Zitting Disselen

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik moet zeggen het heeft wat oefenen gevraagd om aan de handdissel te wenen. Het eerste keer die ik het heeft geprobeerde vond ik moeilijk en onhandig werken en met een lelijk resultaat. De tweede keer was beter en nu vind ik het best wel leuk werk en de resultaten vrij uniform, voorspelbaar en uiterste nauwkeurig, verrassende genoeg. Het is niet moeilijk om tot de helft van een potloodstreep te disselen, bijvoorbeeld . Ik heb geen idee hoe oud het is maar dat het met de hand gesmeed door een of andere onbekende smid ergens in een smederij in Zweden vind ik heel leuk maar het was een werk om hem goed scherp te slijpen met de klein bocht maar ik heb ontdekt dat dit het geval is met veel van de gereedschappen van de stoelenmaker,( klein rond geel fronsend gezicht), laat staan het achterhalen van de juist Nederlands benaming voor al die ongewoon attributen.

Stomen is inderdaad voor de horizontaal rug/arm leuning. Hoofdleuning heb ik massief uitgezaagdP7190692.jpg. Vandaag ben ik bezig met een mal.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Even beetje off-topic: nu ik die poten zie liggen, even een NOOB vraag: je hebt aan de twee kanten het middelpunt en de omtrek afgetekend. Maar is er een truk/methode om die middelpunten tegenover elkaar te krijgen?
Ik bedoel, je werkt (kapt, schaaft) wel naar het midden toe, maar als je begint met een blok hout en je zet de twee middelpunten flink uit elkaars as, dan krijg je uiteindelijk geen sterke poot.

Hopelijk is mijn vraag wat duidelijk en misschien zit er geen truc achter, ik vroeg het me gewoon af...

(met een draaibank lijkt me dit makkelijker omdat je het hout vastpint in die twee middelpunten...)
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Even beetje off-topic: nu ik die poten zie liggen, even een NOOB vraag: je hebt aan de twee kanten het middelpunt en de omtrek afgetekend. Maar is er een truk/methode om die middelpunten tegenover elkaar te krijgen?
Ik bedoel, je werkt (kapt, schaaft) wel naar het midden toe, maar als je begint met een blok hout en je zet de twee middelpunten flink uit elkaars as, dan krijg je uiteindelijk geen sterke poot.

Hopelijk is mijn vraag wat duidelijk en misschien zit er geen truc achter, ik vroeg het me gewoon af...

(met een draaibank lijkt me dit makkelijker omdat je het hout vastpint in die twee middelpunten...)

Ik ben ook nieuwe in stoelen maken maar ik snap, denk ik, wat je bedoel, het is een goed punt ook. Achteraf heb ik spijt van dat het poot hout komt uit een dik plaat gezaagd eschen i.p.v. gekloofd uit een stuk rondhout, dan heb je meer inzicht over het loop van de draad. Als ik regelmatig stoelen maakt had ik dan een voorraad speciaal voorbereid hout voor alle onderdelen afzonderlijk - een mooi stuk van de broekeinde, (eik of es) voor de poten, vers gekloofd en daarna heel lange tijd weggezet om te drogen enzovoorts enzovoorts. Ik werk volgens het boek van Jon Brown, stoelenmaker uit Wales, hij legt uit in breed lijnen hoe hij die stoelen maakt, vind ik ook zo beter in tegenstelling tot alles tot in de punten uitleggen dus als er een beter manier om de poten te maken is, en dat is zeker zo, moet je dat aan een echt stoelenmaker vragen.
 
P

Pel

Guest
Het zal wel een gemakkelijk stoel worden Ernest, waar het heerlijk zitten is, trouwens je hebt een mooie kloofblok.

Groet Pel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ja zo kan ik hopen Pel. Ik heb de poten 3 keer moeten afzagen voordat ik tevreden met de zithoogte was. Ik denk met zijn 370 mm hoogte hij is wat lager dan de meeste stolen maar dat vind ik een fijn hoogte - afgekeken van een Hans Wegner stoel die ik in de zitkamer heb staan - om naast de open haard te zitten met een boek.

Die kloofblok is eigenlijk een haakblok, (iepenhout), die ik heb gekocht samen met een andere - nog mooier versie - en een partij slagersbenodigdheden. Blij dat ik die extra heb voor in de werkplaats om hout te haken, veel beter voor mijn rug met die poten, die andere haakblok gebruik ik als er een haan de pan in moet.
 
P

Pel

Guest
De normale zithoogte is zo ongeveer rond 40 cm, maar het ligt er aan of je een keukenstoel hebt, of zo als jou stoel, een makkelijke leunstoel. Maar ook de lengte van de persoon die er gebruik van maakt, lange benen, of korte benen, dat is het voordeel als je hem zelf maakt.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.