Welke beitel?

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Dan ook nog even reageren op het kops uithollen met een schalenguts. Het gaat het makkelijkst als je schalenguts vingernagel is geslepen (in een grote slijphoek, bijv 60 graden oid). Als je eerst in het centrum van je werk een gat boort kan je hier met de vleugel van je vingernagel van de rand van het gat naar de buitenkant snijden. De vouw voorop je beitel wijst in de snijrichting en de onderste vleugel van de vingernagel snijdt. Op die manier ben je dwarshout aan het snijden en dat vindt deze beitel fijn.... Ik hoop dat iemand er iets van begrijpt...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dan ook nog even reageren op het kops uithollen met een schalenguts. Het gaat het makkelijkst als je schalenguts vingernagel is geslepen (in een grote slijphoek, bijv 60 graden oid). Als je eerst in het centrum van je werk een gat boort kan je hier met de vleugel van je vingernagel van de rand van het gat naar de buitenkant snijden. De vouw voorop je beitel wijst in de snijrichting en de onderste vleugel van de vingernagel snijdt. Op die manier ben je dwarshout aan het snijden en dat vindt deze beitel fijn.... Ik hoop dat iemand er iets van begrijpt...
Filmpje?
 
P

Pel

Guest
Omdat je m.i. met je beitel een trekkende beweging naar links maakt ben je op dat moment dwarshout aan het snijden, is mijn gedachte.

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Bedoelt de Houtdraaierij een op zijn Iers geslepen guts ( Ellsworth guts )? Dat gaat inderdaad, werkte ik vroeger soms mee, bij het kops uithollen.

Groeten ,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik weet/begrijp niet hoe of waarom de naam 2de vouw tevoorschijn komt ???? :confused: , deze manier van een beitel slijpen s al jaren out, en niet met die scherpe naad, dat is precies verkeerd, misschien makkelijker voor de slijper of onwetendheid.De schalen guts/beitel heeft een scherpe hoek die vele draaiers verassingen geeft, in dat ze lijnen aan de binnenkant van hun schalen krijgen, en er niet uit kunnen schuren, en niet begrijpen waar die vandaan komen.De bevel??, aan de beitel eindigt met een vrij scherpe hoek en die veroorzaakt crushed grain(drukt het hout in-elkaar) vooral in zachter hout.Ik las al jaren geleden dit verslag van Russ Fairfield (al jaren geleden overleden) waar hij een foto bij plaatste hoe hij dit probleem opgelost had, of in ieder geval verminderd, hij sleep de bevel hoek weg en maakte deze rond zodat het hout niet in elkaar gedrukt werd.

inside bowl gouge.jpginside bowl gouge grind.jpg

Het idee is om deze beitel een gladde ronde bevel te geven zodat hij het hout niet beschadigd, daarom vind Ik de foto met de zogenaamde 2de vouw een verkeerde of minder goede manier van slijpen is, en zoals al gezegd is, je slijpt dat staal weg zodat het niet in de weg zit voor de manier van het houden dat je gebruikt.

Om even terug te komen waarom Ik denk dat de guts minder stabiel is, een diepe guts heeft het drukpunt/snijvlak onder het center/midden van de staaf zitten, terwijl de ondiepe guts dat punt boven het middelpunt heeft en dus graag will rollen, in ieder geval dat vind Ik ervan.

Mijn guts dat Ik meeste gebruik is een ⅝” (16mm) Robert Sorby en tweede is de ¼” 6mm, wel te verstaan dat deze maten van de channel zijn, en niet de eigenlijke staaf maat;).

Oh en voor de vraag om een video die het gebruik van een spindle gouge laat zien, Vind Ik deze wel een goede, gemaakt bij een vriend van mij (RIP).

https://www.youtube.com/watch?v=ijZ8Ph8KWcw
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Dan ook nog even reageren op het kops uithollen met een schalenguts. Het gaat het makkelijkst als je schalenguts vingernagel is geslepen (in een grote slijphoek, bijv 60 graden oid). Als je eerst in het centrum van je werk een gat boort kan je hier met de vleugel van je vingernagel van de rand van het gat naar de buitenkant snijden. De vouw voorop je beitel wijst in de snijrichting en de onderste vleugel van de vingernagel snijdt. Op die manier ben je dwarshout aan het snijden en dat vindt deze beitel fijn.... Ik hoop dat iemand er iets van begrijpt...

Hoi Ronald,
volgens mij heb ik jouw manier geprobeerd, maar ik had snel last van happers.
Mogelijkkomt dit doordat de beitel niet juist geslepen is.
Vind het wel interessant om alle ideeën over dit onderwerp hier voorbij te zien komen.

grt,
Leo
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Neem eens contact op met de afdeling van de nederlandse houtdraaiverening Radius bij jou in de buurt zie http://www.houtdraaien.com/wp/vereniging/afdelingen/
Daar zijn vast wel houtdraaiers die het jou op een goede manier kunnen leren.

M.vr.gr. jan

Hoi Jan,
Daar ben ik lid van, maar er zijn er niet zoveel die dergelijke schalen draaien.
Hoewel taxus best goed draait, heb ik wel gehoord dat kops uithollen voor taxus lastiger gaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.