Advies bovenfrees

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
Allen,

heb me net voorgesteld op het forum en hier ben ik dus met mijn eerste post op het forum. Zoals al te lezen valt in de titel gaat het met de vraag over een bovenfrees. Natuurlijk heb ik mijn beste vriend Google al verschillende keren aangesproken en ook de zoekfunctie op het forum heb ik al vaak gebruikt.

Maar toch nog enkele vragen en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Zelf ben ik nog maar pas bezig met houtbewerking en dit omdat dit dan ook nodig was tijdens de verbouwingswerken hier. Nu wil ik een oude deur in een nieuw jasje steken en dien ik dus ook opnieuw de scharnieren in te frezen. Voor de rest staat er zeer kort op het programma ook nog de bouw van een inbouwkastje voor in onze badkamer. Momenteel dus geen al te zware werken voor de mogelijke bovenfrees.

Uiteindelijk na zeer lange tijd hoop ik ook een eigen tuinpoort in elkaar te kunnen zetten maar daarvoor moet er dus eerst nog een hoop ervaring opgedaan worden.

Om het eindelijk over de bovenfrees te hebben: Door de zoekfunctie e.d. ben ik dus al te weten gekomen dat een triton een goede machine is om stationair te gebruiken en dit staat momenteel nog niet op het programma. Voor de werkzaamheden die ik wil doen ben ik volgens mij dus beter af met een lichter machientje. Momenteel heb ik het oog:

Makita RT0700CX3J (kost niet zoveel maar heb dus ook schrik dat deze teveel beperkingen gaat hebben)
Festool OF900 (gezien 2dehands maar vind er niet te veel specificaties van) Deze komt samen met een geleiderail en kost ongeveer €170 maar weet dus ook niet of dit veel is.
Festool OF1000 EB-PLUS (ook 2dehands maar weer geen specificaties) Zonder geleiderail en kost ongeveer €150 maar ziet er wel veelgebruikt uit.

Wat lijkt volgens jullie de beste keuze te zijn om te gebruiken als beginnersfrees? Of hebben jullie nog andere voorstellen?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
De toepassingen die je noemt stellen niet zoveel eisen aan de bovenfrees (vermogen, spindeldia) dus zou ik voor het meest bediengemak gaan; de Festool 1000 heeft in ieder geval een electronische motorstop en dat vind ik erg prettig. Verder zou ik proberen om de frees wissel zonder gereedschap te kunnen doen, ik dacht dat triton dat biedt, en Makita ken ik niet als bovenfrees. Bij tweedehands wel erg goed opletten dat het netjes gebruikt is en dat de spindel rechtloopt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De triton heeft ook een lichtere uitvoering (1400 watt)
stationair werken word je wel gelukkig van
Als ik mijn frees gebruik is het meestal stationair
Bij tuinpoorten en dergelijk denk ik toch aan zware toepassingen, dan heb je juist een zware machine nodig

LET OP: een zware machine kan wel licht werk doen, andersom is geen goed idee !
 

Bruina

Actieve deelnemer
25 jun 2017
37
0
Tolkamer
+1 voor de triton. Pracht machine voor stationair werk. Mede doordat deze geen extra frees lift nodig heeft als je hem stationair in een tafel wilt gebruiken. Die zit gewoon ingebouwd.
De Makita RT0700 heb ik er echter zelf naast voor het lichtere handwerk. Gebruik hem ook wel stationair in een tafel maar alleen voor licht kantwerk of gezaagde sponningen afwerken. Je mist net ff een paar watt bij deze machine voor zwaarder stationair werk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb zowel de of900e als de zware triton. Ik heb de triton genomen vanwege het grote vrmogen en de bediening onder de tafel. Kan je met de festo of 900 geen zwaar werk doen? Ja en nee voor de machine is alleen van belang hoeveel hout je afneemt. Je zal er dus veel meer keren langs moeten gaan om het profiel erin te frezen. Sommige frezen moeten in een keer die moet je dus niet kiezen. Het grootste gevaar is dat je toch sneller gaat werken.
 

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
Toch nog wel veel voorkeur voor de Triton blijkbaar. Let wel, de planning om een tuinpoort te maken is een planning voor over enkele jaren. Ik heb geen enkele ervaring met houtbewerking dus eerst ervaring opdoen met het kleine werk is echt wel nodig.

De makita leek me veelzijdig maar beperkt in vermogen. Ook de kwaliteit met al die wisselende stukken is iets waar ik vragen bij heb.

Over de kwaliteit van Festool is iedereen het eens volgens mij. Daarom dat een 2dehands Festool ook in aanmerking komt.

Nu wil ik een deftig bedienbare Bovenfrees waarmee ik wat kan prullen en leren. Indien ik ooit begin aan het stationair frezen of aan het zware werk zoals de tuinpoort zal ik sowieso moeten uitkijken naar een zwaardere frees. En zonder twijfel dat het dan een Triton gaat zijn.

Heeft de Festool OF900 geen elektronische motorstop? Met de geleider bij leek me dit een ideale koop te zijn maar ik ken er dan ook weinig van.
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Ik heb die Makita. Als kantenfrees is hij fenomenaal, want lekker licht (handig in 1 hand te bedienen) en toch een 8mm spantang, dus een groot aanbod in freesjes, wat met name handig is voor het bovenfreesgedeelte.

Als (fysiek) lichte bovenfrees voor gebruik uit de hand voldoet hij mij prima. Ik heb een paar hulpstukjes 3D-geprint waarmee de frees langs een Festool lineaal kan lopen, en dat is prettig, in combinatie met 2 stops op de lineaal kun je er nauwkeurig mee werken. Er zit ook iets van een zijgeleider bij. Je kunt hem niet op diepte vastzetten, je moet dus zelf de frees naar beneden blijven drukken. Er is uiteraard wel een driedelige en met schroefdraad verstelbare diepteaanslag, maar montage in/onder een tafel is niet handig, denk ik. En met scherpe freesjes en niet teveel diepte in 1x wegnemen krijg je alles voor elkaar. Maar als tijd geld is, en je vaak veel diepte hebt weg te nemen, is het wellicht niet de eerste keus.

Bij de cx3j zitten nog 2 hulpstukken, maar die heb ik zelf nog nooit gebruikt: een ding waarvan je de voet scheef kunt zetten (ik las ergens in een review dat dit typisch zo'n ding is wat je zelden nodig hebt, maar op een dag je redding is; die dag wacht ik nog af), en een waarmee je de freesas via een getande riem uit het midden kunt zetten, dus om heel dicht langs muren ofzo te frezen. Wat ik alleen zelf niet snap is hoe je dan de diepteinstelling zou moeten doen, dus ook die nog nooit kunnen gebruiken.

Het freesapparaat zelf maakt een degelijke indruk (grotendeels metalen body), de hulpstukken zijn deels metaal, deels (stevig) plastic. De diepteinstelling van de kantenfrees is een beetje klooien, en die van de bovenfrees zoals beschreven.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik adviseer je nu gewoon een goedkope te kopen. Daarmee doe je ervaring op en kan je evt. later nog een andere keus maken. De eerste kan je weer doorverkopen. Vaak dalen tweedehands machines niet veel in prijs als je ze derdehands weer verkoopt.

LET OP: een zware machine kan wel licht werk doen, andersom is geen goed idee !

Een aantal "zware" handelingen kan je met een lichte machine doen in kleinere stapjes.

Verder zou ik proberen om de frees wissel zonder gereedschap te kunnen doen

Hoe werkt dat zonder gereedschap?
 

Papui

Actieve deelnemer
27 jun 2017
56
1
De geleiderail die bij de OF900 zit is een FS800. Is dit een beetje deftige geleiderail? Wel wat kort maar samen met de OF900 is de prijs dan toch nog redelijk denk ik.

Als ik me dit set aanschaf kan ik nog altijd later de upgrade doen naar een OF1010 als de nood er is en dan de FS800 bijhouden maar de OF900 weer verder verkopen.

Alleen is een 2dehands nogal een groot risico.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De FS800 is de lineaal die destijds standaard bij de OF900 geleverd werd. 80 cm lang, verder niks bijzonders. Kan gewoon met de huidige linealen gekoppeld worden, maar heeft geen accesoire-track (of hoe dat heet). Let wel: de OF900 is een oudje - die van ons stamt uit 1992 of zo... Doet ut verder nog prima.

Geheel terzijde: mijn ervaring is dat frezen in smalle zijden (dus bijvoorbeeld scharnieren infrezen in de zijkant van een deur) niet triviaal is met een bovenfrees, althans niet uit de hand, en een lineaal gaat je daar, zonder additionele hulpstukken niet bij helpen. Ik heb voor dit soort klussen een custom geleider gemaakt, die tegen het werkstuk wordt aangeklemd en niet alleen een lange langsgeleider heeft waar een geleide'stang' (een latje dat aan de standaardgeleider is vastgemaakt) in valt, maar ook de frees een veel breder loopoppervlak geeft.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Om een paar scharnieren goed te krijgen is het aanschaffen van een bovenfrees overdreven, vind ik. Op de hand is het heel goed te doen met een scherpe beitel en wat beleid. Het bespaarde geld doe in je de spaarpot voor gereedschap dat je echt nodig hebt.

Mocht je echt willen werken met een frees om te zien of het wat voor je is, klop dan eens aan bij een open werkplaats of een van je woodworking-buren.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik heb ook de Makita met de drie voetstukken en ik ben zeer tevreden. Natuurlijk geen hardhout gefreesd, maar zonder problemen vuren en multuiplex aangepakt.
De afstandhouder is beetje gammel, maar een goede kost niet de wereld of voor een specifieke klus maak je zelf eentje met draadeinden en (vleugel)moeren.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Geheel terzijde: mijn ervaring is dat frezen in smalle zijden (dus bijvoorbeeld scharnieren infrezen in de zijkant van een deur) niet triviaal is met een bovenfrees, althans niet uit de hand, en een lineaal gaat je daar, zonder additionele hulpstukken niet bij helpen. Ik heb voor dit soort klussen een custom geleider gemaakt, die tegen het werkstuk wordt aangeklemd en niet alleen een lange langsgeleider heeft waar een geleide'stang' (een latje dat aan de standaardgeleider is vastgemaakt) in valt, maar ook de frees een veel breder loopoppervlak geeft.

Ben wel benieuwd naar een foto van jouw hulpstuk?

Ik heb twee (verschillende maten) scharniermallen gemaakt om vier scharnieren in kozijn en deur op exact dezelfde plek te krijgen. Het maken van de mal kost echter ongeveer een dag, dus dat is voor 1 deur een beetje veel werk.

Het kan iets sneller door één mal te maken en die voor alle scharnieren te gebruiken. Maar dan mis je het voordeel van de exacte plek. Ik zou hier nooit een bovenfrees zonder mal gebruiken, dan is met de hand inkappen handiger/nauwkeuriger.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je een beetje allround freeswerk wilt doen ga dan voor een middenklasser, iets tussen de 1200 en 1600 watt.
Dan kan je zowel uit de hand als onder een tafel frezen.
Wat dat betreft is de Triton 1400 w een goede keuze omdat die handig is als hij onder een tafel hangt en je krijgt als het goed is en 2 maten spantangen bij zodat je zowel licht als wat zwaarder werk kan doen.
Het idee om even bij een forumgenoot in de regio 'ns te kijken en een beetje de ins en outs van het frezen te vernemen is natuurlijk een prima idee lijkt me.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.