Werkbank

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
(kopie van mij topic op fok.nl)

Hallo iedereen!

In dit topic wil ik jullie mijn ervaringen met het bouwen van een werkbank delen. Zowel hoogte -en de laagtepunten!;-)

Sinds een jaar of anderhalf doe ik al het e.a. aan houtbewerking. Meestal doe ik dit op een stel schragen en een workmate of zelfs op de grond. Dan bekruipt mij elke keer dat geval van "Dit kan makkelijker!" Gevolgd door de gedachte "Had ik maar een werkbank!".

Na de zoveelste klungelige zaag sessie op schragen heb ik de knoop doorgehakt. Die werkbank komt er!

Omdat ik op zolder werk en niet over zeeën van ruimte beschik, kon de werkbank niet te groot of te zwaar zijn. Daarnaast wil ik ooit mijn werkzaamheden verhuizen naar een nog te plaatsen tuinhuis. Dus moet de werkbank ook makkelijk te verplaatsen zijn.

Dat alles leide mij tot de zogenaamde 'Moravian' werkbank, bekend gemaakt door Will Myers.

Deze dus:
Moravian-Bench-assembled.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooi stevige werkbank, slim gemaakt d.m.v. wiggen demontabel, de bank op de foto lijkt mij geen kleintje van het formaat hout te zien wat gebruikt is, veel succes met de bouw.

Groet Pel.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Twee weken geleden is het hout bezorgd!

De planken die gelamineerd gaan worden meteen ontdaan van machineslag. Daarna twee weken acclimatiseren in 'de werkplaats, beter bekend als de zolder. ;)


aQ4O7D9.jpg


u8zdUmy.jpg



Nu (vandaag) de twee weken acclimatisering voorbij zijn is het tijd om te lamineren!

ZMN8dkU.jpg


Het werkblad is een bende haha, hier en daar nog wat hoogteverschillen, helaas! Dit is wel te overzien, ik heb van de week van een oude schaaf een roffel/scrubschaaf gemaakt. Hiermee wil ik het blad ruw vlakken. Daarna wil ik het met een Stanley 5, 7 en 4 afwerken. Dit moet allemaal wel lukken!

Maar ik zie mijzelf er wel voor aan dat ik alles vlak krijg, maar dat bijvoorbeeld links 7 cm hoog is en rechts 6 cm hoog. Is er een handigheid om dit te voorkomen of in de gaten te houden?
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Mooi stevige werkbank, slim gemaakt d.m.v. wiggen demontabel, de bank op de foto lijkt mij geen kleintje van het formaat hout te zien wat gebruikt is, veel succes met de bouw.

Groet Pel.

Het formaat valt best mee hoor. Het werkblad is ca. 180 cm breed, 9 cm hoog en 60 cm diep. De planken 200 cm breed, altijd fijn om een beetje speling te hebben.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
je hebt die van verschillende merken maar volgens mij komen ze allemaal van Silverline
voor 900mm zit je onder de 15€, voor 1200mm rond de 21€
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
De planken die gelamineerd gaan worden meteen ontdaan van machineslag. Daarna twee weken acclimatiseren in 'de werkplaats, beter bekend als de zolder.

Als je volgende keer hout haalt laat het dan eerst acclimatiseren en daarna pak je het hout in één keer aan, scheelt je één keer bewerken.
Succes met je werkbank, mooie keus trouwens!
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Vlakken en vlakken en vlakken en....

Effe een teringbende, maar dan heb je ook wat. :)


ZCdGQAP.jpg



Bovenkant blad is nu vlak en ontdaan van (lichte) tordering. De schaaf heeft op een paar plekken een hapje teveel uit het hout genomen, maar dat fix ik wel in een later stadium.
Hier en daar heb ik de rand van het hout in het luchtledige geslingerd... Dat is niet meer op te lossen, leermomentje. En ach, het wordt toch een werkpaard. ;)


Dat resulteert uiteindelijk in een mooi vlak en haaks beginpunt om op te werken. Had wel iets meer lijm moeten gebruiken.


dLj546b.jpg



Maar eerst even vegen (houtkrullen) en dweilen (zweet)!
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi Houtvos,
Allereerst leuk dat je zo'n project begint!
Het is wel duidelijk zichtbaar dat niet alle naden goed sluiten.
Helaas is het dan niet zo dat meer houtlijm de situatie had verbeterd.
De lijmverbindingen zijn alleen sterk als het goed past. De volgende keer zou je wat meer aandacht kunnen schenken aan het vlakken van de balken.

Succes verder ermee!
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Klopt als een bus! Het gros van de naden sluit gelukkig wel goed aan, dus ik verwacht dat het totaalplaatje wel stevig genoeg zal zijn. Zo niet, doen we het gewoon nog een keertje, ik kan de beweging wel gebruiken. :)
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Houtvos, ben ook al enige tijd aan het kijken naar een werkabnk die ik ga bouwen. En de moravian is uiteraard ook langsgekomen. Een mooi ontwerp en hij is goed verplaatsbaar, enige wat me een beetje zorgen baart is de bevestiging van het blad aan het onderstel. Ik meen gezien te hebben dat deze slechts (?) op 4 deuvels rust die een cm'tje uitsteken?

Ikzelf twijfel nog wat, ik ben niet zon fan van een groot gereedschapvak, maar de verplaatsbaarheid pleit wel erg voor dit type. Iets wat met een roubo, die ik eigenlijk wil bouwen, toch wel lastig is.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Dat klopt Robert, het rust inderdaad op 4 hardhouten deuvels, uit mijn hoofd met een diameter van ca. 1,8 cm en steken ze 2,5 cm uit.

Op alle filmpjes die ik heb gezien beweegt de werkbank nauwelijks. Ik maak mij er weinig zorgen over.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.