Basralocus hout, waarvoor geschikt?

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wij zijn voor onze nieuwe eettafel (en mogelijk ook voor het nieuwe, nog te maken, aanrechtblad) op zoek naar hout met een mooie geleefde uitstraling.

Wat ik daarvoor in gedachten heb zijn de zogenaamde eiken wagondelen, maar nu kwam ik ook planken tegen gezaagd uit meerpalen, gemaakt van Basralocus hout.

Nu kom ik er alleen niet uit in hoeverre dit een beetje stabiel hout is, geschikt voor genoemde toepassingen. Wie kan daar iets over zeggen?

Andere suggesties uiteraard ook welkom.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Zou geen enkel probleem moeten zijn.
Alleen kan het verwerken wat lastig zijn i.v.m. de kiezel in het hout, dus snel bot gereedschap.
 

jtimmermans

Nieuw lid
3 feb 2024
2
0
Nijmegen
Zijn er anderen met ervaring? Ik wil een eettafel maken van enkele Basralocus planken. Ben wel wat bang van die kiezel. Merk je dat enkel met schaven en zagen, of ook met schuren? Wordt een zaagblad met hardmetalen tandjes ook snel bot of kan dat die kiezel wel hebben?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Je gaat maar een paar plankjes zagen. Dat geeft niet gelijk problemen. Je gereedschap wordt sneller bot, maar niet na 10 meter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.