Welke beitel?

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik heb deze week een tweetal stukken taxus met een diameter van ca 30cm tot schalen gedraaid.
Het betrof kopshout en ik kon niet zeggen dat het uithollen echt lekker ging.(ringbeitel en sorby ultima)
Met welke soort beitel zou dit uithollen het best gaan?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Hoi Nico,

ben het wel met je eens.
De buitenkant ging prima, maar de binnenkant van binnen naar buiten werkte gewoon niet met de schalenguts (zal wel aan mij liggen natuurlijk).
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Bedankt voor de reacties.
Ga vandaag of morgen nog maar eens wat blokken zagen en het nogmaals proberen met de schalenguts.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Kops hout is moeilijk met een bowlgouge (schalenguts) te draaien, jouw ring beitel is een goede keuze, ook een haak beitel gaat wel, sommige gebruiken een spindle gouge en dan in de ongeveer 2 tot 7 uur positie houden en van het midden naar buiten trekken, maar dat is niet makkelijk als je dieper moet, een spindle gouge is niet stijf genoeg voor verder over je toolrest te hangen.

spindle gouge in endgrain turning.jpg

Met een gouge naar binnen draaien, ben je tegen de draad in aan het werken, van binnen naar buiten ga je met de draad mee, werkt veel beter en gladder.

Een paar videos, en er zijn allerlei niet zo’n goede videos ook natuurlijk

https://www.youtube.com/watch?v=dAxmc7pd3kQ

https://www.youtube.com/watch?v=PcUgKW9mjVY

https://www.youtube.com/watch?v=A9cLCrjOZYY

https://www.youtube.com/watch?v=81PXrIXfCYQ
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik zou iemand die weinig ervaring heeft geen haak aanbevelen. Je kan er behoorlijke bokken mee schieten. Iemand drnaast die uitleg geeft doet wonderen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Gisteren nog maar eens geprobeerd om een stuk kops taxus uit te hollen met de de schalenguts.
Jammer genoeg niet gelukt. Het ging met een gewone profielguts van 13mm nog beter.
Toen toch maar weer gebruik gemaakt van de sorby en ringbeitel.
Nog 2 stukken te gaan:p
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Kops hout is moeilijk met een bowlgouge (schalenguts) te draaien, jouw ring beitel is een goede keuze, ook een haak beitel gaat wel, sommige gebruiken een spindle gouge en dan in de ongeveer 2 tot 7 uur positie houden en van het midden naar buiten trekken, maar dat is niet makkelijk als je dieper moet, een spindle gouge is niet stijf genoeg voor verder over je toolrest te hangen.

Dat is ook mijn ervaring.
Er bestaat echter een heel stijve vorm guts, stijver dan een schalenguts: de 16 mm Wiedemann dubbelvouw geslepen vormguts.

dsc06767detail.jpg
wsf116oh.jpg


hier vind je info en een filmpje over deze gorilla guts, een bijna massieve staaf met kleine , ondiep binnenkanaal.

Als ik diep kops uithol, dan neem ik deze krachtpatser of een haak.

In het filmpje zie je Heinz een bol draaien met deze guts, ver over de leunspaan hangend.

hieronder dezelfde film op Youtube

Groeten
Ornament
http://www.beeldhouwen.net
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ja Ik heb een paar Detail gouges van P&N die veel hetzelfde zijn, I E een ondiepe geul in een volle staaf, Ik vind deze beitels niet zo prettig werken, meer onstabiel met de geul bove het center van de beitel.

Maar het is weer een stuk gereedschap dat zijn voor en nadelen heeft (zoals meeste) en soms het beste is voor een specifieke situatie.
 
P

Pel

Guest
Wat ik mij afvraag, waarom de beitel een dubbele vouw heeft, het is mij vaker op gevallen dat sommige houtdraai beitels een extra vouw hebben?

Groet Pel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Pel met twee vouwen kan je met een beitel de gehele uitholling draaien. Op een bepaald moment raakt de eerste vouw het hout niet meer en dan ga je verder met vouw 2. Als je een bodem moet draaien met een guts heb je een andere snijhoek nodig dan voor de wanden.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
In middels heeft de mijne al lang 3 vouwen.

Leo, het is maar waar je graag mee werkt, war je voorkeur naar uitgaat en wat je gewoon bent. Ik vind mijn 16 mm guts met (drie) dubbele vouw nu juist het toonbeeld van stabiliteit. Als ik ergens zeer agressief wil in gaan draaien grijp ik er altijd naar deze en ik heb een gewone (ook uit een ronde staaf geslepen, maar met een groter , normaal, binnenkanaal) type vormguts ,van dezelfde diameter, als alternatief. Ik heb dus de keuze.

Over deze guts werd er ook op het Duitse forum een polemiek gevoerd: volgens sommige is deze zelfs onbruikbaar. Andere zijn er dan weer liefhebber van.

Zelf stelde ik al snel de oorspronkelijke dubbelvouw wat bij en sleep er een derde vouw aan zodat er geen staal meer in de weg zat en ik overal soepel bij kan. Wat je dan hebt is een dikke massieve staaf met een relatief smal binnenkanaal. Of anders gezegd : een kleine guts op een gorilla bar gemonteerd. Ik gebruik hem heel veel, ook voor details.

groeten

Ornament
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Pel met twee vouwen kan je met een beitel de gehele uitholling draaien. Op een bepaald moment raakt de eerste vouw het hout niet meer en dan ga je verder met vouw 2. Als je een bodem moet draaien met een guts heb je een andere snijhoek nodig dan voor de wanden.

Dit is een wijdverbreid misverstand. De tweede vouw is eigenlijk geen vouw maar gewoon weggeslepen materiaal. Het voordeel van een korter geslepen vouw is dat je beter door een bocht kan komen zonder dat de hiel van je vouw druksporen achterlaat in je werk. Een ander voordeel is dat je sneller kan slijpen. Die tweede vouw als een tweede vouw gebruiken kan namelijk niet. Bovendien zou je gezien de slijphoeken bij het uithollen op de tweede vouw moeten beginnen en op de eerste eindigen... Maar als er iemand is die het wel kan mag hij dat volgend jaar op de open dag komen demonstreren! :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.