tijdelijk hout verlijmen met papier ertussen, hoe precies?

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik lees hier op een paar plaatsen dat je hout tijdelijk kunt verlijmen (om het weer los te breken), door papier tussen de beide te verlijmen stukken te leggen.
Om niet het wiel opnieuw uit te vinden is mijn vraag hoe precies te werk te gaan.

Ik wil een paar 'steunblokjes' tijdelijk aan een plankje lijmen om het makkelijker onder controle te houden met klemmen.

Groeten,
Duncan
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.420
686
Emst
Is eenvoudig, stuk hout daarop houtlijm dan krantenpapier erop en dan weer houtlijm en dan het andere stuk hout
 
P

Pel

Guest
Gewoon houtlijm en papier er tussen leggen, doordat het hout niet met elkaar in verbinding staat, dus door het papier kun je het makkelijk weer van elkaar scheiden. Je zult het oppervlak waar het papier heeft gezeten wel schoon moeten schuren, hou daar rekening mee zodat je er nog bij kunt komen.

Groet Pel.
 
Gewoon houtlijm en papier er tussen leggen, doordat het hout niet met elkaar in verbinding staat, dus door het papier kun je het makkelijk weer van elkaar scheiden. Je zult het oppervlak waar het papier heeft gezeten wel schoon moeten schuren, hou daar rekening mee zodat je er nog bij kunt komen.

Groet Pel.

Maar wel krantenpapier gebruiken. Papier van een normaal a4tje bestaat uit 2 lagen en laat te gemakkelijk los!

M.vr.gr. Jan
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
wel zuinig met de lijm zijn en niet te goed klemmen anders heb je kans dat het evengoed erg vast zit
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
klem.jpg

Uit het boekje:
Hout verbindingen
Terrie Noll
isbn 90 5877 266 7

Mooi boekje althans dat vind ik
 

Bijlagen

  • klem.jpg
    klem.jpg
    19,7 KB · Weergaven: 363

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Het zal waarschijnlijk niet zo goed houden als houtlijm met papier ertussen, maar ik zie/lees ook vaak op Amerikaanse forums dat een paar drupjes smeltlijm vaak gebruikt wordt voor tijdelijke verlijming. (als de kleefkracht voldoet hoef je niet zo lang te wachten)

Zelf gebruik ik bij de afkortzaag regelmatig dubbelzijdige kleefband (goedkope tapijtband) om bijvoorbeeld korte stukjes tijdelijk op een andere plank te kleven.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Hartelijk dank voor alle reacties!
Het is nu helemaal duidelijk.

Jammer dat ik dit niet veel eerder heb geleerd.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Een beetje laat maar ik raad aan om van dat bruine dikke papier te gebruiken. En dan zoiezo een nacht laten drogen anders klapt het uit elkaar op de draaibank (vraag met niet hoe ik dit weet ) krantenpapier is echt veel te dun.
 
Een beetje laat maar ik raad aan om van dat bruine dikke papier te gebruiken. En dan zoiezo een nacht laten drogen anders klapt het uit elkaar op de draaibank (vraag met niet hoe ik dit weet ) krantenpapier is echt veel te dun.

Mijn ervaring is dat met het dikke papier het eerder los komt dan met krantenpapier.
Lijmen met krantenpapier werkt perfect!!!

M.vr.gr. jan
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik heb een testje gedaan met papier waarmee je je handen kunt schoonmaken (zo'n rol in een dispenser) en de beide delen waren niet meer te scheiden.:(.
Keuze papier is dus wel belangrijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.