Het kelderraam

WR1944

Oud hout
Heb je je handen er niet ingedrukt? Je eigen Hall of Fame?

Ik ben niet zo'n extravert type. Ik ben al blij dat het redelijk glad is. Maar het is wel heel even door m'n hoofd gegaan om een datum aan te brengen. Maar ook dat ging me te ver.
Als ik lopend boodschappen ga doen kom ik op drie plaatsen een stuk trottoir tegen waar kinderen hun handen in het beton hebben gedrukt. Op één plaats zelfs met de hond.
 

WR1944

Oud hout
Hoe is de afwatering van dat vlakke stuk beton? Komt er een waterdichte laag overheen?

Ik heb het even nagemeten want ik houd niet van vaag- of onnauwkeurigheden.

Ik heb een waterpas die 304 mm lang is. Naast een normale libel zit er ook een libel in met helling-aanduiding.

P1010335q.jpg

Dit is in inches, van 1/8 tot 1/2 inch in stappen van 1/8 inch. Ter plaatse van het gestorte beton is het afschot ca. 10 mm op 304 mm van de achtertuin naar de straat toe. Vanaf de huismuur naar de scheidingsmuur is het ca. 3,5 mm op 304 mm.

Bij stevige regenval kan het water van het dak niet zo snel in de grond van de tuin worden opgenomen en stroomt dan grotendeels via de back porch naar de andere kant van het huis en via een identiek betonnen pad naar de voorkant van het huis en over het trottoir en de stoeprand de stormdrain (straatkolk) in. Ik overweeg een grote (plastic) regenton te plaatsen om zo de eerste klap van regen op te vangen. De overloop van die ton wil ik dan langs het huis leiden waar ik het beton gestort heb. Ik ben niet zo'n tuinfiguur dus ik moet me er eerst in gaan verdiepen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.