Danish oil VS Verbeterde Danish oil

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
In de houtdraai afdeling was dit onderwerp niet op zijn plek.....https://www.woodworking.nl/showthread.php?22094-Beuken-Schaal ..... Vandaar hier een nieuwe start

#Peter#
Als ik het goed zie heb je gewone Danish Oil gebruikt.... klopt dit ?
Ik heb sinds kort verbeterede deense olie. Maar die vind ik te veel glimmen zelfs na de eerste laag al.
Met de "gewone" Danish oil kun je veel beter de glans bepalen.
Niet om slecht te spreken over de verbeterde versie, deze is zeker goed te verwerken en geeft een degelijke bescherming, maar hij is voor mij te veel hoogglans.

#Nico#
Ik gebruik inderdaad de gewone Danish oil. Ik heb de verbeterde Deense olie al 2x gekocht, maar ik ben er niet blij mee. Veel te dik en lange droogtijd. Maar dat is mijn ervaring, andere hebben mischien betere resultaten.


#Flyer#
Ik vind de Danish oil geweldig stinken (verbeterde)
hoe lossen jullie dat op?

Heb een kistje gemaakt voor de schoonzoon (ca.2 mnd geleden) van buiten en van binnen!! deze olie gebruikt.
Het stinkt nog altijd, en goed ook.

Peter
 
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Flyer....

In "gewone" Danish oil zitten meer oplosmidelen en daarom zal je het vinden stinken.
Het enige wat zal helpen is langer wachten tussen de lagen en uiteindelijk het kistje een week of 2 open laten staan zodat de olie goed kan uitharden (uitdampen)

De verbeterde Danish oil heeft veel minder oplosmiddel en veel meer vaste stoffen.
Hierdoor is deze ook iets moeilijker te verwerken en geeft deze ook meteen veel glans (ik denk door de tung oile)
Deze olie stink een stuk minder lang.

Als er mensen zijn met aanvullingen, verbeterpunten of tips hoor ik dit graag.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In zijn algemeenheid:

a] 'Danish oil' is een niet beschermde en niet nader gedefinieerde term, het geeft dus geen enkele garantie/informatie over de samenstelling van een product - als ik morgen een mengsel van petroleum en teer op de markt zou willen brengen onder de naam Danish oil dan kan niemand dat verbieden...

b] dat gezegd hebbende: _meestal_ is een product dat als Danish oil wordt aangeduid een mengsel van een drogende olie (zoals 'gekookte' lijnolie) en een vernis (vroeger een vernis op basis van natuurlijke ingredienten - een verkoking van hars en olie, tegenwoordig meestal een synthetische vernis).

FWIW
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Daar kan ik wel wat over zeggen. Henk heeft gelijk. Iedereen ding een mengsel van olie en hars of lak op de markt brengt mag daar op zetten dat het deense olie is.
Nico zegt dat de verbeterde deense olie dik is. Dat klopt. De verbeterde Danish oil (van deCockerije) bevat heel weinig oplosmiddelen en is daarom vrij dik. Je moet de terpentijn dus zelf toevoegen. Bij andere merken bestaat de olie soms tot wel 70 % (!) aan oplosmiddelen. Zelf toevoegen van terpentijn heeft een positieve uitwerking op de prijs. je koopt immers olie en geen oplosmiddel. Verder voeg je de terpentijn toe om het indringend vermogen te vergroten en de droogtijd te verkorten.
Als je de verbeterde deense olie op je werkstuk brengt, je laat het intrekken en je neemt het overtollige weer af dan zal je zien dat het niet glimt. De verbeterde deense olie bevat tungolie en harsdeeltjes. Als je je werkstuk gaat poetsen dan poets je die harsdeeltjes uit en die gaan dan glimmen. hoe langer je poetst hoe hoger de glans. Overigens gaat het alleen glimmen op een goed geschuurde ondergrond.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ronald.....

Dacht ik al dat ik met 20% terpentijn flink aan het verdunnen was :)
Ok, dan zal ik proberen iets minder glad te schuren en de verbeterde Deense olie meer te verdunnen..... want ik hou echt niet van "bling-bling" :)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ronald.....

Dacht ik al dat ik met 20% terpentijn flink aan het verdunnen was :)
Ok, dan zal ik proberen iets minder glad te schuren en de verbeterde Deense olie meer te verdunnen..... want ik hou echt niet van "bling-bling" :)

Neem dan de gewone tung olie (verbeterde houtolie bij De Cockerije). Dan heb je de Danish oil zonder de hars die het hout wat meer laat glimmen, want de olie in hun Danish Oil is tung olie.
 
Daar kan ik wel wat over zeggen. Henk heeft gelijk. Iedereen ding een mengsel van olie en hars of lak op de markt brengt mag daar op zetten dat het deense olie is.
Nico zegt dat de verbeterde deense olie dik is. Dat klopt. De verbeterde Danish oil (van deCockerije) bevat heel weinig oplosmiddelen en is daarom vrij dik. Je moet de terpentijn dus zelf toevoegen. Bij andere merken bestaat de olie soms tot wel 70 % (!) aan oplosmiddelen. Zelf toevoegen van terpentijn heeft een positieve uitwerking op de prijs. je koopt immers olie en geen oplosmiddel. Verder voeg je de terpentijn toe om het indringend vermogen te vergroten en de droogtijd te verkorten.
Als je de verbeterde deense olie op je werkstuk brengt, je laat het intrekken en je neemt het overtollige weer af dan zal je zien dat het niet glimt. De verbeterde deense olie bevat tungolie en harsdeeltjes. Als je je werkstuk gaat poetsen dan poets je die harsdeeltjes uit en die gaan dan glimmen. hoe langer je poetst hoe hoger de glans. Overigens gaat het alleen glimmen op een goed geschuurde ondergrond.

Ik wist wel dat je het kon verdunnen, maar nu hoor ik er toch van op dat je het moet verdunnen.
Mijn favorite olie is (op aanraden van Jimmy Clewes bij Vanhautte) nog steeds Finishing oil van chestnut.
 
Laatst bewerkt:

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
@Nico,
Hoe zit het met de reuk van de Chest Nut olie,
Blijft'ie ook zo lang aan het werkstuk hangen..?
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Ik heb de 'verbeterde' puur gebruikt, zonder te verdunnen, wellicht is dat het probleem.
Misschien anders ook maar eens de Chest Nut proberen.

Dank.

peter
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ik heb de slag nu te pakken met het verdunnen van de verbeterde Danish Oil zodat ik niet meteen "bling bling" krijg.
Dus kan ik nu de werkstukken mat, zijdeglans of hoogglans geven.
Let wel..... het is een combinatie van het verdunnen van de olie en tot welke korrel je schuurt.

Of ik deze olie blijf gebruiken weet ik nog niet, maar ook met deze olie is elke gewenst resultaat te behalen.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Tja, nu nog 'n oplossing voor die reuk....

Ik heb ruim een jaar geleden een bed gemaakt en in de Deense olie (Rustins) gezet: ruikt nog steeds! De geur is uiteraard wel steeds minder geworden, maar ik kan het nog steeds ruiken als ik de slaapkamer binnen kom. Het hangt uiteraard van het merk e.d. af, maar ik vind dit toch echt een nadeel voor grote binnentoepassingen. Ik gebruik voor de binnenkant van kistjes en kasten geen olie vanwege de geur, maar ik dacht dat een bed wel zou kunnen. Niet dus. Wel jammer, want het wordt er wel heel mooi door.

groeten,
Jan Anton
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Het probleem met de Polymerizing olie is niet de olie maar met het verkeerd opbrengen van de olie, het heeft namelijk een warme temperatuur en tijd nodig on dit te doen (Polymerizing), waneer de temperatuur te laag is en of de volgende laag er opgebracht word voordat de olie klaar is met polymerizing, dan sluit de tweede or derde laag enz, de toegang van de zuurstof af en de eerste laag en de volgende onder lagen kunnen het polymeriseren niet of heel langzaam uitvoeren, en dus de reuk wil er blijven uitkomen en ook niet uitharden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het probleem met de Polymerizing olie is niet de olie maar met het verkeerd opbrengen van de olie, het heeft namelijk een warme temperatuur en tijd nodig on dit te doen (Polymerizing), waneer de temperatuur te laag is en of de volgende laag er opgebracht word voordat de olie klaar is met polymerizing, dan sluit de tweede or derde laag enz, de toegang van de zuurstof af en de eerste laag en de volgende onder lagen kunnen het polymeriseren niet of heel langzaam uitvoeren, en dus de reuk wil er blijven uitkomen en ook niet uitharden.
Klopt. Te hoge temperatuur is overigens ook niet goed, niet met drogende olie, en zeker niet met vernissen. Je krijgt dan filmvorming op de bestaande laag waardoor de onderliggende laag ook niet meer kan uitharden (bij te lage temperaturen kun je de tijd tussen de verschillende lagen nog aanpassen...).
Dit in tegenstelling tot 'zelf-reactieve' coatings, zoals epoxies, die niet van zuurstof afhankelijk zijn, die harden sneller (en vaak beter) uit bij hogere temperaturen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.