Welke Skylt Ultramat ?

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik lees hier veel lof over de skylt ultramat. Gezien ik alles aan het inkopen ben voor een nieuw projectje, met massief eiken blad die ik zo naturel mogelijk wil behouden ben ik gaan zoeken naar die befaamde skylt.
Op het forum spreken er velen over die Skylt Ultramat, maar op het net vind ik "Skylt 2k ultramat pu lak" terug... Is dit dan het product dat ik moet bestellen, of is dit een ander type van lak?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ultra mat dan.
2 komponenten. Een laag of 4 en tussendoor met scotch brite handpad schuren.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Sorry voor de verwarring😀
Ik bedoel inderdaad de Trae lyx natural line.
Ik moet er nog steeds aan wennen dat het ultra mat tegewoordig onder 1 naam valt, dat was voorheen anders.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Sorry voor de verwarring
Ik bedoel inderdaad de Trae lyx natural line.
Ik moet er nog steeds aan wennen dat het ultra mat tegewoordig onder 1 naam valt, dat was voorheen anders.

Ja en nee...trae lyx is een ander merk/product, maar doet/is/ruikt het zelfde...iets in de zin van: lijkt op ei, voelt als ei, smaakt als een ei, dus is een....
Skylt ultra mat heet tegenwoordig inderdaad original
 

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Dag Cervelo. Korrel 120 om te schuren tussen lagen vernis vind ik nogal grof. Ik gebruik hiervoor korrel 400 of zelfs 800. Of doe je dit om een specifiek effect te krijgen?
schuren
Nee ik heb geen specifiek effect nagestreefd. Heb zelf ook nog geen eerdere ervaring met Skylt of andere lakken oid, ben redelijk nieuw in het houtbewerken. De aanwijzingen op de site van Rigostep en de webshop waar ik het gekocht heb gaven aan dat ik met korrel 120 tussendoor moest dus dat heb ik opgevolgd.

Trouwens, ik heb 37,50 voor een liter betaald.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ok, de Skylt Original Ultramatt is dus het effectieve product dat ik nodig heb (van Skylt), weet ook iemand wat men effectief verbruikt? Ik heb een massieven eiken paneel van 3x0.7m te doen... Zou ik de onderkant ook eerst behandelen vooraleer het vast te zetten op de kast?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Onderkant zeker minimaal 1 laag erop zetten, ik heb een tafel van 2 x 1 meter en poten van 10 x 10 eronder met minder dan 1 liter gedaan met 3 lagen, de eerste laag is de laag die het meeste vraagt de daarop volgende lagen gebruiken maar de helft van wat je voor de eerste gebruikt.
Ik heb m met 400 opgeschuurd, met de plantenspuit licht vochting gemaakt om de vezels op te laten trekken, toen weer geschuurd en daarna pas de eerste laag erop gezet, dan licht opschuren met 400 en dan nog een laag. Als het oppervlak zwaar gebruikt wordt, zou ik er zeker nog een extra laag op zetten
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb van die groene en witte pads gekocht van Festool voor op de Rotex... Het zou hiermee de bedoeling zijn de eerste laag "in te werken" met de groene pads, die eveneens de "haartjes" zou moeten wegwerken en de volgende lagen in te werken met de witte, zachtere pads...
Het zou dan niet nodig zijn om tussendoor te schuren... Heb ik me laten wijsmaken...
Iemand ervaring hiermee?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ken ik niet, klinkt als broodje aap, die vezels kan je pas wegschuren als ze rechtop staan en dat doen ze (meestal) pas als het vochtig is geweest
Ik kan het natuurlijk mis hebben, een nieuw product oid...
Post eens de type/artikel nummers van die pads

Tussendoor schuren krijg je een gladder eindresultaat en betere hechting, bij een 2k materiaal kun je in de meeste gevallen door rollen zonder schuren als de vorige laag nog niet volledig is door gehard, de nieuwe laag vreet zich goed vast op de vorige laag (let op ik zeg meestal) of dit bij skylt/traelix ook het geval is weet ik niet zeker
 
Laatst bewerkt:

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemiddag Seb,

De pads van festool zijn bedoeld om olie houdende afwerkingen te verwerken zoals surfix, hardwax of monocoat. tussendoor schuren bij bijvoorbeeld surfix heavy duty olie doe je met de groene pad. eindafwerking is met de witte pad om een gladder/gepolijst oppervlak te krijgen.

Heel fijn systeem maar dus wordt niet gebruikt bij lakken ed. zou theoretisch wel mogelijk zijn omdat de groene pad ook een licht schurende werking heeft zoals scotch brite maar traditioneel fijne schuurkorrel werkt makkelijker en beter icm met lakken.

@ toxic, hierbij de link https://www.youtube.com/watch?v=9nbRg9MDGnk

mvg wilco
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.