Werkbank

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ah dat is toch wel een stevig formaat deuvel. Dat stelt me gerust voor m'n eigen werkbank, als ik zelf zit te ontwerpen maak ik potentiele problemen vaak groter dan ze zijn :)
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Heb effe mogen duren....

Veel afleidingen die ervoor zorgden dat ik mijn spaarzame vrije uurtjes helaas niet kon besteden aan mijn hobby. Gelukkig heb ik sinds kort weer wat meer vrije tijd dus kan er weer gewerkt worden!

Na het werkblad was het onderstel aan de beurt, eerst de poten verlijmen, ruw afkorten, haaks schaven, paringen maken en de boel aftekenen om vervolgens te hakken en te zagen.

Vandaag of morgen hoop ik in ieder geval beide paren poten af te hebben. Daarna is het tijd voor de dragers.


'Actiefoto's'

lXNaf3T.jpg


hj0KfPW.jpg


Pwhw15x.jpg



En nog een kiekje van mijn assistent!

aPtR6KA.jpg
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Vuren en Douglas. Mocht het nodig zijn kan ik in een later stadium upgraden naar een beuken blad. Maar vooralsnog lijkt dat niet nodig.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dat ziet er goed uit houtvos. Ik zit ook in de richting van de moravian bench te denken: ik vind het model gewoon wat sierlijker dan van een roubo. Ga je de "leg vise" onder een hoek mee laten lopen met het onderstel of volg je het originele ontwerp?
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Ik ga het origineel volgen.

Wat is de reden voor het onder hoek plaatsen? Is dat puur cosmetisch of heeft het een bijkomend voordeel? Is mij niet helemaal duidelijk.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Daar mag je zelf een oordeel over vellen, zie foto:). Meneer Meyers heeft ondertussen ook wat werkbanken met enkele variaties gemaakt. Dit is er een van.
angled vs standard leg vise.jpg
angled leg vise completed.jpg
angled legvise- leg.jpgOmdat je de vise direct op de poot zet, heb je wat minder losse onderdelen te versjouwen. Maar die poot wordt wel zwaarder. Cosmetisch mooier? Is een kwestie van smaak. Voor mij wel. Praktische voordelen? Mja, denk ik van wel. Je kunt wat meer met de ruimte tussen de beide poten doen (aflegplank? sliding deadman?). Heeft iemand daar een Nederlandse naam voor?
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Daar mag je zelf een oordeel over vellen, zie foto:). Meneer Meyers heeft ondertussen ook wat werkbanken met enkele variaties gemaakt. Dit is er een van.
Bekijk bijlage 73165
Bekijk bijlage 73166
Bekijk bijlage 73167Omdat je de vise direct op de poot zet, heb je wat minder losse onderdelen te versjouwen. Maar die poot wordt wel zwaarder. Cosmetisch mooier? Is een kwestie van smaak. Voor mij wel. Praktische voordelen? Mja, denk ik van wel. Je kunt wat meer met de ruimte tussen de beide poten doen (aflegplank? sliding deadman?). Heeft iemand daar een Nederlandse naam voor?

Zo, dat is wel erg gaaf hoor! Mijn onderstel is helaas al helemaal afgesteld op de rechte variant. Wellicht iets voor de verre toekomst. :p
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Grootste voordeel heb je nog niet vermeld. Door de schuine bankschroef kun je een langere plank gemakkelijk rechtop klemmen om bv. zwaluwstaarten te maken. De schroefdraad van de bankschroef zit dan niet in de weg, zodat je plank net boven je werkbank uitsteekt, en je dus zonder trillingen kunt zagen en beitelen.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Dank! Nu het vorm begint te krijgen gaan mijn handen sneller werken om een of andere reden? Het heeft een tijdje stilgelegen en nu worden er opeens grote stappen gezet. Grappig hoe dat werkt. :)
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Heel gaaf Houtvos! Leuk om te zien dat we dezelfde werkbank bouwen :D Ik had deze helemaal gemist, terwijl ik toch wel wat tijd op het forum doorbreng :rolleyes: nu in ieder geval geabonneerd, ben benieuwd naar het eindresultaat! Zie ik nou goed dat jij het gereedschapsvak ook hebt laten vervallen en de volledige diepte hebt gebruikt als blad? Succes verder met de bouw!
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Heel gaaf Houtvos! Leuk om te zien dat we dezelfde werkbank bouwen :D Ik had deze helemaal gemist, terwijl ik toch wel wat tijd op het forum doorbreng :rolleyes: nu in ieder geval geabonneerd, ben benieuwd naar het eindresultaat! Zie ik nou goed dat jij het gereedschapsvak ook hebt laten vervallen en de volledige diepte hebt gebruikt als blad? Succes verder met de bouw!

Ben zelf ook erg benieuwd naar het eindresultaat. ;-)

Ik maak wel een gereedschapsvak, die staat nog op de te-doen lijst.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Werkblad zit erop, wiggen zitten erin!

Weer wat vooruitgang. Het blad zit erop en het onderstel is met wiggen strak in elkaar gezet.

Vind die wiggen echt een uitkomst. Het onderstel van de werkbank is verrassend stabiel,en dat terwijl de dragers en de poten niet permanent aan elkaar vastzitten.

Het blad is ook demontabel en rust op beuken deuvels die in het onderstel vastzitten. Voor degene van jullie die tijdens het lijmen "drijvend" hout tegen gaan met een afgeknepen spijker, deze methode is ook goed toe te passen als je een boorlocatie van het ene stuk hout naar het andere stuk wilt overbrengen.

Totaalplaatje
26DxaNA.jpg


Zoals je ziet mist er nog wat... Er komt nog een gereedschapsbak en uiteraard een klem.
MeCcucU.jpg


Hier zie je hoe het blad en het onderstel aan elkaar verbonden zijn. En zoals je kan zien heb ik de afgelopen maanden de onderkant als werkblad gebruikt. :p
NRLJT1V.jpg
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Erg mooi, lijkt me een fijne, zware tafel te worden. Verlijm je het werkblad met de deuvels ook? Of zit het los al stevig genoeg puur door het gewicht.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Erg mooi, lijkt me een fijne, zware tafel te worden. Verlijm je het werkblad met de deuvels ook? Of zit het los al stevig genoeg puur door het gewicht.

Deze blijven onverlijmd, zodat ik in principe morgen het hele gebeuren kan demonteren en kan verhuizen naar bijvoorbeeld een tuinhuis ofzo.

Op de foto kan je zien dat de achterste deuvelgaten breder zijn dan het deuvelgat ervoor. Dit is om werking in de breedte op te vangen. Desondanks zit het allemaal heel strak in elkaar en verschuift het voor geen ene milimeter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.