Sabelhout

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Enige tijd geleden van een forumlid een aantal schitterende planken taxus gekocht.
Dit hout verdiend een mooie bestemming.
Twee maanden geleden kwam een goede vriend bij me aan en hij vroeg of ik hem kon helpen.
Het ging om een afscheid van een kolonel en dat hij een officierssabel zou krijgen stond al vast.
Uiteindelijk is dit het afscheidscadeau geworden;

Sabel (6).jpg

De taxusplank is geschuurd tot en met korrel 600 en 3 keer in de tungolie gezet.
Ik had er moeite mee toen het cadeau werd opgehaald.
Wat zit er een fantastische structuur in dit hout.

Groet,
Jan
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Prachtig hout inderdaad en snap best dat je het moeilijk vond om daar afscheid van te nemen.

Was het niet lastig voor de olie om door het hout opgenomen te worden? Korrel 600 is erg glad namelijk.
Heb je iets gedaan om verder scheuren (rechtsboven) te voorkomen ?
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Hé, dat hout komt mij bekend voor ;-)

Zeer mooi geworden, wat vond de kolonel er van?

Ben benieuwd naar je bestemming voor de rest van het taxus!

Groet, René
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
De letters heeft de cnc frees voor mij uitgefreesd, nadat ik een ontwerp had gemaakt, de indeling had bepaald, het lettertype had uitgekozen en vervolgens het geheel heb omgezet naar G-code.
G-code is de taal die de cnc frees begrijpt. Eigenlijk niets anders dan coördinaten die de machine vertellen zoveel naar links, zoveel naar rechts en zoveel naar beneden.
Na het uitfrezen zoveel mogelijk van de plank afgeplakt en vervolgens de letters in de grondverf gezet. Na de grondverf de zwarte verf en de afplakzooi verwijderen.
Goed laten drogen en als laatste (weer) schuren.

Dank voor de interesse.
Groet,
Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.