Voldraad of deeldraad, wat is verschil.

DennisV

Nieuw lid
10 jul 2017
4
0
Ik ben een amateur in houtbewerking maar ik stel bij elke keuze de vraag waarom??

Nu ook met schroeven.

Wat is het verschil in toepassing van vol en deel draad schroeven?

Groeten,
Dennis
 
P

Pel

Guest
Een schroef met deel draad trekt zich veel vaster in het hout, vooral als je twee delen hout op elkaar vast gaat schroeven.

Groet Pel.
 

DennisV

Nieuw lid
10 jul 2017
4
0
Dus als ik iets ophang dan gebruik ik voldraad.
En bij een verbinding gebruik ik deeldraad?

Groeten,
Dennis
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Als je twee planken van 18 mm dik goed aan elkaar wil schroeven, dan wil je dat de schroef de bovenste plank sterk tegen de onderste plank aan trekt.
Dat doe je door eerst een gaatje in de bovenste plank te boren, een gaatje dat groter is dan de schroef. Voor een 4,5 x 40 schroef, boor je met 5mm een gaatje.
De schroef zal zichzelf dan alleen in de onderste plank schroeven.
Maar de kop van de schroef past niet door het 5mm gat, waardoor de schroef de bovenste plank tegen de onderste aan trekt.

Bij een deel draad schroef hoef je het 5mm gaatje niet te boren omdat er ter hoogte van de bovenste plank geen schroefdraad meer zit.
Een deel draad schroef zal de bovenste plank dus goedaan trekken.

Als je een plank zonder gaatje er in ophangt, heb je een deel draad schroef nodig. Maar als de plank wel een 5mm gaatje heeft, dan kan je een voldraad schroef gebruiken.
Als je iets anders dan hout ophangt, met gaatjes er in (een lamp of gordijn rails) dan is voldraad beter. Want dan heb je meer draad waar het aan hangt.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Bij een goede schroef is het niet altijd nodig om groter te boren in de bovenste helft. Die trekken dan ook goed aan. Hangt ook van de toepassing af. Hardhout, zachthout, multiplex enz.

Ik gebruik altijd Heco schroeven. Woodies bevallen me niet. Zo zie je maar dat zelfs schroeven nog persoonlijk zijn :rolleyes:

Bv. een extra underlayment laag op (niet helemaal vlakke) oude houten vloerplanken zou ik altijd met deeldraad doen. Het meeste rachelwerk boor ik met één diameter en schroef met voldraad.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als bij het tegen elkaar schroeven van twee delen , beide delen niet goed tegen elkaar zitten, draai ik de schroef even terug. Als ze dan terug in wordt gedraaid zitten de twee delen muurvast tegen elkaar. Bij de eerste keer indraaien de schroef wel maar juist laten pakken (niet helemaal indraaien), want dan kan het zijn dat de schroef niet meer goed vast komt te zitten.
 

DennisV

Nieuw lid
10 jul 2017
4
0
Ik ben nu een beetje aan het testen met beide types schroeven.
Wat mij opvalt bij deeldraad (woodies) ze draaien niet vast maar blijven doordraaien??
Zit het dan vast of toch nog los
 

DennisV

Nieuw lid
10 jul 2017
4
0
Ik werk veel met een slagtol, waardoor schroeven meteen verzinken.
Dit uiteraard alleen in het grove timmerwerk, ligt daar mijn probleem?
 
P

Pel

Guest
Met schroeven is het vereiste vast is vast, als je dan toch nog blijft doordraaien dan draai je de schroef in het hout dol, en heb je een slechte verbinding.

Groet Pel.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Even een schopje tegen een oud topic. Het antwoord op de vraag van TS is nog niet echt gegeven. Met name wanneer je wel kiest voor voldraad schroeven?
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Als je wil dat hetgeen je vastzet zich aantrekt aan de ondergrond gebruik je deeldraad. Overigens gebruik ik vrijwel nooit voldraad, behalve bij schroeven die erg kort zijn (zeg tot 25mm lengte) of objecten die heel erg dun zijn (scharnieren bijvoorbeeld). Het doordraaien ligt ook erg aan de hoe grove het draad is. Hoe grover hoe minder snel doordraaien.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
wanneer je wel kiest voor voldraad schroeven?
bv wanneer je een werkstuk aan de wand wil hangen, en daarvoor een plug in de wand stopt
bij een deeldraadschroef zit over ongeveer de helft van de lengte tegen de kop aan geen draad
dat deel is dunner dan het deel met schroefdraad
is het werkstuk 18 mm dik, gebruik je een schroef van 60 mm, dan zit er 30 mm schroefdraad in de plug, dan 12 mm zonder
op die laatste 12 mm krijg je speling
beter schroefdraad over de volledige diepte van de plug

met een voldraadschroef zitten 2 delen hout steviger tegen mekaar
maar om ze tegen mekaar te trekken zal je de schroef deels uit moeten draaien & er weer in
met een deeldraadschroef op gepaste lengte hoeft dat niet
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Er zijn al eerder antwoorden gegeven wat het nut van voldraad is. De standaard schroeven van de betere merken hebben voldraad. Dat is vast niet voor niets. Voldraad lijkt me in bijna alle gevallen prima. En zoals eerder gezegd trekken ook bij voldraad de twee prima tegen elkaar aan.

Ik las op de site van heco dat er een verschil in mechanische spanning is. Iemand die hier meer over kan vertellen?

IMG_20210207_095948.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
verzonken schroeven zijn als constructie schroef minderwaardig aan een tellerkop
die bij een wat zwaardere uitvoering is uitgerust met deeldraad.

schroeven met verzonken kop zijn eigenlijk bedoeld voor plaatmateriaal of staal aan de zijde waar de kop zit
de wigvormige kop zorgt er namelijk voor dat massief hout splijt bij axiale belasting op de schroef

deeldraad schroeven kunnen een hogere belasting aan als ze op de juiste manier worden toegepast
omdat de doorsnede van de schacht zonder draad groter is
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik gebruik eigenlijk alleen maar voldraad schroeven. Als ik wil dat ik bijvoorbeeld 2 delen goed op elkaar wil schroeven, dan boor ik dat voor met een iets grotere diameter dan de binnenkant van de schroef, dus het deel zonder draad. Dan krijg je praktisch hetzelfde effect als met deeldraad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.