Welk houtsoort voor eettafel

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Inderdaad versterken met een paar stalen profielen, bijv hoekijzers achter de regels tegen het blad aan.

Wat ga je met de tips en adviezen doen? Wat vind je duur? Ga je nog naar Jaap van Leersum?

Fons
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Tafel van 4 meter lang en 1,15 m breed door Nederlands Hout.
alleen een stelen onderframe om doorzakken te voorkomen.

https://www.facebook.com/nederlands...6703475727365/947919121939133/?type=3&theater

Beter dan stalen onderstel om doorzakken tegen te gaan kan een andere constructie worden bedacht - dit is, na alles, woodworking.nl - zoals poten in het midden die een stevig balk of plank over de lengte van het blad steunt. Waarschijnlijk is er een Nederlands benaming voor zulke constructie maar ik ken alleen het Engels naam "trestle table".
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
120 vind ik best een mooie maat, 100 cm vind ik wat vaak wat krap
placemat aan weerskanten, bord er op en je hebt nauwelijks ruimte om je pannen fatsoenlijk neer te zetten
 

King Rich

Actieve deelnemer
2 mei 2017
32
0
Drachten
www.jemmedia.nl
Beter dan stalen onderstel om doorzakken tegen te gaan kan een andere constructie worden bedacht - dit is, na alles, woodworking.nl - zoals poten in het midden die een stevig balk of plank over de lengte van het blad steunt. Waarschijnlijk is er een Nederlands benaming voor zulke constructie maar ik ken alleen het Engels naam "trestle table".

Het blad komt op een houten frame waar dwars balken in zitten
 

King Rich

Actieve deelnemer
2 mei 2017
32
0
Drachten
www.jemmedia.nl
Inderdaad versterken met een paar stalen profielen, bijv hoekijzers achter de regels tegen het blad aan.

Wat ga je met de tips en adviezen doen? Wat vind je duur? Ga je nog naar Jaap van Leersum?

Fons

Niet duur is onder de 800 euro.
Ik ben ook bij Jules geweest van CNC werk en die kon het voor ons maken uit grenen. Misschien dat ik nog een keer langs ga .
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Alternatief is dan dat je veel dikkere regels van 4 meter moet gebruiken, waardoor er weinig beenruimte overblijft. Of zijn er andere oplossingen alleen in hout? Bijv. een blad van 8 cm dik?

Fons
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Alternatief is dan dat je veel dikkere regels van 4 meter moet gebruiken, waardoor er weinig beenruimte overblijft. Of zijn er andere oplossingen alleen in hout? Bijv. een blad van 8 cm dik?

Fons
Ik vind een bredere regel zelfs mooi, geeft ook la ruimte voor je bestek of servieten of rookwaren. Maar ja je kun je niet meer zitten met je benen over elkaar onder zo'n tafel.
Maar volgens mij zit dit problematiek achter de ontwikkeling van die tafel soort zoals ik eerder heeft genoemd.
 

King Rich

Actieve deelnemer
2 mei 2017
32
0
Drachten
www.jemmedia.nl
Als de tafel breed genoeg is, houdt niets je tegen om in het midden een flinke regel (10 cm hoog? 20 cm hoog?) te maken om doorbuigen te voorkomen. Die zie je van buiten dan niet, immers.

Ik zit er sterk aan te denken om een 5de poot te plaatsen in het midden van de tafel.
Als ik hem toch 120 cm breed maak heb je daar geen last van.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hou rekening met het uitzicht vanuit meerdere stand punten. Als je in een stoel aan de verder kant van de kamer ben en tegen aan dat 5de poot zit te kijken het kan een rare gezicht zijn maar ik ken de ligging natuurlijk niet. In een meer gesloten ruimte waar je die langer kijkhoeken niet hebben is zo'n verborgen poot toestand min of meer niet merkbaar, gelukkig.
 

King Rich

Actieve deelnemer
2 mei 2017
32
0
Drachten
www.jemmedia.nl
Hou rekening met het uitzicht vanuit meerdere stand punten. Als je in een stoel aan de verder kant van de kamer ben en tegen aan dat 5de poot zit te kijken het kan een rare gezicht zijn maar ik ken de ligging natuurlijk niet. In een meer gesloten ruimte waar je die langer kijkhoeken niet hebben is zo'n verborgen poot toestand min of meer niet merkbaar, gelukkig.

Keuken.jpg
Foto rechtsonder geeft een beetje een indruk waar hij komt te staan.
De tafel die er nu staat is 180 cm bij 88 cm.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Lijkt mij de raam\deur links een soort aanloop is waar je vaak naar binnen komen. Dan zou ik denken, vanuit die hoek wordt zo'n poot niet alleen zichtbaar maar ook een aandacht trekker omdat het wijkt af van wat je in je dagelijks ervaring verwacht van een tafel. Persoonlijk kies ik voor traditioneel of wel beproeft oplossingen over ene die afwijkende en innovatief is maar misschien durf jij het aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.