Geur van Iepenhout

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hallo,

Ik ben al tijden bezig om van een schaaldeel Iepen wat bijzettafeltjes te maken.
Wat mij nog tegenhoud om de tafeltjes af te maken is de geur. Het ruikt redelijk onaangenaam.(hoewel ook over geur valt te twisten)
Op het forum zag ik dat dit normaal is voor iepen, helemaal als het ongewatert is.
Mijn vraag is of er iets aan is te doen.
Ik neem aan dat lakken het probleem oplost. Maar in de olie zetten ook? Iemand ervaring mee?

Groet Roelof
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Niet alle iep heeft dit, wat soms omschreven is als kattenpis geur en dat vind ik ook een redelijk treffende vergelijking. Je hoeft geen maatregelen aan te nemen want het is een als vliegende als de wind verschijnsel en is snel afgelopen. Ik ben momenteel bezig met een iep die dit geur niet heeft is eerder een beetje honigachtig geur ik reuk het nu hier zitten typen op mijn computer.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Is er een logische reden waarom de ene iep het wel heeft en de andere niet? Verschilt dit per boom of per streek. Volgende keer neem ik dan een rasp mee naar de houthandel om te testen.
Want ik vind dat de geur er toch lang aan blijft hangen. Ben nu een half jaar met dit schaaldeel bezig. Heb het gezaagd, gedroogd etc. Blijft nog steeds vreemde geur, helemaal als je weer schaaft of zaagt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Blijft nog steeds vreemde geur, helemaal als je weer schaaft of zaagt.

Dat hebben meer houtsoorten - geurstoffen die alleen uit de bovenste, net 'beschadigde' laag voldoende vervluchtigen om ze goed te kunnen ruiken. Uit de bulk van het hout verdwijnt het maar heel langzaam, maar ruik je het ook alleen als je je neus er tegenaan drukt. Ga je zagen of schaven dan ruik je het meteen weer (tenzij het hout zo oud is dat alle geurstof inmiddels vervluchtigd of verharst is). Denk b.v. aan olijf, of padoek. Of Vera pok. De (bij kamertemperatuur vaste) geurstof die daarin zit (een roosachtige geur) is zo vluchtig (en het bevat er zoveel van) dat als je er een gat in boort en het hout vervolgens weglegt er aan de binnenkant kristallen gaan groeien van deze geurstof.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Van alle iep die ik heb bewerkt is de kattenpis iep de uitzondering. Ik weet niet wat het verschil maakt maar wees blij dat je dat hout hebt Nederlands iep is een van de mooiste iepen heb ik het te verstaan.
 
P

Pel

Guest
Dat iepen verschillend ruiken, of stinken het is maar net wat je er zelf van vind, zou dat komen door de plaats waar de boom heeft gestaan? Ik moet zeggen dat ik nog nooit met iepenhout heb gewerkt, zou het zijn dat de iep hier in Limburg niet zoveel voorkomt?

Groet Pel.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik moet eerlijk zeggen dat eigenlijk alle iep die ee tot nu toe hebben verwerkt (en dat zijn wel een paar stammetjes) toch redelijk vond ruiken en dan bedoel ik niet naar honing...
Komt wel allemaal uit NL, dus dat kan nog een verklaring zijn..?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik moet eerlijk zeggen dat eigenlijk alle iep die ee tot nu toe hebben verwerkt (en dat zijn wel een paar stammetjes) toch redelijk vond ruiken en dan bedoel ik niet naar honing...
Komt wel allemaal uit NL, dus dat kan nog een verklaring zijn..?

Die van mij komen meestal direct van hun groeiplaats dus geen tussenhandelaar. Misschien stoppen ze iets in dat hout bij de houthandelaar dan.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Nee natuurlijk niet. Ik laat mijn hout jaren lang eerste drogen buiten en daarna binnen hier bij mij thuis dus ik weet precies hoe lang het is van zagen tot gebruik. Bijvoorbeeld hout wat nu aan het bewerken ben is gezaagd winter 2009. Misschien heeft het daarmee iets te maken.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb alle verschillende Iepen doe hier groeien verwerkt, en ze ruiken allemaal, misschien wat minder als ze in de winter gekapt zijn, maar de droge stukken die Ik hier heb, (ben toch even gaan ruiken :)) kan Ik niet ruiken, hetzelfde met Eik en Noten etc, echt droog, en er is geen reuk meer.

Oh ja er zit wel een Tung olie finish op, Ik zal even gaan ruiken in mijn werkplaats waar wel wat ruw en droge Iepen schalen staan, ben zo terug ;), OK die kan Ik ook niet ruiken, zo dit zegt mij dat droog Iepen niet te ruiken valt.
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik heb alle verschillende Iepen doe hier groeien verwerkt, en ze ruiken allemaal, misschien wat minder als ze in de winter gekapt zijn, maar de droge stukken die Ik hier heb, (ben toch even gaan ruiken :)) kan Ik niet ruiken, hetzelfde met Eik en Noten etc, echt droog, en er is geen reuk meer.

Oh ja er zit wel een Tung olie finish op, Ik zal even gaan ruiken in mijn werkplaats waar wel wat ruw en droge Iepen schalen staan, ben zo terug ;), OK die kan Ik ook niet ruiken, zo dit zegt mij dat droog Iepen niet te ruiken valt.

Nou dat verklaart tot een zeker maat wat want ik bewerk geen iepen of wat dan ook hout die niet tot een evenwichtig vochtgehalte is gekomen met zijn omgeving.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De groeiplaats heeft er volgens mij niets mee te maken. Ik heb van levende bomen en van bomen die op de standplaats afgestorven zijn (door de kever). Ze stonden op dezelfde graft (houtkant/hellingsbos). De levende iep stinkt, de dode bomen niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.