Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 21

Onderwerp: Werkbank

Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Welke merk klemmen zijn dat, heb zojuist een set 1000mm Bessey korpus klemmen besteld, maar die zijn best stevig aan de prijs, ook in een pakket deal.

je hebt die van verschillende merken maar volgens mij komen ze allemaal van Silverline
    voor 900mm zit je onder de 15€, voor 1200mm rond de 21€

Klemmen zijn van Silverline. Ze hebben bij Toolmax.nl verschillende maten.

https://www.toolmax.nl/silverline-al...nt-900-mm.html

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013
    wimpie;248832]vraagje, heb je een bouwplan van deze werkbank?

Die is makkelijk te vinden op internet:
    https://woodandshop.com/moravianworkbench/

De planken die gelamineerd gaan worden meteen ontdaan van machineslag. Daarna twee weken acclimatiseren in 'de werkplaats, beter bekend als de zolder.
    Als je volgende keer hout haalt laat het dan eerst acclimatiseren en daarna pak je het hout in één keer aan, scheelt je één keer bewerken.
    Succes met je werkbank, mooie keus trouwens!

Vlakken en vlakken en vlakken en....

Effe een teringbende, maar dan heb je ook wat.

Bovenkant blad is nu vlak en ontdaan van (lichte) tordering. De schaaf heeft op een paar plekken een hapje teveel uit het hout genomen, maar dat fix ik wel in een later stadium.
    Hier en daar heb ik de rand van het hout in het luchtledige geslingerd... Dat is niet meer op te lossen, leermomentje. En ach, het wordt toch een werkpaard.

Dat resulteert uiteindelijk in een mooi vlak en haaks beginpunt om op te werken. Had wel iets meer lijm moeten gebruiken.

Maar eerst even vegen (houtkrullen) en dweilen (zweet)!

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Hoi Houtvos,
    Allereerst leuk dat je zo'n project begint!
    Het is wel duidelijk zichtbaar dat niet alle naden goed sluiten.
    Helaas is het dan niet zo dat meer houtlijm de situatie had verbeterd.
    De lijmverbindingen zijn alleen sterk als het goed past. De volgende keer zou je wat meer aandacht kunnen schenken aan het vlakken van de balken.

Succes verder ermee!

Klopt als een bus! Het gros van de naden sluit gelukkig wel goed aan, dus ik verwacht dat het totaalplaatje wel stevig genoeg zal zijn. Zo niet, doen we het gewoon nog een keertje, ik kan de beweging wel gebruiken.

Hoi Houtvos, ben ook al enige tijd aan het kijken naar een werkabnk die ik ga bouwen. En de moravian is uiteraard ook langsgekomen. Een mooi ontwerp en hij is goed verplaatsbaar, enige wat me een beetje zorgen baart is de bevestiging van het blad aan het onderstel. Ik meen gezien te hebben dat deze slechts (?) op 4 deuvels rust die een cm'tje uitsteken?

Ikzelf twijfel nog wat, ik ben niet zon fan van een groot gereedschapvak, maar de verplaatsbaarheid pleit wel erg voor dit type. Iets wat met een roubo, die ik eigenlijk wil bouwen, toch wel lastig is.

Dat klopt Robert, het rust inderdaad op 4 hardhouten deuvels, uit mijn hoofd met een diameter van ca. 1,8 cm en steken ze 2,5 cm uit.

Op alle filmpjes die ik heb gezien beweegt de werkbank nauwelijks. Ik maak mij er weinig zorgen over.
    Laatst gewijzigd door Houtvos; Gisteren om 07:54.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten