Dakconstructie met een schuin vlak en een recht vlak

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Hallo,

Voor een renovatie moet het dak van een aanbouw opnieuw gemaakt worden.

Dit moet het worden:
dak_buitenJPG.JPG

Op zich niet zo moeilijk maar er mogen van binnenuit geen (of slechte enkele) balken zichtbaar zijn. Binnen zou je de dakhelling moeten kunnen zien. (Dit moet een ruimtegevoel geven + er komt een groot dakraam in.
Zoals dit:
dak_binnen.jpg

De opbouw van binnen naar buiten:
fermacell 10mm
plafondlatten (2cm)
luchtdichtingsdoek
douglas 22cm/3cm (40cm hoh) met glaswol isolatie ertussen (De schuine zijde van het dak zal ongeveer 3,7m zijn)
celit 4d
tengel/panlatten
vlakke dakpan

Het dak steunt links op een houtskelet muur en rechts op een ijzeren poutrel (vorm en dikte nog te bepalen).
Mag ik zomaar de schuine balk monteren op de muur en deze laten steunen op de poutrel?

Iemand tips?
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Stalen bint (neem aan dat dit een poutrel is) geen probleem als die voldoende draagkracht heeft. Op houtskelet kan het indien er genoeg stijlen in de wand zitten en/of er voldoende dikke muurplaat op zit. Waarom overigens Douglas en niet gewoon het veel goedkopere sls vuren?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Het dak steunt links op een houtskelet muur en rechts op een ijzeren poutrel (vorm en dikte nog te bepalen).
Mag ik zomaar de schuine balk monteren op de muur en deze laten steunen op de poutrel?

Het gaat over een renovatie. Wat verandert er aan de constructie?

Nog wat vragen:
- Is die dakhelling geschikt voor dakpannen?
- Waarom geen geisoleerde dakplaat? Uiteraard de juiste plaat kiezen voor de dakhelling en overspanning.
- Wat bedoel je met een luchtdichtingsdoek?
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Stalen bint (neem aan dat dit een poutrel is) geen probleem als die voldoende draagkracht heeft. Op houtskelet kan het indien er genoeg stijlen in de wand zitten en/of er voldoende dikke muurplaat op zit. Waarom overigens Douglas en niet gewoon het veel goedkopere sls vuren?

Aangezien de hele achterbouw opnieuw gebouwd zal worden, zou ik in de muur evenveel stijlen voorzien als op het dak.
Ik ging ervan uit dat dakhout altijd douglas was. Maar als er ook vuren bestaat van 22cm breed, dan is dit uiteraard ook evengoed.
Momenteel ben ik nog de opties aan het bekijken.
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Het gaat over een renovatie. Wat verandert er aan de constructie?

Nog wat vragen:
- Is die dakhelling geschikt voor dakpannen?
- Waarom geen geisoleerde dakplaat? Uiteraard de juiste plaat kiezen voor de dakhelling en overspanning.
- Wat bedoel je met een luchtdichtingsdoek?

He is inderdaad renovatie. De huidige structuur is schots, scheef en rot.
Met de renovatie willen we ook de energie-efficientie sterk verhogen, vandaar de reden om houtskelet te kiezen.
De dakhelling is 25°, de gekozen dakpannen voldoen.
Ik overwoog ook zo'n metalen dakplaten met PUR maar ik denk niet dat je hierin met een dakvenster kan werken. Later komen er ook nog zonnepanelen op te liggen. Die dakplaten zijn ook niet zo goed geïsoleerd, met een max dikte van 15cm volgens mij.
Een luchtdichtingsdoek dient ervoor om de constructie tochtvrij te maken. Samen met de isolatie zorgt dit voor comfortverhoging.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
eigenlijk heb ik maar 1 tip

en dat is laat het plan uitwerken door een deskundige als je daar zelf niet de kennis voor hebt.
of laat een aannemer de ruwbouw verzorgen.
beide doen dat uiteraard niet voor niets maar het is echt goedkoper het in 1 keer goed te doen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Volgens mij mis je stabiliteit in dwarsrichting, of staat er links nog iets wat steunt?
En idd, laat het goed uitwerken als je geen bouwkundige kennis hebt.
Het luchtdichtingsdoek is er bijv. wasrschijnlijk om damptransport door de constructie tegen te gaan, niet voor tochtdichting.
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
De contructie zal vastgemaakt worden op de hoofdgebouw. Links is er geen steun.
De luchtdichtingsdoek regelt zowel luchtdichting als damptransport.
Enkele jaren geleden heb ik al eens een nieuwbouw in houtskelet gezet maar toen tekende de architect alle details.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
De luchtdichtingsdoek regelt zowel luchtdichting als damptransport.


Dat is bij de wand opbouw die jij geeft toch niet het geval hoor. Aan de binnen/warme kant moet een dampdichte folie vaak wordt daar gewoon plastic voor gepakt. Maar dit zorgt dus niet voor damp transport. Dat doet de folie aan de buitenkant, die moet waterdicht en damp open zijn zodat de constructie naar buiten toe kan ademen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Als er links geen steun is dan heb je hoogstwaarschijnlijk een stabiliteitsprobleem.
En die folie zit er in de basis echt te voorkoming damptransport, dat hij wat bijdraagt aan de luchtdichtheid is mooi meegenomen...
En die details tekenen wij inderdaad... ;)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik doelde met de vraag over het luchtdichtingsdoek vooral op dat dit geen bouwkundige term is. Als je de correcte termen gebruikt scheelt dat misverstanden. Dat blijkt alweer uit de discussie hierboven.

Als je luchtdicht wilt bouwen, zijn de (aansluit)details het belangrijkst.

Bij geisoleerde dakplaat heb ik het niet perse over een plaat met kantenklare buitenafwerking. Maar zoiets:

dsc_0019.jpg
 

peterkleinmeubel

Actieve deelnemer
17 aug 2016
26
0
Er zijn speciale dakplaten voor hout skelet. De binnenzijde moet luchtdicht zijn en zoals ik het lees bedoel jij een damp open folie die aan de buitenzijde moet worden aangebracht tussen de dakplaat en de tengels.
Tip maak direct de sparingen voor de dakramen daar je deze dan ook direct luchtdicht kunt afwerken en geen condens problem krijgt.
Fermacel 10 is aan de dunne kant beter is om te gaan naar 12,5 mm
Maar verdiep je er eens in er is nu ook een lichtere versie ter vervanging van de gipsvezelplaat van knauf.
Succes!!
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Bedankt voor alle feedback.

Ik ga eerst bij een architect/ingenieur langs om de beste contructiemanier te bepalen.
Als ik zover ben, koppel ik terug in dit draadje!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.