Het kelderraam

WR1944

Oud hout
In een ander onderwerp heb ik er al een beginnetje meegemaakt maar het heeft weinig met houtbewerken te maken. Dus een eigen onderwerp.
Zoals gemeld stond er na een hevige regenbui een paar centimeter water oin de kelder. Een kelderraam dat verzonken in een betonnen strook lag liet water door. Ooit waren er glazen bouwblokken in de betonnen strook gelegd maar door de vorige gebruikers van het huis waren die kapot gelopen. En nu ik me er een beetje in verdiept heb denk ik dat die blokken eigenlijk voor een muur waren bedoeld.

P1010313q.jpg

P1010312q.jpg

P1010311q.jpg

P1010310q.jpg
Dit was de situatie afgelopen maandag.

Gisteren was het de 4e juli, Onafhankelijkheidsdag, dus moest er geBBQed worden. Vandaag ben ik gaan hakken en breken en ik heb de rand schoon gekregen. De weggerotte stalen ondersteuning is ook weggebroken en kon ik de schade opnemen.

P1010317q.jpg

P1010316q.jpg
Het hout dat buiten zit is grotendeels verrot. Daar valt weinig meer mee te doen. Ik heb met mezelf overlegd en de unanieme beslissing is om het kelderraam in z'n geheel er uit te breken en het gat op te vullen met metselwerk. Dat zullen twee muurtjes worden om de dikte van de fundering te krijgen.

Dat wordt een tochtje naar Home Depot om stenen en specie te halen. De auto wordt weer een aannemers voertuig.
 

WR1944

Oud hout
En dus toog ik opgewekt naar de Home Depot. Een zak voorgemende mortel en 60 stenen. En een stevig stuk dekzeil om in noodgevallen het gat af te kunnen dichten want er is voor morgen regen voorspeld. Dat zal dan wel iets primitiefs worden met een stuk ply over het gat en heel veel duck tape.
60 stenen van 5 pound en een zak mortel van 60 pound legden bijna 165 kg op de schaal. Toen ik terug reed had ik letterlijk de wegligging als een baksteen. Ik denk dat ik een aardige overdosis aan stenen heb maar ik wil niet op het laatst nog net een paar stenen missen. Wat over is wordt gebruikt om het gat op te vullen. Maar daar gebruik ik eerst de bakstenen die zo her en der in de tuin zweven. Ik heb geen idee waar ze vandaan komen maar op diverse plaatsen hebben we zwerfstenen.

Ik heb ook nog het idee om een grill te metselen, een beetje naar Zuid-Amerikaans model. Dan kan ik nu al een beetje oefenen.

http://www.homedepot.com/p/7-3-4-in-x-2-1-4-in-x-3-3-4-in-Concrete-Brick-25100130/100350234
Dit is de steen.

http://www.homedepot.com/p/Quikrete-60-lb-Mortar-Mix-110260/100318487
En dit is de mortel.

Ik kom m'n tijd wel door, geen moment verveling. ;)
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Bekijk bijlage 65911
Het hout dat buiten zit is grotendeels verrot. Daar valt weinig meer mee te doen. Ik heb met mezelf overlegd en de unanieme beslissing is om het kelderraam in z'n geheel er uit te breken en het gat op te vullen met metselwerk. Dat zullen twee muurtjes worden om de dikte van de fundering te krijgen.

Dat wordt een tochtje naar Home Depot om stenen en specie te halen. De auto wordt weer een aannemers voertuig.

Wel goed om te lezen dat de beslissing unaniem was...anders zou ik nog voorstellen er een geharde glasplaat van een paar centimeter dik in te leggen...
 

WR1944

Oud hout
Dat raampje is er bij de bouw ingemaakt, in 1920. Dus met een paar jaar hebben we feest.
Ik vermoed dat in later jaren het betonnen pad is gemaakt. Tot tweemaal toe is er een deel aan het huis aangebouwd. De eerste uitbreiding was een keuken, die later nog een keer uitgebreid werd. Daar bij kwam ook de back porch verder naar achteren te liggen. Omdat de grond naar achteren flauw oploopt kwam ook het begin van het pad ter breedte van 60 cm (de wettelijk minimum vereiste breedte voor brandgangen en trottoirs) wat hoger te liggen zodat het raam onder het niveau van het pad kwam te liggen.

Ik heb wel eens overwogen om een truck te kopen maar sinds ik ruim 2m40 in lengte kwijt kan in onze PT Cruiser is de noodzaak een beetje weggevallen. Mocht ik flinke bulk te vervoeren hebben dan kun je bij een bepaald besteed bedrag een truck voor een uurtje van de bouwmarkt lenen. Je betaald alleen de benzine en een waarborg.
 

tuoh

Oud hout
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Glazen vloertegels bestaan wel degelijk in de USA. Er zijn hele systemen mee te maken. Je kunt roosters bestellen of laten aanbrengen waar die tegels in passen. Met een rubberen rand zoals bij autoruiten vul je het rooster op. Maar daar heb ik dus niet voor gekozen.
Ik ben vandaag wel bezig geweest.

P1010318q.jpg
In de kelder ben ik laag voor laag het houtwerk gaan verwijderen.

P1010319q.jpg
Een vloerbalk rust op het hout dat rondom de raamopening was aangebracht. Dat wordt dus stutten voordat ik verder ga.

P1010320q.jpg
De onderdorpel was dus kuis verrot. Ik raak steeds meer overtuigd dat ik met het dichtmetselen de zaak vooruit help.

P1010321q.jpg

P1010322q.jpg
De opening is schoon en de put buiten is uitgebaggerd. Het is tijd om te gaan metselen.

P1010323q.jpg
Van een oude plaat ply (hier begon ik het frame van de lintzaag op te bouwen) heb ik een soort van bekisting gemaakt. De stenen zijn al nat gemaakt. Ik ga specie maken.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
60 stenen van 5 pound en een zak mortel van 60 pound legden bijna 165 kg op de schaal. Toen ik terug reed had ik letterlijk de wegligging als een baksteen.

die 165 Kg mag voor je PT toch niet eens merkbaar zijn . Dat is toch zo beetje het gemiddelde gewicht van 1 persoon in de U es of A ,
 

WR1944

Oud hout
die 165 Kg mag voor je PT toch niet eens merkbaar zijn . Dat is toch zo beetje het gemiddelde gewicht van 1 persoon in de U es of A ,

Omdat het zwaartepunt van de belasting net boven de vloer lag kon ik het bochtengedrag wel degelijk merken. Maar ik maak dit niet permanent, je gebruikt ook wat meer benzine.

De laatste foto van vandaag.

P1010324q.jpg
De buitenste laag zit er in en ik ben met de vullaag begonnen met stenen op de zijkant. De muur is zo dik dat ik twee stukken met de stenen normaal plat en ertussen een deel op de zijkant. Omdat de randen niet gelijk lagen was het zinloos er een verband in te maken. Ten eerste ben je meer tijd kwijt met het op maat hakken van de stenen dan het metselen zelf. Ten tweede hoef ik alleen een gat te vullen en is het geen muur die natuurkrachten op moet vangen.

Nu ik het zo op de foto zie vind ik het wel iets rustieks hebben. In Amerika wordt heden ten dage weinig met baksteen gebouwd. Soms lijkt het op baksteen maar dan zijn het steenstrippen en die kunnen dan ook nog eens van kunststof zijn. Maar wel klagen over fake nieuws terwijl ze de namaak zelf hebben uitgevonden. ;)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Goed bezig!
Ga je het daglicht niet missen in de kelder?

Toppunt van fake in de Amerikaanse bouw vind ik nog wel de "houten" balken van piepschuim :rolleyes:
Als ik in een tropisch zwembad ben, klop ik ook altijd even op de rotsen :cool:
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Omdat het zwaartepunt van de belasting net boven de vloer lag kon ik het bochtengedrag wel degelijk merken. Maar ik maak dit niet permanent, je gebruikt ook wat meer benzine.

De laatste foto van vandaag.

Bekijk bijlage 65931
De buitenste laag zit er in en ik ben met de vullaag begonnen met stenen op de zijkant. De muur is zo dik dat ik twee stukken met de stenen normaal plat en ertussen een deel op de zijkant. Omdat de randen niet gelijk lagen was het zinloos er een verband in te maken. Ten eerste ben je meer tijd kwijt met het op maat hakken van de stenen dan het metselen zelf. Ten tweede hoef ik alleen een gat te vullen en is het geen muur die natuurkrachten op moet vangen.

Nu ik het zo op de foto zie vind ik het wel iets rustieks hebben. In Amerika wordt heden ten dage weinig met baksteen gebouwd. Soms lijkt het op baksteen maar dan zijn het steenstrippen en die kunnen dan ook nog eens van kunststof zijn. Maar wel klagen over fake nieuws terwijl ze de namaak zelf hebben uitgevonden. ;)

Dat laatste klopt er is relatief weinig authentiek in de Amerikaanse bouw, grotendeels nep en namaak en dat is al decennia lang het geval. Ironische is hoe het begint de Atlantische over te waaien en hier in Nederland zich in te graven denk bijvoorbeeld aan nep polypropyleen afwerking voor houten vloeren.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Hoi WR,

Toen ik de naam Home Depot zag gingen er opeens plaatjes tevoorschijn te komen (de Home depot in Burlington CND, naast de Lee Valley winkel aldaar). En toen pas keek ik naar je plaatsgegevens en dat staafde mijn vermoeden.
Overigens 60 stenen en een zak cement is niet zo veel. Ooit, in mijn jonge onbesuisde jaren, heb ik eens 130 stenen op de achterbank van een Mini gehad + 3 zakken in de achterbak. Het was gelukkig maar een kort stukje in de bebouwde kom. Het stuurde wel erg licht en zo.

Overigens veel succes met je klus. Ik zou je wel aanraden om de buitenkant nog aan te rapen met cement.

Hartelijke groeten,
Bert Rosbach.
 

WR1944

Oud hout
Het gat in het pad wordt volledig gedempt. De zwerfstenen in de tuin worden daarvoor gebruikt. Ik ga een laag stenen in de kuil aanbrengen en het met een wat verdunde mortel bedekken. Zo wil ik laag voor laag opbouwen en het zo compact mogelijk houden. Als laatste wil ik dan een laag watervaste beton aanbrengen. Het is ongelofelijk wat er zich aan puin kan verzamelen in de loop van decennia. Nu kan ik een groot deel op een goede manier kwijtraken.
 

WR1944

Oud hout
Het zal me wel geen cent opleveren maar ik heb veel plezier van de Festool Syslite v.1. Ik heb het op een degelijk fotostatief geschroefd en het brengt een helder licht waar ik het in die donkere hoek van de kelder nodig heb. Het enige nadeel van dat statief is dat het door de gespreide poten snel in de weg staat.

P1010325q.jpgP1010328q.jpgP1010326q.jpgP1010327q.jpg
Van links naar rechts: Syslite hoge stand plus flits, Syslite hoge stand alleen, flits alleen en uit het handje zonder Syslite of flits.
 

WR1944

Oud hout
Er is weer wat vordering gemaakt met het kelderraamproject.

P1010329q.jpg
Aan de binnekant is het gat volledig gedicht. Met wat kunst en vliegwerk heb ik de ondersteuning van de vloerbalk redelijk strak kunnen krijgen. Er paste net een steen onder en door mortel onder de steen te proppen vanaf de andere kant klemde de steen de balk goed omhoog.

P1010331q.jpg
Aan de buitenkant heb ik laag voor laag oude stenen aangebracht met steeds een flink beleg van smeuïge mortel er tussen. Na het uitharden voelde het aan als een rots.

P1010332q.jpg
Als laatste gooide ik er resten van gesneuvelde stenen op en begon met het storten van het beton.

P1010333q.jpg
De laatste emmer is er op gegooid en met een rei geëgaliseerd. Als het wat harder is geworden ga ik er nog met een soort van troffel over heen om het wat strakker te maken.

Als de zaak uitgehard is ga ik de muur van binnen en buiten nog aansmeren. En dan is er weer een klus geklaard.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.