Wat is de verhouding om houtlijm met water te verdunnen?

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik wil multiplex schilderen en heb gelezen dat je de zij/kopse kanten dan in moet smeren met een houtlijmverdunning.
Wat is de verhouding lijm/water die ik moet aanhouden met D3 houtlijm?
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Mvg, :).
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Er hoeft maar een klein beetje water bij om het goed te kunnen smeren.
Gewoon lijm in een potje gooien en net zo lang roeren en water erbij gooien tot je het eer makkelijk op kan smeren.
Het komt niet zo nauw.
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Protip: realiseer je dat het kleurloos opdroogt. Ik heb eens de kopse kanten van mdf ermee afgesmeerd (mengverhouding: geen idee, klein scheutje water in een bijna leeg flesje houtlijm was al te nat, dus extra lijm erbij gedaan tot het me smeerbaar leek) en dat waren best lange lengtes. Je smeert het er wit op en waar ik het bruine mdf zag terugkeren, smeerde ik bij. Dat ging door en door tot ik er genoeg van had en dacht "zo moet het maar".
Enfin, de volgende dag in de werkplaats schrok ik me rot: alle randen weer bruin. Kwart seconde oprecht verbaasd, HOE KAN DAT NOU?!?! tot ik mij realiseerde dat het kleurloos opdroogt...
Het was daarna mooi glad te schuren en prima schilderbaar.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Allemaal bedankt voor uw antwoord.

Er hoeft maar een klein beetje water bij om het goed te kunnen smeren.
Gewoon lijm in een potje gooien en net zo lang roeren en water erbij gooien tot je het eer makkelijk op kan smeren.
Het komt niet zo nauw.
Ik heb het zo gedaan en het is prima gelukt.

Je kan ook een sealer gebruiken. Of gewoon een keer extra schilderen.
Ja maar als verdunde houtlijm ook goed is dan is het voor mij goedkoper om dit te gebruiken.

Protip: realiseer je dat het kleurloos opdroogt. Ik heb eens de kopse kanten van mdf ermee afgesmeerd (mengverhouding: geen idee, klein scheutje water in een bijna leeg flesje houtlijm was al te nat, dus extra lijm erbij gedaan tot het me smeerbaar leek) en dat waren best lange lengtes. Je smeert het er wit op en waar ik het bruine mdf zag terugkeren, smeerde ik bij. Dat ging door en door tot ik er genoeg van had en dacht "zo moet het maar".
Enfin, de volgende dag in de werkplaats schrok ik me rot: alle randen weer bruin. Kwart seconde oprecht verbaasd, HOE KAN DAT NOU?!?! tot ik mij realiseerde dat het kleurloos opdroogt... Het was daarna mooi glad te schuren en prima schilderbaar.
Omdat ik wel vaker houtlijm gebruik was dit mij al bekent.

Mvg, :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.