Nieuwe schuurmachines van Festool.

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Het lijken geheel nieuwe machientjes, met een koolborstelloze motoren. Zal wel onderzoek naar gedaan zijn, maar het is dan wel snoerloos, maar nog niet slangloos. Festool gaat juist altijd zo prat op hun stofvrij werken...

jaap
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
accuschuurmachine ??? ik vind maar 1 ding echt belangrijk aan een schuurmachine en dat is gewicht, die kabel er af is echt geen toegevoegde waarde voor mij, zoals Jaap al zegt, er zit immers nog een slang aan
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik denk dat ze hiermee zich vooral richten op de proffesionele schilders markt die op locatie werken. En in die markt zit ook wel potentie voor een dergelijke machine. Maar voor de hobbyist of iemand die in zijn werkplaats werkt zie ik niet echt voordelen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Het lijken geheel nieuwe machientjes, met een koolborstelloze motoren. Zal wel onderzoek naar gedaan zijn, maar het is dan wel snoerloos, maar nog niet slangloos. Festool gaat juist altijd zo prat op hun stofvrij werken...

jaap

Ik heb begrepen dat de stofzak die er voor de accu-TS55 en andere accu-zagen is, ook op deze machientjes past (of vergelijkbaar systeem) & dat die combinatie heel goed werkt. Compleet slang- en snoerloos, dus, als je wilt.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Inderdaad bedoeld om met zo'n stofzakje te gebruiken, en niet met een stofzuiger. Ander type batterij is hem vooral te doen om een goede balans te verkrijgen, met de bestaande accu's ging dat niet.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
D'r kan ook een stofzuigerslang op - ze hebben de 'nieuwe' bajonet-achtige aansluiting.
Ja zeker, ik bedoelde niet dat dat niet zou kunnen.
Ik dacht trouwens dat alle toestellen tegenwoordig met die nieuwe 'bajonet' aansluiting komen, en er wordt dan steeds een adapter meegeleverd om aan te sluiten op een slang met aansluiting van het oude type.
 

A.N

Actieve deelnemer
Ik denk dat ze hiermee zich vooral richten op de proffesionele schilders markt die op locatie werken. En in die markt zit ook wel potentie voor een dergelijke machine. Maar voor de hobbyist of iemand die in zijn werkplaats werkt zie ik niet echt voordelen.

Misschien dat ze zich wel op die markt richten ....
Maar is het niet vreemd dat een Festool longlife filterzak in een externe stofzuiger niet voldoet aan de criteria voor fijnstof terwijl daar met geen woord over gerept wordt bij dit speelgoed. En fijnstof komt er juist in de schildersbranche vrij.

Quote Festool bij cts modellen met longlife filterzak: alleen te gebruiken voor het opzuigen van niet gezondheidsbedreigende stoffen, uitsluitend voor grove vervuiling en niet geschikt voor fijn stof

Bij deze nieuwe modellen hebben ze ook een longlife filterzakje van hetzelfde materiaal en dat zou dan wel voldoende zijn om stofvrij te kunnen werken in de professionele markt?
Quote Festool; voor de opname van stof en een stofarme afvoer van het product

Vreemd dat de waarschuwing voor fijnstof bij deze modellen achterwege blijft, zal wel aan het turbo afzuigertje liggen dat ze nu gebruiken.:p


Albert
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Er zit natuurlijk wel verschil in fijn stof
De overheid hangt aan elke stof een ander label
Waarschijnlijk
Wordt schuurstof van verf minder schadelijk bevonden
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Misschien dat ze zich wel op die markt richten ....
Maar is het niet vreemd dat een Festool longlife filterzak in een externe stofzuiger niet voldoet aan de criteria voor fijnstof terwijl daar met geen woord over gerept wordt bij dit speelgoed. En fijnstof komt er juist in de schildersbranche vrij.

Quote Festool bij cts modellen met longlife filterzak: alleen te gebruiken voor het opzuigen van niet gezondheidsbedreigende stoffen, uitsluitend voor grove vervuiling en niet geschikt voor fijn stof

Bij deze nieuwe modellen hebben ze ook een longlife filterzakje van hetzelfde materiaal en dat zou dan wel voldoende zijn om stofvrij te kunnen werken in de professionele markt?
Quote Festool; voor de opname van stof en een stofarme afvoer van het product

Vreemd dat de waarschuwing voor fijnstof bij deze modellen achterwege blijft, zal wel aan het turbo afzuigertje liggen dat ze nu gebruiken.:p


Albert

ik denk toch dat deze zakjes van ander materiaal zijn, want in dit geval moet het tegelijk een stofzak en filter zijn. Terwijl de long Life zak in een stofzuiger alleen voor de stof opvang en een klein stukje filtering hoeft te zorgen. Maar ik denk dat er staat dat een long life zak alleen voor grove vervuiling is, omdat het natuurlijk de bedoeling is dat je als hij vol is, je hem weer leeg klopt in de container. En als je er dan fijnstof mee gezogen hebt vervalt het nut van afzuigen een beetje.

Maar qua filtering zou het niet uit moeten maken want het gaat altijd nog langs het filter op de motor en dat zorgt er ook voor dat een zuiger aan een bepaalde klasse voldoet.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik denk dat het verschil zit in het aantal uur dat je er volgens de norm mee mag werken.

Als dat fijnstof kankerverwekkend is wat niet geheel ondenkbeeldig is is volgens mij de norm het risico tot een minimum beperken en dat houd dus minimaal in dat er een stofzuiger wordt gebruikt. Dan is het nut van snoerloos dus weg. Dat was al opgelost met de gecombineerde afzuigslang met snoer erin.

Ik vind het overigens wel een mooie machine hoor, en dat er een andere accu inzit als in de andere machines, tsja. Bij deze machines natuurlijk belangrijk om zo licht mogelijk en in balans te zijn. Dat gaat wellicht niet met de bestaande accus'

Voor mij is het grootste probleem een prijs van 479 euro ex... heerlijk een machine zonder snoer, zeker buiten, even snel wat schuren, makkelijk voor de windveren en andere lastiger bereikbare plekken, wil je al helemaal geen gezeik met snoeren en kabels uitrollen en meetrekken, stof buiten niet zon heel groot issue.... toppie :)
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Voor mij is het grootste probleem een prijs van 479 euro ex... heerlijk een machine zonder snoer, zeker buiten, even snel wat schuren, makkelijk voor de windveren en andere lastiger bereikbare plekken, wil je al helemaal geen gezeik met snoeren en kabels uitrollen en meetrekken, stof buiten niet zon heel groot issue.... toppie :)

Al eens gekeken naar de combinatie lucht-aangedreven schuurmachine (goede zijn er al voor rond de 150 euro) en CO2-tankjes (die voor paintballen gebruikt worden)? Lijkt me ook heel mobiel.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Ik ben geen expert, maar hoeveel liter verbruikt zo'n machine per uur (of minuut) en hoeveel liter kan je in zo'n tankje kwijt? Volgens mij zal je veel heen en weer moeten lopen om het tankje te vullen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Geen idee, ik ben dat eens tegengekomen op het net. Even gegorgeld en dit gaat over een air-nailer op tankjes, geeft een indruk:
https://youtu.be/JVaI-sGlahA

Volgens mij is het item dat ik eerder zag op festoolownergroup.com geweest. Zal daar even rondneuzen…

Toevoeging: Gevonden:
http://festoolownersgroup.com/other-tools-accessories/co2-for-nailers/msg476444/#msg476444
Gaat dus ook over een nailer. Of zo'n tankje genoeg is voor een schuurmachine weet ik niet. Zou je naar de specs moeten kijken.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Schepie festool heeft bij tno hun machines icm stofzuigers laten keuren. Hier kwam uit dat je deze combinatie proffesioneel 8 uur achter elkaar mag gebruiken. Ik werk ook proffesioneel met deze combinaties en moet ddus aan de norm voldoen. Toen ik de lose stofzak kocht heeft mijn dealer bij festool geinformeert hoe lang je hiermee mocht werken. Het antwoord weet ik niet meer maar zeker niet zolang als met een stofzuiger. Voor mij ideaal als ik snel een ladder opmoet en een klein stukje moet schuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.