Opknappen Danckaert vlak/vandiktebank

Bmw6cillinder

Actieve deelnemer
12 dec 2016
47
0
Een dik half jaar geleden deze Danckaert vlak/vandikte aangekocht.
Vandaag de start gemaakt de machine een grote beurt te geven en hem klaar te maken voor een tweede leven.
IMG_5308.jpg IMG_5360.jpg IMG_5361.jpgIMG_5362.jpgIMG_5363.jpgIMG_5364.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Geweldig leuk project man! Ga ik volgen, ik hoop dat je zoveel mogelijk de foto's in liggend formaat maakt;)

Succes! Fons
 

Bmw6cillinder

Actieve deelnemer
12 dec 2016
47
0
Eerst maar eens de parallelbeveiliging van de machine gedemonteerd.
En ontdaan van alle roest , geschuurd en in de primer gezet.
.IMG_5458.jpg IMG_5459.jpg
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Dat zijn nog van die machines die een mens in zijn leven niet versleten krijgt.

Let wel : De Jupilers zijn niet geschikt om in je eentje te drinken bij de inwijding van de machine en moeten geruime tijd op voorhand koel staan !:rolleyes:

Jos
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Zeker een mooi project en ik kan de duurzaamheid van deze machines helemaal beamen; ik heb er nu één die een krappe eeuw oud schijnt te zijn (geen idee of het waar is, maar dat was het verhaal van de vorige eigenaar) en hij schaaft nog zo zuiver en mooi als wat! Zie ik het goed en heeft die van jou een riemaandrijving?
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Gaaf project zeg! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

PS. je doet toch geen Jupiler in dat watergeweer, toch? :p
 

tuoh

Oud hout
Deze machines hebben maar één groot nadeel, namelijk de schaafas. De dekbeitels zitten vast met bouten belast op trek! Bij dit type is de kans aanwezig dat tijdens het schaven één of meer bouten zichzelf loswerken, vooral als er geschaafd word met botte messen of bij (zeer! harde houtsoorten.

Daarom ook dat bij de moderne machines de messen vastzitten met keerbeitels in zwaluwstaartvorm en de bouten hier belast worden op druk. De middelpuntvliedende kracht doet de rest.
Je machine vraagt feitelijk een update met een Tersa as en nieuwe lagers, heb je ineens het beste van twee werelden, een veilige schaafas en een zwaar en stijf gietijzeren frame.
 

Bmw6cillinder

Actieve deelnemer
12 dec 2016
47
0
Zeker een mooi project en ik kan de duurzaamheid van deze machines helemaal beamen; ik heb er nu één die een krappe eeuw oud schijnt te zijn (geen idee of het waar is, maar dat was het verhaal van de vorige eigenaar) en hij schaaft nog zo zuiver en mooi als wat! Zie ik het goed en heeft die van jou een riemaandrijving?

Ja idd , riemaandrijving op de aanvoer en v snaren met de motor in een wipconstructie voor de schaafas.
 

Bmw6cillinder

Actieve deelnemer
12 dec 2016
47
0
Deze machines hebben maar één groot nadeel, namelijk de schaafas. De dekbeitels zitten vast met bouten belast op trek! Bij dit type is de kans aanwezig dat tijdens het schaven één of meer bouten zichzelf loswerken, vooral als er geschaafd word met botte messen of bij (zeer! harde houtsoorten.

Daarom ook dat bij de moderne machines de messen vastzitten met keerbeitels in zwaluwstaartvorm en de bouten hier belast worden op druk. De middelpuntvliedende kracht doet de rest.
Je machine vraagt feitelijk een update met een Tersa as en nieuwe lagers, heb je ineens het beste van twee werelden, een veilige schaafas en een zwaar en stijf gietijzeren frame.

Je hebt een puntje
Maar dat is wel even een investering.
Ik verwacht dat het voor mij (hobbymatig niet op weegt tegen de kosten)
 

Bmw6cillinder

Actieve deelnemer
12 dec 2016
47
0
Dat zijn nog van die machines die een mens in zijn leven niet versleten krijgt.

Let wel : De Jupilers zijn niet geschikt om in je eentje te drinken bij de inwijding van de machine en moeten geruime tijd op voorhand koel staan !:rolleyes:

Jos

Koud zijn ze idd op zijn best:D

- - - Updated - - -

Gaaf project zeg! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

PS. je doet toch geen Jupiler in dat watergeweer, toch? :p

Dankje , nee dat is zonde!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Je hebt een puntje
Maar dat is wel even een investering.
Ik verwacht dat het voor mij (hobbymatig niet op weegt tegen de kosten)
Ik wil er toch niet bij zijn als een mes los komt! Die oude machines zijn wel degelijk, maar de bevestiging van het snijgereedschap en de veiligheid in het algemeen was niet altijd optimaal ( om niet te zeggen zwak).
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Deze machines hebben maar één groot nadeel, namelijk de schaafas. De dekbeitels zitten vast met bouten belast op trek! Bij dit type is de kans aanwezig dat tijdens het schaven één of meer bouten zichzelf loswerken, vooral als er geschaafd word met botte messen of bij (zeer! harde houtsoorten.

Daarom ook dat bij de moderne machines de messen vastzitten met keerbeitels in zwaluwstaartvorm en de bouten hier belast worden op druk. De middelpuntvliedende kracht doet de rest.
Je machine vraagt feitelijk een update met een Tersa as en nieuwe lagers, heb je ineens het beste van twee werelden, een veilige schaafas en een zwaar en stijf gietijzeren frame.

Hoe gaat zoiets praktisch in zijn werk? Ga je dan naar een metaalbewerkingsbedriijf met de as van de machine en vraag je een duplicaat te maken met uitsparingen voor tersa messen? Ik veronderstel dat je dan al goed met autocad o.i.d. overweg moet kunnen... en goed moet weten onder welke hoek de messen moeten staan enzo... Zijn er firma's die hierin thuis zijn... Kan een doorsnee onderhoudsfirma voor houtbewerkingsmachines zoiets maken of leveren... Ook al wel ooit getwijfeld om een vandiktebank uit een vorig tijdperk te kopen... Enig idee van wat zoiets kost of kan kosten?
 

tuoh

Oud hout
Het is simpeler dan je denkt:p Tersa heeft in zijn aanbod ook schaafblokken voor inbouw in bestaande machines, bijna elke dealer van houtbewerkingsmachines kan deze inbouwen, daar moet je als klant je hoofd niet over breken.

Zelf heb ik een tiental jaar geleden een grote Danckaert vlakschaafmachine laten uitrusten met zo een schaafas. Het is niet direct goedkoop, dacht dat het rond de 1500€ gekost heeft alles samen.
Het is gewoon afwegen of het sop de kool waard is. Deze vlakschaafmachine had een totale tafellengte van 3m en een schaafbreedte van 600mm, was zeer zwaar en degelijk gebouwd maar was voorzien van zo een ouderwets bestelblok met 2 messen erin. Dat is niet meer van deze tijd, niet qua veiligheid, maar ook niet qua prestaties. Die oude schaafassen vragen een traag toerental om de middelpuntvliedende kracht in toom te houden, anders worden de (trek)bouten teveel belast.
Traag toerental in combinatie met 2 messen in het blok vraagt om nog trager doorvoeren om toch een iet of wat glad oppervlak te verkrijgen.

Een nieuwe Tersa as met vier messen en nieuwe lagering geeft al een ferme boost aan de prestaties, komt nog bij dat de nieuwe as en lagers ook een hoger toerental mogelijk maken zonder aan veiligheid in te boeten, tweemaal
winst dus.

Wanneer is deze ingreep verantwoord? Als de machine het waard is, met andere woorden als de vernieuwde machine gelijkwaardig is of beter dan een nieuwe. Dan geeft een relatief kleine investering een grote meerwaarde in vergelijking met een nieuwe machine.
Wilde ik een identieke (qua afmetingen) nieuwe machine aanschaffen, als ik ze al kon vinden, dan was de investering eerder 10000€ geweest, tel uit je winst:D

De verbouwing is toentertijd uitgevoerd door de mannen van Halwema, een (niet meer bestaande) dealer in het Antwerpse.

In de loop der jaren heb ik toch een paar maal gehoord van schaafmachines die in gruizelementen geslagen werden door loskomende bouten bij een draaiende machine! Gevolg was dan meestal dat de tafelbladen gewoon aan stukken geslagen werden. Hang daar maar eens boven als gebruiker op het moment van de crash.
Zelf heb het éénmaal meegemaakt dat bij het verwisselen van de messen op een oude Philips schaafbank ik één bout de kop aftrok bij het lossen van de bouten, Dat is schrikken hoor, alle bouten zijn toen direct vernieuwd, maar veel vertrouwen heb ik daar niet uit geput. Het concept deugd gewoon niet.

Ik weet dat je bij verschillende bedrijven nog dergelijke machines gaat vinden waar ook nog dagelijks mee gewerkt word, maar hoe de verzekering gaat reageren als daar iets met gebeurt????
 

Bmw6cillinder

Actieve deelnemer
12 dec 2016
47
0
Het heeft even geduurd, maar we hebben de draad weer opgepakt. Door de complete verbouwing van de schuur hebben de prioriteiten even ergens anders gelegen.
inmiddels de schaafbank volledig gedemonteerd zodat alles netjes in de lak kan
Nu maar weer eens verder om het project afgerond te krijgenDFA02899-7943-460B-8273-C4087E3AE697.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.