Graag advies over slijpsteen.

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Goedendag, ik heb de mogelijkheid om een slijpateen te kopen voor het slijpen van mijn beitels.

Ik wilde alleen even weten of ik er goed aan doe, of dat ik iets anders nodig ben om mijn beitels te slijpen.

Het is een Belgische coticule.

Ik ben net begonnen, dus ik vind het nog wat eng om iets te kopen zonder er al teveel verstand van te hebben.

Alvast bedankt.

Danny
 

Bijlagen

  • IMG_20170715_200056.jpg
    IMG_20170715_200056.jpg
    69 KB · Weergaven: 253

silverstar

Nieuw lid
31 jan 2015
8
0
De bovenste steen is een oliesteen. Dat wil zeggen dat de steen poreus is en slijpt op basis van het toebrengen van olie. Deze olie vult de poriën van het de steen waardoor een slijpend effect wordt verkregen als je gaat slijpen. De coticule is een steen die niet poreus is en op basis van water werkt. Vaak is een oliesteen synthetisch, een steen zoals een coticule is natuurlijk. Je hebt een gele en een blauwe kant, soms ook alleen een gele kant. De slijpkwaliteiten van een coticule zijn vaak er goed. Een synthetische steen is op zichzelf ook prima om mee te slijpen, maar in beide gevallen dient de steen vlak te zijn. Vooral in combinatie met dat hulpmiddel voor het slijpen van beitels. Je ziet aan de donkere vlekken op de oliesteen dat deze niet vlak is. In dat geval zul je de steen moeten schoonmaken en vlakken. Een coticule is snel te vlakken op een vlakke ondergrond en met wat schuurpapier. Er zijn echter vele andere manieren. Om te starten geen gekke set, want je kan met de oliesteen voorslijpen en evt. afwetten met de coticule. De slijphulp is daarvoor wel te groot, waardoor je het met de hand zult moeten doen. Dit is een een leuke hobby met een hoge leercurve. Succes!
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Bedankt voor je bericht, dus ik heb niet veel aan de slijphulp omdat deze te breed is.
Met wat voor olie moet er geslepen worden?

Is 25 een goede prijs hiervoor?

Bedankt.

Gr Danny
 

silverstar

Nieuw lid
31 jan 2015
8
0
Voor de coticule is de slijphulp inderdaad te breed. Een oliesteen kan ik sommige gevallen ook een natuurlijke poreuze steen zijn, die bij het schoonmaken onder de vuiligheid vandaan komt. Meestal is dit echter niet zo. Je hebt speciale slijpolie, maar naaimachine olie of bijvoorbeeld pinda olie werkt ook. Wordt vaak wel een smeerboel.

Voor een goede werking is eigenlijk een grondige schoonmaakbeurt nodig om te ontvetten zodat je weet wat voor steen je hebt, hoe fijn die is en hoeveel je moet vlakken. Als dit je leuk lijkt kun je het een keer proberen om zo het proces te ervaren (en gelijke een nieuw houten kistje ervoor te maken). Een goede fijne synthetische steen kost gemiddeld ook een paar tientjes. Alles bij elkaar met de coticule (zijn duurder) is €25 niet heel erg duur. Je moet dan wel een beetje mazzel hebben dan alles goed werkt en weer in oude glorie te herstellen is.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Als ik bij baptist een synthetische steen koop om te slijpen, is dat niet beter voor mij?
Ik heb er nog geen kaas van gegeten om te vlakken en te ervaren of ik iets goeds in mijn handen heb of niet.

Een houten kistje maken gaat sowiezo gebeuren ;)

En stel je voor dat ik het koop bij baptist, ben ik met 1 steen klaar of zijn er meerdere benodigd.

Bedankt voor je reactie.

Danny
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Heren, er is toch vast wel een deskundige in de buurt van Danny die hem op weg kan helpen. Daar zijn we toch voor.
Ik ben bang dat als hij hier € 25 voor uitgeeft het één grote mislukking wordt. Hij heeft NUL ervaring!
Misschien een uurtje bij Roeland in Akkrum langs; dat doet waarschijnlijk wonderen.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Blijkbaar hadden we een slijpsteen in huis, geen idee wat het is, mijn vrouw kwam ermee.
Blijkbaar hadden we dit 6 jaar geleden meegenomen uit Suriname.

Hij is niet recht, zou ik dit kunnen gebruiken voor het slijpen van mijn nooitgedagt beitels?
IMG_20170716_112558.jpgIMG_20170716_112605.jpgIMG_20170716_112611.jpg

IMG_20170716_112618.jpg

Gr Danny
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik heb een uitnodiging van Roeland gehad om langs te komen, ik zal eens contact opnemen met de beste man.

Nog bedankt voor je bericht Pieter.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Die steen moet eerst gevlakt worden voor deze bruikbaar is.
Beginnen op een betontegel, daarna met waterproof schuurpapier wat op een vlakke, gladde en waterbestendige ondergrond ligt, bijvoorbeeld een glasplaatje, stuk natuursteen of een gebakken tegel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Het is volgens mij een schaatsslijpsteen. Vlakken met slijpkorrels op een vlakplaat. Je kan er prima mee voorslijpen. Dat is de hoek er goed inzetten. Echtscherp krijg je een beitel niet op deze steen.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik ben net bij Meneer Brekelmans op les geweest.

Hij heeft me alles uitgelegd hoe een beitel geslepen wordt en waar je op moet letten.
Ik heb er zeer veel van opgestoken, hij is een zeer kundige man die een groot aanwinst voor deze forum is.

Hij legde uit hoe iets gedaan werd en waarom.

Ik heb een hele leuke en informatieve avond gehad.

Nog bedankt iedereen, en ook meneer brekelmans voor alle reacties en hulp.

Gr Danny
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Nou Danny, ik ben blij dat je er wat van geleerd hebt.
En zo zijn al onze forumleden; altijd bereid om een ander te helpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.