komt.

Maar kan je voor €1.300 ook al niet denken aan een aparte tafelzaag á la Bosch Blauw GTS10XC of DeWalt DWE7491, en daar dan een zelfgemaakte of gekochte freestafel bij met een Triton TRA001 eronder? Eventueel opgeluisterd met wat Incra spulletjes wanneer het budget het toelaat. Die setup zou mijn voorkeur dragen.
 

harpri

Nieuw lid
12 jul 2017
7
0
West Brabant
Ja, dat vind nou zo leuk aan dit forum: @ SereN: het zet me toch weer aan het denken: zelfbouw is toch ook wel erg leuk om te doen. Ik zag trouwens dat een aantal leveranciers de TWX7 niet op hun website aanbieden en soms geen prijzen noemen. Moet ik morgen nog even induiken. Het liefst wil ik de spullen toch even "voelen" en zelf in handen hebben voordat ik zoveel geld uitgeef. En voor alle duidelijkheid, ik ben geen professionele klussenier, maar zal af en toe werkstukjes maken, dus de machines hebben een lage bezettingsgraad.

Ander vraagje (of moet dit een ander topic worden ?) Stofafzuiging: Ik zit te denken aan een 100 mm PVC pijp langs de wand waarop ik aansluitingen maak waarmee ik de zaag/frees combinatie kan afzuigen, de Stepcraft (CNC frees) en de Proxxon machines (37 mm slangen). Op de 100 mm PVC buis zou ik dan een centrale afzuiginstallatie zoals deze aansluiten: https://www.veenstratechniek.nl/a-48857700/stofafzuiging/stofafzuiginstallatie-stofafzuiging/ Of maak ik nu een paar denkfouten ?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ander vraagje (of moet dit een ander topic worden ?) Stofafzuiging: Ik zit te denken aan een 100 mm PVC pijp langs de wand waarop ik aansluitingen maak waarmee ik de zaag/frees combinatie kan afzuigen, de Stepcraft (CNC frees) en de Proxxon machines (37 mm slangen). Op de 100 mm PVC buis zou ik dan een centrale afzuiginstallatie zoals deze aansluiten: https://www.veenstratechniek.nl/a-48...stofafzuiging/ Of maak ik nu een paar denkfouten ?

Je maakt inderdaad een paar denkfouten. De afzuiger die je in je link ziet, is geschikt voor grotere zaagmachines, vandiktebanken enz. Zou je op een 100mm buis/slang een 37mm slang aansluiten, ben je je zuigkracht kwijt. Dit gaat niet werken helaas. Je zal er dan op aan moeten om een kleinere afzuiger te zoeken voor de frees. Ik werk zelf met een Starmix 1425 voor mijn kleinere machines.

Als je met de zoekmachine zoekt op afzuiging, dan vind je nog veel meer informatie op dit forum.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Ik heb ervaring met de complete set zoals jij hem beschrijft. Als je de tijd heb en ruimte, koop een zaagtafel (dewalt ofzo) en een mooie inlegplaat icm een triton bovenfrees en bouw daar zelf een mooie tafel van. Het nadeel van al dat modulaire is dat het nooit op de zelfde plek teruggeplaatst word, je blijft aan het afstellen. BTW het mooie filmje van woodworkerjournal met de boxjoint-sled is niet mogenlijk met de normale spullen. Dat kan je 1x doen en moet je de boel niet meer demonteren zie mijn verhaal in de bovengenoemde link.

Maar... de keuze is reuze... suc6
 

harpri

Nieuw lid
12 jul 2017
7
0
West Brabant
3de poging een reactie te plaatsen….

Beste mensen,
Ik heb inmiddels de volgende spullen aangeschaft:
Triton TWX7 Workcenter met Mitertracks en MDF werkbankmodule/plaat
Triton Tafelzaag-module TWX7CS001 voor de TWX7 workcenter
Triton Freestafel-module TWX7RT001 voor de TWX7 workcenter
Triton Uitvoer ondersteuningsbeugel TWX7OS
Triton Zijsteunbeugel TWX7SS voor de TWX7 workcenter
Triton Precisie bovenfrees TRA001 12mm met dubbele functie 2400 Watt

Ervaringen zijn positief, met enkele leermomenten...
 

harpri

Nieuw lid
12 jul 2017
7
0
West Brabant
Veel geleerd van de ervaringen van Arjen, waarvoor dank.

Na het uitpakken en in gebruik nemen:

  1. Klemtafelblad (MDF bovenblad met de 20 mm gaten) ontbreekt. (Inmiddels afgeleverd door de leverancier).
  2. Elektrische aansluiting: Adapter met zekering moet worden opengeschroefd om een EU stekker met randaarde tevoorschijn te halen. Niet goed beschreven in de handleiding.
  3. Poten staan niet stabiel; bij verplaatsen m.b.v. de wieltjes klapt het gedeelte met de wieltjes direct onderuit. Niet goed beschreven in de handleiding.
Ik heb ontdekt waarom de poten weg kunnen klappen: Na het uitklappen moeten ze in een vergrendeling worden geduwd, pal onder de bovenkant; daarmee wordt de tafel ook 10 cm lager en staat hij wél stabiel.
4.Langsgeleider rechts (gezien met de aan/uit schakelaar naar je toe): schroeven zijn niet goed verzonken, waardoor de verstekgeleider (afkortgeleider) er niet doorheen kan. Zelf aangepast, daarna in orde.
5.Op de as van de zaagmotor zit ong. 3 mm axiale speling. Geen echte problemen bij het werken.

De bijgeleverde afkort geleider heeft iets te veel speling (zoals Arjen al meldde); Ik werk nu met een zelfgemaakte slee; dat bevalt voor dit moment goed.
 

harpri

Nieuw lid
12 jul 2017
7
0
West Brabant
Inmiddels ook de TRA001 in gebruik genomen.
In combinatie met de TWX7RT001 freestafel module werkt dit erg goed.

Leermomenten:
1. Op hoogte stellen met het zwengeltje werkt goed, maar tijdens het frezen zakt de frees onder z'n eigen gewicht en trillingen weg; Foute boel dus ! Remedie: na hoogte instellen moet je de frees vastzetten met de daarvoor bedoelde (zwarte) "Plunge Lock Lever".
2. Na iets minder dan 1 jaar gebruik blijkt dat de zgn. "Shaft Lock button" (een zwart kunststof kapje) vervormd, waardoor de as niet meer automatisch blokkeert als je de machine naar boven draait om de frees los te maken. Via de leverancier (1ste Keus in St. Joost) en de supportafdeling van Triton een nieuw onderdeel gekregen en gerepareerd. (Tijdelijke oplossing) De structurele oplossing heb ik zelf gemaakt door het desbetreffende onderdeel te draaien / frezen uit aluminium. Voor de liefhebbers zijn foto's beschikbaar.
3. Ik heb een aparte bak gemaakt waarop ik de freesmodule kan wegzetten als die niet in gebruik is. Even kijken of ik een foto ge-upload krijg...

20180724_230331.jpg
 
Laatst bewerkt:

harpri

Nieuw lid
12 jul 2017
7
0
West Brabant
Aanpassing aan de Triton TWX7

De lock schuifjes, waarmee de modules vergrendeld worden in de tafel zitten met 4 stuks M6 bouten met zelfborgende moeren vast. Bij mij gingen die steeds los, waardoor ze eraf vielen. Vastdraaien kan niet, want dan schuift de vergrendeling niet meer soepel, staan ze te los, dan vallen ze eraf. Ik heb dat opgelost door de bouten af te stellen zodat de vergrendeling soepel werkt en vervolgens de moeren te borgen met borgdraad Ø 1 mm; dus gaatje Ø 1 mm boren door bout en moer en daar de borgdraad doorheen (ik heb lasdraad gebruikt, zie foto).
20171129_090942 (Medium).jpg
 

larrykook

Nieuw lid
23 mei 2016
2
0
Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit item nog actief bekeken wordt, maar ben ook aan het twijfelen om een triton frees te kopen voor een freestafel.
Nu heb ik geen interesse in het gehele werkstation, maar ik vind de module wel interessant en zit ik er aan te denken om deze in een grote tafel in te bouwen. Is dit mogelijk denken jullie of toch maar gewoon inleg plaat kopen en t-tracks infrezen?
Hoop dat dit topic nog actief is.
Hoor graag jullie meningen.
 

larrykook

Nieuw lid
23 mei 2016
2
0
Heb inderdaad al heel veel ideeen gevonden en inspiratie opgedaan. Kan alleen niet specifiek een voorbeeld vinden van de triton twx7rt001 die ingebouwd wordt in een eigen werktafel ipv van het bijbehorende workstation twx7.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.