Rug mist van kapzaag

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Mijn vrouw heeft voor bijna niets een kapzaag gekocht, een Carl Schlieper, uit Remscheid (https://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Schlieper)
Echter de bronzen rug ontbreekt.
Nu heb ik al gekeken naar een vervanger voor die rug en bij Dieter Smidt hebben ze die wel, maar dan voor 22,50.
Dit vind ik voor een "krijgertje" veel geld ook al omdat ik nog een vijltje moet kopen voor de tanden want die kunnen ook een slijpbeurt gebruiken en onderaan het begin heeft het blad een tikje gehad. Dat krijg ik er wel uit denk ik.
Wat is jullie advies?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Deze kan je zelf een maken van een stukje koperen waterleiding.
Is ooit voorbij gekomen op het forum, maar zoeken is niet mijn sterkste kant.
 
P

Pel

Guest
Ik heb het gemaakt van messing hoek, gaat makkelijk, gewoon plat slaan liefst met een grote hamer ander kun je de hamer inslagen zien.

Groet Pel.

Toffelzaag met pistoolgreep 2.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Overal verkrijgbaar bij o.a. Gamma, maar deze had ik gekregen van de plaatselijk Hubo eigenaar.

Groet Pel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Je kan ook een stalen hoeklijntje nemen, het hoeft niet perse messing te zijn. Kies dan wel een hoeklijn die gevouwen is. Je hebt ook hoeklijn waar een scherpe hoek in zit, die wordt op een wals of zo zo gemaakt en is veel te zwaar om verder te buigen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik heb het gemaakt van messing hoek, gaat makkelijk, gewoon plat slaan liefst met een grote hamer ander kun je de hamer inslagen zien.

Groet Pel.

Bekijk bijlage 65853

Wat een mooi zaagje Pel!! Het messing dat je als profiel in de winkel koopt (of krijgt) is door walsen of extrusie koud vervormd en daardoor zo stug en hard. Je moet het eigenlijk gloeien op zo'n dikke 600 graden om het weer zacht te krijgen. Als je er daarna met de hamer op slaat wordt het vanzelf weer hard.
Ik ben benieuwd hoe Pel het gedaan heeft.

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het is Pel blijkbaar gelukt, mooizo. Maar het is ook het type messing dat het minder geschikt maakt om te vervormen. Er zijn twee soorten messing makkelijk verkrijgbaar, Ms58 en Ms63. Messing is een legering van koper en zink (en soms nog wat lood oid). Hoe meer koper hoe beter het te vervormen is. Ms63 heeft 63% koper en is dus beter geschikt dan Ms58. Dat laatste is dan weer beter te bewerken met snijgereedschap (draaien, boren e.d.).

Dus messing 63 is beter geschikt en dat is meestal alleen als plaat materiaal te koop. En het is aan te raden om het eerst zacht te gloeien, eerst rood heet stoken en dan af laten koelen.
 
P

Pel

Guest
Wat een mooi zaagje Pel!! Het messing dat je als profiel in de winkel koopt (of krijgt) is door walsen of extrusie koud vervormd en daardoor zo stug en hard. Je moet het eigenlijk gloeien op zo'n dikke 600 graden om het weer zacht te krijgen. Als je er daarna met de hamer op slaat wordt het vanzelf weer hard.
Ik ben benieuwd hoe Pel het gedaan heeft.

jaap
@Jaap, ik heb dat al eens uit gelegd in een topic dat jezelf gestart hebt, toen ik daar op reageerde, https://www.woodworking.nl/showthread.php?19980-zaag-zelf-bouwen-onderdelen&highlight=pistoolgreep
Je moet het messing met een beetje beleid omslaan, ik dacht ook dat het mij zou gaan breken, maar het ging verbazend goed dat omplooien.

Groet Pel.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Ik zal nog een foto plaatsen maar ik heb een stuk koperen buis op zolder gevonden en die platgeslagen en die als rug gebruikt. Het lijkt te werken.
Nogmaals bedankt voor de tips.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
20170717_205934a.jpg
Hierbij de foto, moet alleen binnenkort met het zaagje naar die groene winkel in Arnhem om een bijpassend vijltje te halen.
 

Bijlagen

  • 20170717_205934.jpg
    20170717_205934.jpg
    83,8 KB · Weergaven: 53

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Is het niet de bedoeling dat die rug juist stug en hard moet zijn om extra stabiliteit aan het blad te geven?
Zo'n rood koperen leiding lijkt me dan niet veel bijdragen aan de zaag kwaliteit, behalve dat het er op het oog wel aardig uit ziet.
 
P

Pel

Guest
Is het niet de bedoeling dat die rug juist stug en hard moet zijn om extra stabiliteit aan het blad te geven?
Zo'n rood koperen leiding lijkt me dan niet veel bijdragen aan de zaag kwaliteit, behalve dat het er op het oog wel aardig uit ziet.

Dit is gegarandeerd een stevige rug en het geeft stabiliteit aan de kapzaag, het zaagblad zal echt niet omplooien.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.