Oeps - onbehandeld eiken met ammonia bewerkt

Merel_&_Willy

Nieuw lid
15 jul 2017
3
0
Hi All,

Onze onbehandelde nieuwe eiken tafel wilde we eerst ontvetten voordat we aan de slag zouden gaan met het verder bewerken. Wij zijn geen klussers en hebben de fout gemaakt om dit met ammoniak te doen. Resultaat: vezels staan omhoog, ruw tafelblad en donkerdere vlekken. Terwijl we straks juist een vergrijste vuilafstotende tafel willen hebben die natuurlijk niet ruw aanvoelt.

Zoals je begrijpt balen we enorm gezien het een nieuwe dure tafel is. Er is vast een oplossing voor maar wat kan dat zijn?
Hopelijk kan een van jullie ons hierbij helpen? Licht opschuren? en dan alsnog behandelen? Met wat voor korrel moeten we het opschuren?

Alvast onwijs bedankt!

groet,

Merel
 

Merel_&_Willy

Nieuw lid
15 jul 2017
3
0
ah ok. Als dat het is.. Maakt het nog uit eerste grof opschuren om het ruwe eraf te krijgen en daarna fijn? Dat lees ik nu op andere fora.
(lees: geen klussers)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
korrel 240 zou prima moeten zijn
vlekken zijn (hopelijk) oppervlakkig en de vezels is juist goed !
door het hout een paar keer te bevochtigen/drogen kun je alle vezels wegschuren en word je laklaag strakker
Het is een truukje dat vaker word toegepast (alleen die amonia was niet zo handig)
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Grof gaat harder (korrel 80-100), en dus maak je meer vordering in het weghalen van hout. Maar uiteindelijk moet je met tussenstapjes (150-180) fijn (240?) eindigen om er een mooie afwerking op te zetten. Bij grof schuren wel opletten dat je geen deuken schuurt.

Een of meer plaatjes helpt trouwens om beter in te schatten wat je het beste kunt doen, en hoe kritisch het is.

edit: ah, Toxiq was ook al bezig. Die heeft er zekers te weten meer verstand van dan ik!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
niet perse hoor Nerf, met vallen en opstaan
ik zou alleen eerst met een fijnere korrel beginnen 240 of anders 180
Kan best zijn dat het niet zo diep zit....dat zie je dan snel genoeg als de vlekken minder worden/verwijden
anders kan je altijd nog groffer gaan schuren 80 of 120

Vergevings gezind spul he dat hout, gewoon een beetje wegschuren en je bent weer als nieuw :)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik zou met 120 beginnen en dan opbouwen tot max 240. Ammoniak (roken) dringt normaal niet heel diep in, maar als het rijkelijk is aangebracht dan is het toch wel even wat steviger schuurwerk, het dringt wel iets in.
 

Merel_&_Willy

Nieuw lid
15 jul 2017
3
0
Bedankt voor de goede adviezen. Het opschuren helpt zeker al goed. Toch blijven er plekken donkerder. Betekent sit gewoon doorschuren en dat eronder nog lichter hout zit?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.