platte holle vorm in Plataan

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
donut1.jpg
donut2.jpg
donut3.jpg

Diameter 46 cm, hoogte 14 cm (dus platter dan het op de 2e en 3e foto lijkt). Wanddikte < 1 cm.
Geschuurd tot korrel 240 (meer was niet nodig, ik zie geen krassen meer en wilde hem mat houden),
op de foto's afgewerkt met 1 laagje walnotenolie, verdund met wat sinaasappelolie.

Plataan is fijn hout om mee te werken - het snijdt als boter. Het nadeel is dat de prachtige tekening alleen op het zuiver kwartierse vlak zichtbaar is. Ik had 2 enorme stammen plataan (200 cm lang x 80-90 diameter), en had me er al bij neergelegd dat ik vooral platte schalen moest maken, een vaas in langshout of diepe schaal ziet er gewoon uit als beuken namelijk.

Tot ik deze ingeving kreeg - een zeer platte holle vorm.
Dit is uit 1 helft van de stam, die ter plekke een wortel aanzet had en nog iets meer dan 90 cm diameter had.

De tekening bovenop is wonderbaarlijk, het lijkt wel zo'n 3D sticker als je hem in het licht iets beweegt, en op de overgang naar de zijkanten doen die lange stralen ook spannende dingen.

Inmiddels is de tekening ook voelbaar, doordat het hout droogt. De wiebel in het voetje draai ik er nog wel af als hij helemaal droog is.

Ik hoop komend weekend bij Ronald een nieuwe uitholbeitel te krijgen, die net wat beter in de hoekjes komt, want met wat ik nu gebruikt heb lukt dit maar net (http://jmader.de/entwicklungen/ausdrehwerkzeuge/ kom ik net niet in de bovenste hoek. Ik hoop dat een iets flauwere maar langere bocht me gaat helpen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Ik vind het een prachtig waagstuk Jurriaan, dat je dit op een draaibank kunt maken sta ik versteld van. Hij is zeer mooi, ook de spiegels en of stralen boven op komen mooi uit. Als je de bovenste foto om draaid is het net een zonsondergang aan zee.

Groet Pel.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Miischien dat ik de woodcut bij Ronald ga uitproberen.
Ik heb een soort van turbo-woodcut (Pitbull), die als het moet spanen van 20mm breed x 2 mm dik snijdt, maar dat werkt alleen fijn in langshout. Omdat deze uit dwarshout is gemaakt, heb ik toch een voorkeur voor een uitholbeitel met een onverstopbaar wisselplaatje.
Nadeel is wel dat je het met gevoel moet doen, want als je hem er gewoon recht induwt, kan het wel happen.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Super mooi.

ik begrijp niet goed wat je bedoeld met zuiver kwartiers.
Als je de holle vorm op foto 3 iets naar rechts rolt en iets naar voren duwt.... is dat dan de groeirichting van de boom ?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Prachtig gemaakt Jurriaan!! Ik zal toch maar weer eens de filmpjes van Radius bekijken en wat oefenen zodat ik ook ooit:confused: eens iets ga draaien wat hier op kan lijken.....

Complimenten! Fons
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Super mooi.

ik begrijp niet goed wat je bedoeld met zuiver kwartiers.
Als je de holle vorm op foto 3 iets naar rechts rolt en iets naar voren duwt.... is dat dan de groeirichting van de boom ?

Het midden van de boom loopt in de 1e foto van links naar rechts bovenaan in het beeld.

kwartiers.jpg

zie mijn fantastische Gimp tekening hier....
Als je heel goed kijkt zie je dat in de 1e foto de bovenste helft iets donkerder gekleurd is - dat is de kernverkleuring, die bij deze plataan een beetje roze-achtig was t.o.v. het wat gelere spinthout.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.