Vraag over dust collector

Ik heb al zo'n 12 jaar een zelf gemaakte cycloon van een 60l vat met een oude stofzuiger van 1000 watt. Dit werkte redelijk.
2 maanden geleden heb ik en starmix gekocht, en aangesloten op mijn vat. Op halve kracht deukte het vat al in.
Op alibaba enz. heb ik het niet zo, dus maar besloten om bij gereedschappro de hele set van oneida te kopen.
Wel ik ben hier erg content mee. Het werkt perfect. Ik heb 2 dagen ebben hout staan draaien en opgezogen, en de filter waren nog wit.
Alles zat in de container. De containers zijn niet erg groot, maar je hebt er 2. Ook voor mij belangrijk het neemt niet veel ruimte in beslag.
Ik heb overigens geen enkel belang met gereedschappro, ik vertel alleen mijn ervaring met de cycloon.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Ik ben zeer content met mijn Starmix 1625 stofzuiger aangesloten op een stalen Oneida cycloon, waarom staal? er valt nog weleens wat om! en dan een stalen drum van 75 liter , gebruik slang van 49 en dat werkt perfect, verleden week voor het eerst de drum geleegd, de stofzuigerzak was nog schoon.
 

timmerjan

Nieuw lid
9 jun 2012
10
0
Goedenavond allemaal, het heeft allemaal wat langer geduurd dan gedacht maar het is toch goed gekomen. Na eerst alles los gehaald te hebben en opnieuw aangesloten was het wel wat beter maar nog niet optimaal. Er kwam nog steeds teveel in de stofzuiger en de filters zaten in no time weer vol. Daarna de ton er af gehaald en een emmer er aangemaakt en de collector er opnieuw opgemaakt met voldoende kit ertussen. Het werkt formidabel, na dat de emmer bijna vol was zat er een heel klein beetje fijnstof in de stofzuiger. Dus het lag toch aan de ton die ondanks dat hij vacuüm zoog toch niet goed afsloot. Hartelijk bedankt voor de goede adviezen!

Dit is het eindresultaat:

20170916_164953.jpg

20170916_165201.jpg

20170913_184403.jpg
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Jan, 1 advies, ik had ook zo'n cycloon en heb uiteindelijk de bovenkant, die erin gelijmd zit met bochten en al in mijn handen, dus zorg dat je een goede ondersteuning maakt voor de pijp bovenop het geheel.
Als je die niet steunt gaat de lijm binnen een jaar gebruik loskomen.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Jan, 1 advies, ik had ook zo'n cycloon en heb uiteindelijk de bovenkant, die erin gelijmd zit met bochten en al in mijn handen, dus zorg dat je een goede ondersteuning maakt voor de pijp bovenop het geheel.
Als je die niet steunt gaat de lijm binnen een jaar gebruik loskomen.

Ik heb ook met pvc gewerkt als verbindingsstukken maar dan met 2 45graden bochten gewerkt om naar beneden te gaan. Hierdoor wordt het moment kleiner (kracht wordt ontbonden door de 45gradenhoek) + de weerstand van een 90bocht is veel hoger.

Ik zou tevens de deksel verstevigen met een 12mm plaat multiplex aan de onder of bovenkant, je ziet nu al dat de cycloon scheef staat.. dit gaat niet lang goed.

Verder vind ik de oplossing van de kast op wieltjes briljant. Simpel en zeer effectief. Ik zou nu nog een plankje aan de bovenkant met gaten erin plaatsen voor de zuighulpstukken en alles is goed en praktisch opruimbaar en pakbaar.
 

timmerjan

Nieuw lid
9 jun 2012
10
0
Jan, 1 advies, ik had ook zo'n cycloon en heb uiteindelijk de bovenkant, die erin gelijmd zit met bochten en al in mijn handen, dus zorg dat je een goede ondersteuning maakt voor de pijp bovenop het geheel.
Als je die niet steunt gaat de lijm binnen een jaar gebruik loskomen.

Fantic, bedankt voor de tip! Ik ga alsnog een ondersteuning maken voor de pijp bovenop.
 

timmerjan

Nieuw lid
9 jun 2012
10
0
Ik heb ook met pvc gewerkt als verbindingsstukken maar dan met 2 45graden bochten gewerkt om naar beneden te gaan. Hierdoor wordt het moment kleiner (kracht wordt ontbonden door de 45gradenhoek) + de weerstand van een 90bocht is veel hoger.

Ik zou tevens de deksel verstevigen met een 12mm plaat multiplex aan de onder of bovenkant, je ziet nu al dat de cycloon scheef staat.. dit gaat niet lang goed.

Verder vind ik de oplossing van de kast op wieltjes briljant. Simpel en zeer effectief. Ik zou nu nog een plankje aan de bovenkant met gaten erin plaatsen voor de zuighulpstukken en alles is goed en praktisch opruimbaar en pakbaar.

Hallo Matrex-online,

Ik heb in dit geval met 90graden bochten gewerkt omdat ik deze nog had liggen, maar je hebt zeker gelijk en ter zijne tijd zal ik ze alsnog gaan vervangen. Het klopt dat het deksel nog niet stevig genoeg is en ik ga deze verstevigen met een multiplex plaat.

Bedankt voor de tips en het compliment!
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Mooi onderwerp en goede reacties. Ik heb nog een vraag: waar kan ik een goede ton kopen voor zo'n apparaat? Ik heb een karcher stofzuiger en deze zou ik graag willen voor zien van een cycloon. Ik zou graag wel iets groots willen zodat ik niet meerdere keren per dag die ton hoef te legen.

ahk
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
@timmerjan ik heb het vermoeden dat je oorzaak een lek in je ton was. doordat er valse lucht werd aangezogen vanuit de ton ontstaat er een luchtstroom vanuit de ton naar je stofzuiger. door die luchtstroom wordt houtstof meegenomen. je nieuwe setup heeft dit niet waardoor dit niet gebeurd. tevens viel mij op dat je oude ton nogal wat deuken had opgelopen. ik vermoed dat ie op korte termijn zou zijn geïmplodeerd. het lijkt me een goede keus dat je een nieuwe setup hebt gemaakt, en deze ziet er ook nog eens goed uit!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.