Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Onderwerp: Werkbank

Werkbank

(kopie van mij topic op fok.nl)

Hallo iedereen!

In dit topic wil ik jullie mijn ervaringen met het bouwen van een werkbank delen. Zowel hoogte -en de laagtepunten!;-)

Sinds een jaar of anderhalf doe ik al het e.a. aan houtbewerking. Meestal doe ik dit op een stel schragen en een workmate of zelfs op de grond. Dan bekruipt mij elke keer dat geval van "Dit kan makkelijker!" Gevolgd door de gedachte "Had ik maar een werkbank!".

Na de zoveelste klungelige zaag sessie op schragen heb ik de knoop doorgehakt. Die werkbank komt er!

Omdat ik op zolder werk en niet over zeeën van ruimte beschik, kon de werkbank niet te groot of te zwaar zijn. Daarnaast wil ik ooit mijn werkzaamheden verhuizen naar een nog te plaatsen tuinhuis. Dus moet de werkbank ook makkelijk te verplaatsen zijn.

Dat alles leide mij tot de zogenaamde 'Moravian' werkbank, bekend gemaakt door Will Myers.

Deze dus:

Leuk! Ik heb me geabonneerd...

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Mooi stevige werkbank, slim gemaakt d.m.v. wiggen demontabel, de bank op de foto lijkt mij geen kleintje van het formaat hout te zien wat gebruikt is, veel succes met de bouw.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Smile

Twee weken geleden is het hout bezorgd!

De planken die gelamineerd gaan worden meteen ontdaan van machineslag. Daarna twee weken acclimatiseren in 'de werkplaats, beter bekend als de zolder.

Nu (vandaag) de twee weken acclimatisering voorbij zijn is het tijd om te lamineren!

Het werkblad is een bende haha, hier en daar nog wat hoogteverschillen, helaas! Dit is wel te overzien, ik heb van de week van een oude schaaf een roffel/scrubschaaf gemaakt. Hiermee wil ik het blad ruw vlakken. Daarna wil ik het met een Stanley 5, 7 en 4 afwerken. Dit moet allemaal wel lukken!

Maar ik zie mijzelf er wel voor aan dat ik alles vlak krijg, maar dat bijvoorbeeld links 7 cm hoog is en rechts 6 cm hoog. Is er een handigheid om dit te voorkomen of in de gaten te houden?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pel Bekijk Berichten
    Mooi stevige werkbank, slim gemaakt d.m.v. wiggen demontabel, de bank op de foto lijkt mij geen kleintje van het formaat hout te zien wat gebruikt is, veel succes met de bouw.

Groet Pel.
    Het formaat valt best mee hoor. Het werkblad is ca. 180 cm breed, 9 cm hoog en 60 cm diep. De planken 200 cm breed, altijd fijn om een beetje speling te hebben.

Is er een handigheid om dit te voorkomen of in de gaten te houden?
    Ja, 1 zijde vlakken, en dan rondom met een kruishout aftekenen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Je hebt mooie lijmklemmen en genoeg ook

Een flinke rei zal je ook helpen het ea vlak te houden

Succes!

Genoeg? Nee joh, veels te weinig! :P

vraagje, heb je een bouwplan van deze werkbank?

PS ivm de lijmklemmen, Paul Sellers heeft enkele tips om die te pimpen (https://www.youtube.com/watch?v=AyKiGmRq3wY)

Goede tips van Paul, weer wat voor de to-do lijst.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten