Welk houtsoort voor eettafel

King Rich

Actieve deelnemer
2 mei 2017
32
0
Drachten
www.jemmedia.nl
Lijkt mij de raam\deur links een soort aanloop is waar je vaak naar binnen komen. Dan zou ik denken, vanuit die hoek wordt zo'n poot niet alleen zichtbaar maar ook een aandacht trekker omdat het wijkt af van wat je in je dagelijks ervaring verwacht van een tafel. Persoonlijk kies ik voor traditioneel of wel beproeft oplossingen over ene die afwijkende en innovatief is maar misschien durf jij het aan.

Nee, links is een groot raam met een balkondeur die alleen open gaat om te luchten (draai kantel deur). Daar loop je alleen langs als je buiten daar moet zijn want dat loopt dood.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Prima ontwerp die eerste foto.
Met die maat is ook niks mis. Het gaat vooral om de verhoudingen. 1 meter breed is te iel. 1.20 kan.
5 cm dikke balken zullen weinig doorhangen, helemaal niet in die constructie.
Misschien zijn amerikaans eiken schaaldelen een optie. Relatief goedkoop.
Neem je bv drie schaaldelen.
Hoekijzer heeft geen zin. Dat moet behoorlijk fors aan de maat zijn wil het op die lengte niet doorzakken.
Die amerikaans eiken schaaldelen van 4,5 a 5 meter bij 50 a 60 cm en 5 cm dik zijn al vanaf €100 en meer per stuk te koop.
Succes.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Ik raad je aan te overwegen een uittrektafel met coulissen te maken. Als je een opeenvolgende planken van
een stam kun je ze goed dwars gebruiken. Het voordeel is dat de tafel bescheiden afmetingen heeft. De uitklap poten
kan je in de coulissen wegwerken. Alternatief is een tussenstuk te maken wat in de coulissen schuift en waar je de
De poten in vast zet. Iepen is mooi, kersen kortom elk hout met vlam. Beuken heeft geen vlam kan echter
wel mooi zijn met slaap
 

tuoh

Oud hout
Bij de meeste van dit type tafels word er een voorspanning voor het blad gebruikt (staalkabel plus spanners en afstandhouder(s)) om dit vlak te houden. De spanning is ten allen tijde bij te regelen (als de sauskom te zwaar mocht blijken):p
Is makkelijk te plaatsen wanneer de poten op de hoeken worden bevestigd met stalen platen. Zonder enige ondersteuning, van welke aard ook, gaat het blad op termijn doorbuiging vertonen.
 

King Rich

Actieve deelnemer
2 mei 2017
32
0
Drachten
www.jemmedia.nl
Bij de meeste van dit type tafels word er een voorspanning voor het blad gebruikt (staalkabel plus spanners en afstandhouder(s)) om dit vlak te houden. De spanning is ten allen tijde bij te regelen (als de sauskom te zwaar mocht blijken):p
Is makkelijk te plaatsen wanneer de poten op de hoeken worden bevestigd met stalen platen. Zonder enige ondersteuning, van welke aard ook, gaat het blad op termijn doorbuiging vertonen.

Heb je daar ook een tekening van hoe dat werkt, of een website waar ik dat kan vinden?
Misschien rare vragen maar wat dit betreft ben ik een leek.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Dit zijn de tekeningen van de tafel met een paar ontwerp foutjes.
Bekijk bijlage 65875

Je tekent veel halfhoutsverbindingen. Die verzwakken de doorgaande balk heel erg. Dit frame voegt dus niets toe aan de sterkte van de tafel. Ik verwacht dat een tussensteunpunt nodig is, maar je ziet het snel genoeg als je de balken hebt gekocht en er in het midden op gaat staan.

Je tekent netjes&compleet, maar iets zegt me dat je geen technische achtergrond hebt :confused:
 

King Rich

Actieve deelnemer
2 mei 2017
32
0
Drachten
www.jemmedia.nl
Je tekent veel halfhoutsverbindingen. Die verzwakken de doorgaande balk heel erg. Dit frame voegt dus niets toe aan de sterkte van de tafel. Ik verwacht dat een tussensteunpunt nodig is, maar je ziet het snel genoeg als je de balken hebt gekocht en er in het midden op gaat staan.

Je tekent netjes&compleet, maar iets zegt me dat je geen technische achtergrond hebt :confused:

Deze tekening is gemaakt door mijn zwager. Ik ben van origine elektro monteur.
Als we eenmaal zijn begonnen houd ik jullie op de hoogte tijdens de voortgang van het project.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hier, onder meer.

https://www.meubelbeslagonline.nl/tafelbladspanner

Groeten en succes met je mooie project,
Hans

J...s wat een belachelijke prijzen voor een paar stukkies ijzer :eek:

Dat moet toch goedkoper te vinden zijn of zelf te fabrieken, ziet er nu niet bepaald ingewikkeld uit
Kijk eens in een (zeil) boten stop, stagen kun je op maat laten maken (paar euro de meter) eindterminal er aan (zijn in vele soorten, ook met binnendraad)
Desgewenst gleuf frezen waar het eea in ligt, of vlak tegen de onderkant, net wat beter/mooier is ?!
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Jeemig ja, ik had de prijs niet eens bekeken en dit is snel te verdienen door het zelf te maken. Kun je voor zeker € 150 een bovenfrees kopen en daarnaast dit ijzerwerk. Ik kan me wel voorstellen dat het deel dat de kracht van de spankabel op het hout moet overbrengen flink gedimensioneerd moet worden, maar als een cilinder neemt en daar vier 'halve maantjes' van maakt en daar dan een gat door boort (kan het niet beter uitleggen, wil het wel tekenen maar heb daar nu geen tijd voor), dan ben je er denk ik al.
 

tuoh

Oud hout
Die dingen maak je inderdaad zelf veel goedkoper. Al wat je nodig hebt zijn een paar draadeinden een paar moeren en een stel kelven (= halve maanvormige cirkelsegmentjes) Zijn makkelijkst te maken van een stuk dikwandige buis. Ringen zagen van een 25mm breed en dan deze ringen doorslijpen op de centenlijn. Daarna mooi in het midden van het segment een boring van 10mm voor het draadeind.

Neem deze trekkers zo lang mogelijk, boor de gaten voor de kelven (min. 40mm) op zo een 50 à 60cm van de uiteinden en voorzie bij de gegeven bladbreedte zeker vier stuks verdeeld over de breedte. Maar zorg er wel voor dat elke trekker mooi in het midden van een plank komt te zitten.

Een andere meer zichtbare oplossing is om het blad voorspanning te geven niet kabels (6mm) en bijhorende kabelspanners. De beide kabels worden diagonaal onder het blad aangebracht en waar deze elkaar kruisen komt een uithouder te staan.
Blad, kabels en uithouder vormen dan een driehoek. Door de kabels aan te spannen word het blad naar boven gedwongen (= voorspanning) Hoe langer de uithouder (= het korte been van de driehoek) hoe minder kracht er op de kabels moet gezet worden.
Maar zelfs bij een uithouderlengte (= nieuw woord?) van 150mm à 200mm werkt het al puik:p Bij deze bladbreedte zou ik de uithouder aan de kant van blad laten steunen op een T profiel van 40 x 40 x 5 wat in de breedte onder de tafel word geschroefd.
Dit laatste met de opstaande rib naar onder gericht, het T profiel verdeeld dan de druk over de volledige breedte van het blad. De uithouder is gewoon een stalen of rvs buis van een 25 of 30mm diameter, waar aan de ene zijde een gleuf word gezaagd die over de opstaande rib van het T profiel past, de ander zijde krijgt twee gleuven ingezaagd waar de kabels in passen. De hoek tussen deze gleuven moet corresponderen met de hoek tussen de kabels.

Veelal wordt dit spansysteem onderdeel van het ontwerp, de uitvoering moet dus verzorgt overkomen. Alles rvs bijvoorbeeld, met verzorgde kabelogen (Nicopress) met kousen voor de sterkte, een netjes afgewerkte uithouder en een stel verfijnde kabelspanners. Hier zou ik zelf opteren om de uithouder onderaan te voorzien van 4 kruislings gelaste (tig) plaatjes met een gat erin waar de kabels aan komen te zitten. De buis word dan vervangen door een massieve staaf.
Dit is dus een duurdere maar elegantere en sterkere oplossing vind ik.
 

King Rich

Actieve deelnemer
2 mei 2017
32
0
Drachten
www.jemmedia.nl
Jeemig ja, ik had de prijs niet eens bekeken en dit is snel te verdienen door het zelf te maken. Kun je voor zeker € 150 een bovenfrees kopen en daarnaast dit ijzerwerk. Ik kan me wel voorstellen dat het deel dat de kracht van de spankabel op het hout moet overbrengen flink gedimensioneerd moet worden, maar als een cilinder neemt en daar vier 'halve maantjes' van maakt en daar dan een gat door boort (kan het niet beter uitleggen, wil het wel tekenen maar heb daar nu geen tijd voor), dan ben je er denk ik al.

Een soort van spanklem die ook gebruikt wordt om aanrechtbladen aan elkaar te bevestigen bedoel je?
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik weet niet helemaal wat jij bedoelt, maar hierbij een printscreen van eenKnipsel.jpg lompe sketchup schets
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Praktisch, neem, zeg, een stukje staf van 50 mm doorsnede en 40mm hoog. Zaag dat dan in vier halve manen en boor daar dan een gat doorheen van de benodigde diameter. Dat doe je dan in de 51 mm gaten van 20 mm diep die je aan de onderkant van je tafelblad hebt ingelaten en zorg voor staaldraad met een draadbus/draadeinde aan het uiteinde of een wantspannerhuls (even langs bij een watersportwinkel waar ze zeilspullen hebben; moet lukken in Friesland) en klaar is kees of Kingrich, dan. Groter/kleiner en dieper minder diep kan natuurlijk ook, maar hier komt nogal wat kracht op te staan en dan heb ik de neiging tot overdimensioneren. Ik vind de oplossing van André/Tuoh ook mooi, trouwens.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.