Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 16 van de 16

Onderwerp: Welke beitel?

Sinds kort heb ik een Jimmy Clewes Mate One. Bevalt best. Nog niet met Taxus geprobeerd, wel met Gouden Regen.
    https://youtu.be/b3nLoXWGrYE
    Te koop bij Dictum in D.
    Sucses

Gisteren nog maar eens geprobeerd om een stuk kops taxus uit te hollen met de de schalenguts.
    Jammer genoeg niet gelukt. Het ging met een gewone profielguts van 13mm nog beter.
    Toen toch maar weer gebruik gemaakt van de sorby en ringbeitel.
    Nog 2 stukken te gaan
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Zoals al gezegd, een schalenguts is niet de handigste guts (slijpvorm) voor kops hout - die is echt bedoeld voor dwarshout.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leo Van Der Loo Bekijk Berichten
    Kops hout is moeilijk met een bowlgouge (schalenguts) te draaien, jouw ring beitel is een goede keuze, ook een haak beitel gaat wel, sommige gebruiken een spindle gouge en dan in de ongeveer 2 tot 7 uur positie houden en van het midden naar buiten trekken, maar dat is niet makkelijk als je dieper moet, een spindle gouge is niet stijf genoeg voor verder over je toolrest te hangen.
    Dat is ook mijn ervaring.
    Er bestaat echter een heel stijve vorm guts, stijver dan een schalenguts: de 16 mm Wiedemann dubbelvouw geslepen vormguts.

hier vind je info en een filmpje over deze gorilla guts, een bijna massieve staaf met kleine , ondiep binnenkanaal.

Als ik diep kops uithol, dan neem ik deze krachtpatser of een haak.

In het filmpje zie je Heinz een bol draaien met deze guts, ver over de leunspaan hangend.

hieronder dezelfde film op Youtube

Groeten
    Ornament
    http://www.beeldhouwen.net

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Ja Ik heb een paar Detail gouges van P&N die veel hetzelfde zijn, I E een ondiepe geul in een volle staaf, Ik vind deze beitels niet zo prettig werken, meer onstabiel met de geul bove het center van de beitel.

Maar het is weer een stuk gereedschap dat zijn voor en nadelen heeft (zoals meeste) en soms het beste is voor een specifieke situatie.
    Have fun and take care.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Wat ik mij afvraag, waarom de beitel een dubbele vouw heeft, het is mij vaker op gevallen dat sommige houtdraai beitels een extra vouw hebben?

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Forum Rechten