Welke schroeven (welk metaal) bij aluminium ivm corrosie?

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Geen onderwerp voor een houtbewerkersforum, maar ik weet zeker dat hier mensen zijn die mij verder kunnen helpen.

We gaan een houten schommel plaatsen. Verankering aan de grond door middel van aluminium stroken (45mm breed, 3 mm dik, aan twee zijden van elke poot) die in beton worden vastgezet. Om te voorkomen dat het aluminum of de schroeven het voortijdig begeven als gevolg van corrosie vraag ik mij af welke schroeven we het best kunnen gebruiken om de houten poten van de schommel aan het aluminum vast te maken. Er komen geen schroeven in de grond of in het beton, het gaat dus alleen om corrosie door regenwater. Wie helpt?
 

AlexH

Actieve deelnemer
19 feb 2016
26
2
Als het Alu niet geanodiseerd is (of gelakt) dan zal het Alu gaan corroderen icm RVS bevestigingsartikelen in de regen.
Probeer de stroken van RVS te nemen, dan is het gebruik van eenzelfde kwaliteit RVS bevestigingsartikelen wel OK.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en Boktor026
P

Pel

Guest
@Hubert, ik raad het gebruik van aluminium ook af, het gaat oxideren en na verloop van tijd breken, RVS is hier veel beter op zijn plaats.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Larie....ga eens in de haven kijken, 90% zijn alu masten met rvs beslag
Gebruik monel schroeven, zijn er ook in popnagels
http://wetenschap.infonu.nl/techniek/132271-monel-eigenschappen-en-toepassingen.html

OF gaatje groter boren, kunstof busje er in en een platte nylon ring (gevold door een metalen ring, op die manier raakt het staal/rvs het alu niet

Volgens mij zijn er ook alu schroeven (bouten ?) eens kijken wat je daar in kan vinden
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Enige echt goede optie is RVS stroken icm RVS schroeven. Aluminium gaat altijd reageren met RVS, en om nou annodes aan te gaan brengen zoals op schepen lijkt me ook een beetje ver gezocht. Maar er zijn ook gewoon kant en klare ankers, speciaal voor schommels. Die zijn meestal verzonken in een zink bad en die gaan zeker 15 jaar mee. Dus als dat lang genoeg is is dat denk de voordeligste optie. http://www.debruineschommels.nl/gro...GnHUtg9CtE9yQEkx1BVNVG6qNBS40pYsaAnL1EALw_wcB
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb jarenlang een ladder met alu banden gezekerd. Met rvs bouten en kon geen corrosie zien bij de plek van de bouten. Alleen bij zeewater zou ik het heroverwegen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Alluminium van 3 mm dik lijkt mij veel te zwak om de boel te verankeren. Buig een strip alluminium maar eens een aantal keer om, het scheurt vrij makkelijk. En omdat er in een schommel altijd een kleine beweging zit, lijkt mij dat het na verloop van tijd kan gaan scheuren.
Persoonlijk zou ik ook de kant en klare ankers gebruiken die iedereen en niemand in zijn link heeft. Better safe then sorry, vooral met kinderen!
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Dank voor alle antwoorden en creatieve oplossingen. Zeker aan een opofferingsannode zou ik nooit gedacht hebben.
Ik had gedacht aluminium te gebruiken omdat ik daar de nodige lengtes van heb liggen, vandaar. En ik twijfel er niet aan dat de aluminium stroken, zeker in het begin, sterk genoeg zijn. Men mag toch wel rekenen met 60 N per mm2 en reken dan maar eens uit hoe groot de trekbelasting is die twee stroken aan elke poot kunnen opvangen. Maar ik wil in elk geval vér van de grenzen verwijderd blijven en vooral ben ik, mede door de antwoorden, bang geworden voor scheurvorming. Inderdaad: bij elke schommelbeweging een heel klein beetje beweging...
Dat heeft me er toe gebracht maar eens op zoek te gaan naar wat stevige stukken gegalvaniseerd hoekprofiel. Daarmee is het probleem van galvanische corrosie meteen van de baan.
Nogmaals dank.
 

MrMartie

Nieuw lid
5 jun 2016
3
0
shopping.jpg

Kunstof bussen gebruiken als scheiding tussen de materialen is een optie en de draad van de bouten voorzien van Tef-GEL.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Even een aanvullende vraag, ik wil stukjes alubuis gebruiken als glijlager voor verzinkte bouten, in een droge omgeving. Gaat dit nog een probleem opleveren, of loopt het bij gebrek aan vocht wel los?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Op zich zal het niet misgaan, maar ik zou daarvoor kunststof (PA/nylon) lager- of glijbussen nemen.
Bijvoorbeeld deze of deze.

Maar waar is het voor? Moet het hard ronddraaien, komt er veel belasting op en/of is het van belang dat er weinig speling op zit?
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Scharnierconstructie. Ik heb alubuis met een binnenmaat van 8 mm liggen. Als het echt gaat corroderen, is het ook geen ramp. Hooguit weer een klusjes.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Simpel: ik boor een gat 10 mm groot, steek daar een stukje buis in en dan de bout M8. Ik heb overigens ook nog een paar nylon glijlagers liggen, misschien die eerst maar gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.