Welk houtsoort voor eettafel

King Rich

Actieve deelnemer
2 mei 2017
32
0
Drachten
www.jemmedia.nl
Goedemiddag forumleden,

ik wil binnenkort een eettafel gaan maken voor onze nieuwe woonkeuken.
Deze tafel heeft de volgende afmetingen; L 420 cm, B 120 cm, H 80 cm.
Het tafelblad wil ik van planken maken ( lengte 420 cm, breedte 20 cm, dikte 5 cm) door ze aan elkaar te lijmen.
Welke houtsoort is hier het meest geschikt voor?
En uiteraard (ben tenslotte een NL-er) niet te duur, dus geen eiken, noten etc.

M.v.g.
Richard
 

Bruina

Actieve deelnemer
25 jun 2017
37
0
Tolkamer
Je wilt er een behoorlijke lap van maken zeg!
Niet te duur is moeilijk te bepalen. wat voor de één duur is, is voor iemand anders geen probleem. Maar denk dat ik je snap.
Heb je voorkeuren voor een bepaalde kleurschakering? En wilt je loof- of naaldhout?
 

King Rich

Actieve deelnemer
2 mei 2017
32
0
Drachten
www.jemmedia.nl
Je wilt er een behoorlijke lap van maken zeg!
Niet te duur is moeilijk te bepalen. wat voor de één duur is, is voor iemand anders geen probleem. Maar denk dat ik je snap.
Heb je voorkeuren voor een bepaalde kleurschakering? En wilt je loof- of naaldhout?

We hebben dan ook een grote woonkeuken (4.5 x 12 meter).

We willen eigenlijk dat er een mooie vlam in het blad zit.
Dus ik weet dan niet of het dan loof of naaldhout wordt.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
In die lengte en dikte?
Dan zou ik douglas nemen, kost niet veel.
ik denk een euro of 15 a 20 per plank voor die lengte en dikte.
 
Laatst bewerkt:

Bruina

Actieve deelnemer
25 jun 2017
37
0
Tolkamer
Ok. Weer een stapje dichterbij.
Je zou voor beuken/berken/essen etc kunnen gaan.
Maar misschien is voorinformeren/kijken een een site zoals die van de Arnhemse Fijnhouthandel een goed plan om ideeën op te doen.
Kijk hier maar eens: http://www.af.nl/voorraad/massief/afbeeldingen-hout/
Als je op het plaatje klikt kom je bij een info pagina van het hout uit met een doorklik mogelijkheid naar een prijslijst
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi King Rich,

Dat ziet er uit als een mooi project. Ik zie op de foto van de bestaande eethoek geen kinderstoel. Ik weet niet of die er nog gaat komen (of ik niet goed kijk), maar de aanwezigheid van kinderen is wel een factor, zeg maar. De mijne hebben toch aardig wat putjes weten te maken ondanks behoorlijk hard eikenhout.... Ik zou de tip van Bruina volgen en met je partner eens gaan kijken naar wat houtsoorten om vast te stellen welke kleur en levendigheid je wilt. Dan zou ik langsgaan bij een fijnhouthandel bij je in de buurt om het in levende lijve te aanschouwen en te verkoper te bevragen over de stabiliteit, hardheid en eenvoud van bewerken (zo'n lap schaven is wel een kunstje, om maar een ding te noemen). Ik heb zo mijn voorkeuren, qua kleur en structuur/tekening van het hout, maar het heeft niet zoveel zin als ik je mijn smaak opdring. Over het algemeen heeft naaldhout wel mooie vlammen. Zie bijvoorbeeld ditIMG_20170626_060350-1.jpg terrastafeltje van gewaterd lariks
 

King Rich

Actieve deelnemer
2 mei 2017
32
0
Drachten
www.jemmedia.nl
Moi King Rich,

Dat ziet er uit als een mooi project. Ik zie op de foto van de bestaande eethoek geen kinderstoel. Ik weet niet of die er nog gaat komen (of ik niet goed kijk), maar de aanwezigheid van kinderen is wel een factor, zeg maar. De mijne hebben toch aardig wat putjes weten te maken ondanks behoorlijk hard eikenhout.... Ik zou de tip van Bruina volgen en met je partner eens gaan kijken naar wat houtsoorten om vast te stellen welke kleur en levendigheid je wilt. Dan zou ik langsgaan bij een fijnhouthandel bij je in de buurt om het in levende lijve te aanschouwen en te verkoper te bevragen over de stabiliteit, hardheid en eenvoud van bewerken (zo'n lap schaven is wel een kunstje, om maar een ding te noemen). Ik heb zo mijn voorkeuren, qua kleur en structuur/tekening van het hout, maar het heeft niet zoveel zin als ik je mijn smaak opdring. Over het algemeen heeft naaldhout wel mooie vlammen. Zie bijvoorbeeld ditBekijk bijlage 65831 terrastafeltje van gewaterd lariks

Er staat inderdaad geen kinderstoel, maar we hebben er toch 4..!!!
De jongste is inmiddels 6 en de oudste 14.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Als je in Drachten woont zou ik een ritje naar Burgum maken en bij Inlands Hout van Jaap en Michiel van Leersum gaan kijken. Die heeft allerlei opties liggen en kan in verschillende stadia leveren (ruwe schaaldelen tot geschaafde bekantrechte platen). Zij kunnen je ook goed adviseren wat vlam en kleur betreft. Ik raad je aan nog wel goed naar de constructie te kijken want een tafel zoals je voorbeeld van vier meter lang gaat geheid doorzakken:eek:

Succes! Fons
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ook de breedte van 120 cm denk ik dat je verkijkt, dat is voor een tafel erg breed. of ben je van plan een podium of een catwalk in de keuken te bouwen:)

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ok. Weer een stapje dichterbij.
Je zou voor beuken/berken/essen etc kunnen gaan.
Maar misschien is voorinformeren/kijken een een site zoals die van de Arnhemse Fijnhouthandel een goed plan om ideeën op te doen.
Kijk hier maar eens: http://www.af.nl/voorraad/massief/afbeeldingen-hout/
Als je op het plaatje klikt kom je bij een info pagina van het hout uit met een doorklik mogelijkheid naar een prijslijst
De prijslijst zou ik even laten voor wat ze is. AF is behoorlijk duur.
Voor een idee te geven: ik heb gisteren gestoomd en bekantrecht vrijwel foutloos beuken gekocht voor 850 euro inclusief BTW. Bij AF is dat meer dan 2000 euro/m3
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik kan me helemaal bij Fons aansluiten: inlands hout heeft mooi hout en goed advies.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou Rick van Masave bellen — die is heel erg thuis in tafelbladen (en verkoopt ook nog eens heel mooi hout).

Als de TS het over niet te duur heeft dan denk ik dat hij niet bij Rick of een andere houthandel moet zijn, dan word het namelijk al snel duur

Hans, koop op MP een eiken vloer, dan kun je de tafel zo dik/groot maken als je wil.... koop je er een 1 (of een paar) andere houtsoorten bij dan kun je iets heel tofs maken
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Over te duur zou je wel eens een verkeerde inschatting kunne maken, dan ga je van je eigen referentiekader uit wat je op een ander projecteert:rolleyes: Vraag TS eens wat duur is!

Fons
 

King Rich

Actieve deelnemer
2 mei 2017
32
0
Drachten
www.jemmedia.nl
Ook de breedte van 120 cm denk ik dat je verkijkt, dat is voor een tafel erg breed. of ben je van plan een podium of een catwalk in de keuken te bouwen:)

Groet Pel.

We hebben een grote familie ;)

Wat is dan een betere afmeting?
Wij zouden graag met 12 personen aan de tafel willen zitten.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.