Inbouwkast

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo ,
Mijn vrouw vond het nog eens tijd dat ik begon te klussen, een muurkast moest er komen.
Nu wil zij het in massief hout (word voorzien van een kleurtje)en ik zie het meer zitten in Mdf.
Ze moet er zo uitzien verticale planken of in gefreesde lijnen.
Schermafbeelding 2017-07-09 om 09.29.59.png
Ik hoor graag jullie mening!
Mvg,
Rudy
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Massief of MDF is vooral een kwestie van smaak. MDF werkt minder en is goed af te werken, massief hout heeft meer karakter.

Een paar opmerkingen over het ontwerp:

- ik zou de plint terugzetten, dat voorkomt schade aan kast en tenen

- de ladeverdeling lijkt erg onrustig, van beneden naar boven minderend en dan weer onregelmatig toenemend

- bij een hoogte van 247 en een ongeveer vierkant deurtje rechtsboven komt de hoogste lade tot ca. 170, voor de meeste mensen veel te hoog. De praktische bovengrens ligt ergens rond borsthoogte.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Vraag van mijn kant: is het niet sterker om het met 18 mm multiplex te werken. Sterk, werkt bijna niet en is goed te schilderen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik zou voor de uitdaging gaan en in massief hout maken! Uitstekende gelegenheid om je mooie machinepark te gebruiken:rolleyes:
Essenhout voor een licht gekleurde kast of Kersen voor wat donkerder en anders Amerikaans noten voor echt donker. Onbekantrecht als je de machines volledig wilt uitnutten en anders koop je bekantrecht, rekent misschien wat gemakkelijker om de hoeveelheid te bepalen?

Succes! Fons
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Vraag van mijn kant: is het niet sterker om het met 18 mm multiplex te werken. Sterk, werkt bijna niet en is goed te schilderen.
Ik denk dat her risico op doorbuigen minstens zo groot is, de helft van de lagen heeft de vezelrichting in de breedte liggen, dan dat maakt de stijfheid minder.

Fons
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Plinten: ok daar hou ik rekening mee.
Wat de onrustige verdeling betreft is de indeling volgen het geen er moet inkomen(opdracht baas)
De tekening is niet de werkelijkheid ik moet de lades maken volgens inhoud en dan wat er overblijft word kast.


Massief of MDF is vooral een kwestie van smaak. MDF werkt minder en is goed af te werken, massief hout heeft meer karakter.

Een paar opmerkingen over het ontwerp:

- ik zou de plint terugzetten, dat voorkomt schade aan kast en tenen

- de ladeverdeling lijkt erg onrustig, van beneden naar boven minderend en dan weer onregelmatig toenemend

- bij een hoogte van 247 en een ongeveer vierkant deurtje rechtsboven komt de hoogste lade tot ca. 170, voor de meeste mensen veel te hoog. De praktische bovengrens ligt ergens rond borsthoogte.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik zet het hier op alleen omdat je ziet bijna geen voorbeeld op deze website van een kast zonder kunststof, met andere worden mdf, mulitplex en de andere op hout gebaseerde vervaardigd plaatmateriaal gemakt en omdat ik ben hiermee nu bezig, gister alle la onderdelen op maat gemaakt.P7010636.jpgP7010638 (1).jpgP7010639 (1).jpg
En om te bevestigen wat Fons hierboven constateerde nl dat het veel leuker werk is met massief hout.
 
Laatst bewerkt:

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Aha een een tweetje met Fons! De verbindingen heb je die met pen en gat gemaakt? Gebruik je daar een mal voor of zo uit de " hand".
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Aha een een tweetje met Fons! De verbindingen heb je die met pen en gat gemaakt? Gebruik je daar een mal voor of zo uit de " hand".
Pen en gaat verbindingen MET WINKELHAAK EN KRUISHOUT AFGETEKEND OP DE STANDAARD WIJS. MET DE LANGAATBOOR EN DAARNA MET EEN BEITEL UITGESTOKEN. PENNEN MET DE HAND GEZAAGDE en met beitel gehaakt in het geval van de dubbel pennen, toog GAATEN MET DE BOOROMSLAG geboord in elkaar gezet en getoogd. Leuk was het maken van achterschot en bodem met veer en groef met veer en groef schaven.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ze moet er zo uitzien verticale planken of in gefreesde lijnen.

Wat bedoel je met gefreesde lijnen?

Als het een kleurtje krijgt hoef je voor de uitstraling geen massief te gebruiken. Met massief is alles een stuk kritischer met de werking van het hout. Een goed compromis is de kopse kanten van de planken te voorzien van een massieve lat.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Wat bedoel je met gefreesde lijnen?

Als het een kleurtje krijgt hoef je voor de uitstraling geen massief te gebruiken. Met massief is alles een stuk kritischer met de werking van het hout. Een goed compromis is de kopse kanten van de planken te voorzien van een massieve lat.

Gefreesde lijnen. Zodat het ziet uit alsof het van hout planken gemaakt is. Zie de achterschot van mijn kast als voorbeeld. Ik zie het vak gebruikt op dakkapellen of nep uilenborden, je denkt van afstand het is van planken beschot maar is in feit een of andere plaatmateriaal met lijnen ingefreesd. Als je denkt dat een laag verf kan het verschil tussen hout en mdf maskeren ik denk jij moet een andere manier van kijken heb dan ik.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Deuren en laden fronten worden massief hout, zou ik die vastschroeven op een multiplexplaat ?
Ik dacht multiplex 9mm en daar een plank op lijmen van +-10mm is dit haalbaar ,of plank nemen van 20mm en die in een kader plaatsen ?
Mvg,
Rudy
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Rudy, waarom de "corpus" niet maken in een mooie melamine en dan de kast inkleden in massief? Daarmee bedoel ik tegen de zijkanten een massief paneel en massieve ladefronten, terwijl het gehele binnenwerk in melamine is? Het werkt niet, makkelijk af te kuisen, krasvaster dan gelakt mdf, sneller afgewerkt (gemaakt) dan dat je alles moet aflakken...
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Die massieve ladefronten en deuren welke dikte zou ik daar voor nemen?
Moet ik aan de achterzijde een plat ijzer of iets degelijk in frezen tegen het kromtrekken?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ga je de deuren vlak houden, of maak je paneeldeuren? Ik heb tot op heden enkel paneeldeuren gemaakt in massief eiken en heb geen problemen met kromtrekken. Ik denk dat het een ander verhaal is als je de deuren vlak wil houden...
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Het worden paneeldeuren,ik vind eik wel leuk maar ik ben niet alleen.
Welke dikte neem jij voor de planken?
Mvg,
Rudy



Ga je de deuren vlak houden, of maak je paneeldeuren? Ik heb tot op heden enkel paneeldeuren gemaakt in massief eiken en heb geen problemen met kromtrekken. Ik denk dat het een ander verhaal is als je de deuren vlak wil houden...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Mijn paneeldeuren zijn 20mm dik (van verschillende projectjes). Ik frees de groeven met zo'n schijffreesje, werkt makkelijk -vind ik-. Om het mij niet moeilijk te maken doe ik dit in 2 gangen: 1 keer met zijde A langs onderen en een keer met zijde A langs boven. Zo heb ik geen last van een eventuele instelfout waardoor de groef niet perfect in de midden zou zijn.
In massief voor kastjes heb ik enkel al met vlakke panelen gewerkt (bvb een groef van 12mm met een paneel van 12mm) voor mijn binnendeuren heb ik wel al panelen "afgeplat", maar die panelen waren natuurlijk veel dikker. Voor mdf kastdeuren heb ik ook al vaak de panelen afgeplat, dit op verschillende manieren: met een frezenset (profiel, contraprofiel en afplatfrees zitten samen), maar ook gewoon met een afgeronde frees, gewoon telkens de geleider van de freestafel een beetje opschuiven en opnieuw frezen.
Als je naar mijn topics kijkt vind je dit zeker terug.

Succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.