Help, hoe dit te repareren aan mijn schaaf...?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Dat Y-vormige ding dat bij de OP kapotgegaan ism is gegoten uit iets lichtmetaligs - tamelijk bros. Heb er zelf ook eentje zien sneuvelen & een after-market gevonden die uit twee gebogen stukjes staal is gemaakt, samengeklonken denk ik. Wat een stuk sterker is. Er zijn er ook in messing, geloof dat Dieter die verkoopt.
Als je gorgelt op "handplane y adapter yoke" vind je er info over.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Dit alles kan ook veroorzaakt zijn door een kikker die te ver naar achter staat i.c.m. dekbeitelschroef die niet goed (te strak) staat. De yoke heeft het begeven toen hij de krachten/spanning die ontstonden bij het overbruggen van de ruimte tussen schaafmond en kikker. De vouw van de beitel ligt op de bodem van de schaaf voor de schaafmond, de druk bij het draaien aan het stelwieltje veroorzaakt een neerwaartse kracht terwijl de beitel alleen maar vooruit richting mond over zijn vouw kan, in plaats van over zijn rug de kikker afdalend de mond door zakt. De onderdelen van schaaf lijken me trouwens niet origineel.
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Dank allemaal voor het meedenken en de tips.
Even een afrondend bericht.

Ik had de schaaf in de aanbieding nieuw bij Toolnation gekocht.
Daarom ga ik er vanuit dat alle onderdelen origineel waren en bij elkaar pasten zoals men zou verwachten.

Ik heb de schaaf binnen de garantietermijn teruggestuurd.
Nooit meer iets van Toolnation gehoord, tot ik gisteren opeens een geheel nieuwe schaaf in ontvangst mocht nemen.

Dat is ook een manier om een klein onderdeeltje te vervangen voor de klant...
Maar het kan ook betekenen dat er met de oude schaaf toch meer mis bleek te zijn. Geen idee dus, helaas.

Op zich verder prima opgelost, behalve dat ik deze nieuwe schaaf weer kan gaan vlakken... meditatief klusje...

Groeten
Willem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.