HELP svp :) Hoe krijg ik een diepe nerfstructuur in stammen/takken?

Tom1984

Nieuw lid
9 jul 2017
3
0
Hoi allemaal,

Ik ben radeloos en heb bijzonder veel behoefte aan jullie hulp. Sowieso nu al dank voor je aandacht en tijd om dit te lezen.

Ik zou graag wat eiken stammen/takken willen verwerken in mijn interieur als sierobject. Nu vind ik diepe nerven / groeven / duidelijk doorleefde structuur erg mooi. Ik heb foto's bijgevoegd met wat ik precies bedoel. Een soort barnyard / driftwood-look is wat ik zoek. Het gaat me echt om de structuur, de kleur gaat me wel lukken.

Nu mijn vraag, hoe krijg ik dit voor elkaar?? Is dit mogelijk?? Ik heb me sufgezocht op het internet maar ik kom er maar niet achter. Kunnen jullie me helpen?

Alvast bedankt voor jullie reactie, ik waardeer het zeer!

Groeten, Tom
 

Bijlagen

  • voorbeeld.jpg
    voorbeeld.jpg
    67,6 KB · Weergaven: 291
  • Naamloos1.jpg
    Naamloos1.jpg
    54,8 KB · Weergaven: 292

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vers hout snel laten drogen voor de scheuren (dus in de volle zon leggen)
Dan de schors verwijderen en uitborstelen met een (roterende) staalborstel.... weet alleen niet of dat ook op stammen werkt wel op hout dat doorgezaagd is, je borstelt dan het zachtere hout tussen de ringen weg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Of je zou het met een hogedrukspuit kunnen proberen. Het hout word er uiteraard wel drijfnat van, maar je blaast wel de zachtere delen weg.
 

Tom1984

Nieuw lid
9 jul 2017
3
0
Vers hout snel laten drogen voor de scheuren (dus in de volle zon leggen)
Dan de schors verwijderen en uitborstelen met een (roterende) staalborstel.... weet alleen niet of dat ook op stammen werkt wel op hout dat doorgezaagd is, je borstelt dan het zachtere hout tussen de ringen weg

Hoi, dank voor je antwoord. Zou ik dan diep genoeg scheuren krijgen? het is zeker het proberen waard. Maakt het inderdaad lastig dat dit stammen zijn..

- - - Updated - - -

Of je zou het met een hogedrukspuit kunnen proberen. Het hout word er uiteraard wel drijfnat van, maar je blaast wel de zachtere delen weg.

Hallo Jelmer, je brengt me op een idee. > what about zandstralen?? Wat zou dat voor resultaat geven? Misschien wel het overwegen waard lijkt me
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hoi Tom 1984,
ik denk dat zandstralen wel een gegroefd resultaat zal opleveren, vooral als je met een heel grof straalmiddel straalt. Onlangs zijn ze bij mij een eiken trap komen zandstralen. Dit gebeurde met heel veel zorg en een "mild" straalmiddel, en, toch zijn de zachtere nerven weggeblazen...
Groeten,
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Ik denk dat het effect vooral afhankelijk is van de juiste houtsoort, kan echter niet direct bedenken welke soort dit het beste levert, mijn intuitie zegt druivenranken.....


Fons
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
De meeste mensen hebben niet de attributen voor zandstralen in huis. Mocht je daar makkelijk toegang tot hebben, is dat het proberen waard natuurlijk. Ik denk ook dat dat beter werkt dan een hogedrukspuit.
 
Hoi Tom,

Ik heb vorig jaar enkele stukken Pseudo Acacia uit het bos gehaald die daar al langer lagen.
Er zat een zachte laag over het hout, dit heb ik met een roterende borstel verwijderd.
Dit is een schijf voor de slijptol met harde kunststof haren( idem als die met staaldraad ) .
Deze heb ik ooit op een rommelmarkt gekocht.

HBM heeft ze ook : https://www.hbm-machines.com/produc...rige/hbm-100-mm-nylon-borstel-met-6-mm-opname

hbm-005a.jpg-1920x1080-ee1e937c8d.jpg

f.jwwb.nl_public_r_i_d_hartvoorhout_w3e8ba_CAM01479.jpg f.jwwb.nl_public_r_i_d_hartvoorhout_bdp7lz_CAM01478.jpg
11156279_897137826990934_9015329575924084066_n.jpg 14440656_1216692448368802_2226309050975999288_n.jpg

Enkele stukken waarbij ik dit heb toegepast. Vond het prettig en doeltreffend, je verwijderd alle zachte en losse delen.
Daarna heb ik de buitenkant licht geschuurd en alle in de DanishOil gezet.

Voor ODH 2016 had ik enkele kandelaars gemaakt. Laatste foto

Groet Edwin .
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Vroeger tijdens mijn meubelmakers studie leerden we de nerven en structuur naar voren te halen door met een brander over het hout te gaan .
Hierbij verbranden de zachte delen waarna we het hout met een staalborstel bewerkte.
Simon
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Of gewoon een stuk hout nemen die je hoeft niet zo veel te doen om het mooi te maken.Hawthorn.jpg
Dit stuk meidoorn heb ik alleen met een staalborstel met de hand schoon gemaakt.

- - - Updated - - -

Of gewoon een stuk hout nemen die je hoeft niet zo veel te doen om het mooi te maken.Hawthorn.jpg
Dit stuk meidoorn heb ik alleen met een staalborstel met de hand schoon gemaakt.
 

Bijlagen

  • Untitled.tiff.pdf
    1,5 MB · Weergaven: 10
P

Pel

Guest
Langs iedere rivier kun je ze zo oprapen, en je bent een dag in de buiten lucht wat wil een mens nog meer.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Langs iedere rivier kun je ze zo oprapen, en je bent een dag in de buiten lucht wat wil een mens nog meer.

Groet Pel.

rotte takken vast en zeker, maar goede takken die ook de juiste uitstraling hebben zeker niet
zelfde als driftwood, als je er om vraagt roept iedereen 'een uurtje langs het strand en je hebt een kruiwagen vol' helaas is dat ook niet het geval
 
P

Pel

Guest
Hier aan de Maas zit een kunstenaar die het meeste van zijn materiaal vind langs de grindgaten en de Maas, en dat is zeker geen rot hout kan ik je vertellen. Zeker als het weer eens hoog water is geweest, dan is er meer dan genoeg te vinden.

Groet Pel.
 

Tom1984

Nieuw lid
9 jul 2017
3
0
Dank voor de adviezen en voorbeelden! Hout dat door de natuur is doorleefd (inderdaad rivieren etc) is het meest mooi. Ik ga op pad!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.