Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 15 van de 15

Onderwerp: Advies bovenfrees

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Om een paar scharnieren goed te krijgen is het aanschaffen van een bovenfrees overdreven, vind ik. Op de hand is het heel goed te doen met een scherpe beitel en wat beleid. Het bespaarde geld doe in je de spaarpot voor gereedschap dat je echt nodig hebt.

Mocht je echt willen werken met een frees om te zien of het wat voor je is, klop dan eens aan bij een open werkplaats of een van je woodworking-buren.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2016
    Ik heb ook de Makita met de drie voetstukken en ik ben zeer tevreden. Natuurlijk geen hardhout gefreesd, maar zonder problemen vuren en multuiplex aangepakt.
    De afstandhouder is beetje gammel, maar een goede kost niet de wereld of voor een specifieke klus maak je zelf eentje met draadeinden en (vleugel)moeren.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    Geheel terzijde: mijn ervaring is dat frezen in smalle zijden (dus bijvoorbeeld scharnieren infrezen in de zijkant van een deur) niet triviaal is met een bovenfrees, althans niet uit de hand, en een lineaal gaat je daar, zonder additionele hulpstukken niet bij helpen. Ik heb voor dit soort klussen een custom geleider gemaakt, die tegen het werkstuk wordt aangeklemd en niet alleen een lange langsgeleider heeft waar een geleide'stang' (een latje dat aan de standaardgeleider is vastgemaakt) in valt, maar ook de frees een veel breder loopoppervlak geeft.
    Ben wel benieuwd naar een foto van jouw hulpstuk?

Ik heb twee (verschillende maten) scharniermallen gemaakt om vier scharnieren in kozijn en deur op exact dezelfde plek te krijgen. Het maken van de mal kost echter ongeveer een dag, dus dat is voor 1 deur een beetje veel werk.

Het kan iets sneller door één mal te maken en die voor alle scharnieren te gebruiken. Maar dan mis je het voordeel van de exacte plek. Ik zou hier nooit een bovenfrees zonder mal gebruiken, dan is met de hand inkappen handiger/nauwkeuriger.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Ben wel benieuwd naar een foto van jouw hulpstuk?
    Ik zal binnenkort een foto maken. Het is afgeleid van/geinspireerd op een jig uit een van de US magazines (ik weet zo niet meer welke). Let wel, wellicht ten overvloede, het is geen scharnierenmal, alleen een hulpstuk om zonder al te veel problemen in smal hout te frezen.

Als je een beetje allround freeswerk wilt doen ga dan voor een middenklasser, iets tussen de 1200 en 1600 watt.
    Dan kan je zowel uit de hand als onder een tafel frezen.
    Wat dat betreft is de Triton 1400 w een goede keuze omdat die handig is als hij onder een tafel hangt en je krijgt als het goed is en 2 maten spantangen bij zodat je zowel licht als wat zwaarder werk kan doen.
    Het idee om even bij een forumgenoot in de regio 'ns te kijken en een beetje de ins en outs van het frezen te vernemen is natuurlijk een prima idee lijkt me.

Forum Rechten