Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Welk hout te gebruiken?

Vrienden hebben gevraagd of ik hun buitendeur wil aanpassen.
    Momenteel hebben ze een deur met 2 glazen panelen.
    Nu zijn de kids al 2x door het onderste ruit gegaan en die willen ze nu vervangen door een houten paneel die vervolgens geschilderd gaat worden.
    Zelf zat ik te denken aan watervast multiplex van 15 mm dik.
    Aan beide zijden wil ik dan een randje van zo'n 3 mm wegfrezen zodat ie tussen de bestaande glaslatten gezet kan worden. Aan de randen word de plaat dan ongeveer 8mm dik.

Heeft iemand nog andere suggesties?

Re: Welk hout te gebruiken?

Als je alles goed in de grondverf zet dan is het een goeie oplossing.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010

Bij mijn voordeur heb ik om dezelfde reden hetzelfde gedaan. De glaslatten heb ik weggelaten en daardoor kon ik 22mm multiplex gebruiken, leuk randje gefreest en de panelen in de sponning gelijmd. Ik denk dat het met 15mm vrij fris wordt binnen. En inderdaad, goed in de grondverf zetten en daarna 2x aflakken.

mvg
    Patrick

Wij strijken de randen van multiplex altijd met sealer, dit wordt tegenwoordig ook vaak voorgeschreven door de fabrikant (uniprime). Eerder werd vaak voorgeschreven de randen 2x met houtlijm in te strijken en dan te schilderen.
    Sealer halen wij vaak tegelijk met het plaatmateriaal bij de bouwmaterialenhandel.

mvg, bjorn

Tilly houtpanelen stel ik voor: houten latjes binnenin en een vrij dikke toplaag in om het even welke houtsoort (kan dus meelopen met de buitendeur. Bij het schilderen geeft dat geen lelijke zichtbare vezels wat multiplex wel doet.
    Maar ik begrijp niet waarom ze het glas niet gewoon vervangen door inbraakveilig glas - breekt niet en maakt de oorspronkelijke vormgeving van de deur niet kapot en kost toch niet zoveel meer dan gewoon glas!?
    Squirrel.

Forum Rechten