Welk houtsoort voor eettafel

Gerda

Nieuw lid
12 jul 2017
10
0
Douglas hout kan wel, dan wel kunstmatig gedroogd en geschaafd. Bij een overspanning van 420 cm zou ik 45x145 of 45x190 mm kiezen.
 

Gerda

Nieuw lid
12 jul 2017
10
0
50x200 is meestal ruwe maat, 4.5 x 19 glad geschaafd, een tafel van ruwe balken die je zelf nog moet schuren krijg je nooit zo glad als geschaafd. boomstamdelen zijn ook tof, wel zwaar en uit 1 deel meestal max 90 cm breed of zoek ik dan niet goed genoeg?
 

Gerda

Nieuw lid
12 jul 2017
10
0
dan krijg je 2 stamdelen naastelkaar met beide 1 zijde een rechte rug of van balken inderdaad. misschien cool om draadeinden door de balken te doen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik las een paar pagina's terug, onder de €800.
Een beetje geduld en goed zoeken, dan kan dat makkelijk met stamdelen. Ze worden ook wel schaaldelen genoemd, maar dat is eigenlijk de verkeerde benaming.
Het is een algemeen aangenomen benaming, dus zoeken op schaaldelen.
Amerikaans eiken is meestal goedkoper, maar prima geschikt.
Ik weet niet hoe glad het allemaal moet worden, maar robuust is tegenwoordig in, dus met gewoon schuren is al een mooi resultaat te behalen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.