Bosch microkettingzagen, waarom?

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ze moeten natuurlijk blijven ontwikkelen en soms is dat een misser. Ik heb ooit van hun een verstekzaagje gekocht. Was voor lijstwerk bedoeld maar ik had er een zaakje bij voor Alu gebruikte die voor flightcases. Maar als hij hapte was dat gevaarlijker als een afkortzaag. Staat nu in de kelder te verstoffen en de zagen zijn ook niet meer leverbaar
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik kan in ieder geval niet meer zonder mijn kettingzaag van Festool, voor een aantal heel specifieke taken is er geen beter alternatief. Dat is misschien ook het geval bij die kleine Bosch, maar ik zou niet zien waar of hoe.

zoom_hks_ssu200ebplus_767995_p_01a.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heb je de lange of de korte versie Timothy?

En bevalt ie?


jaap

De korte want de lange is in theorie enkel voor isolatie platen. Ik gebruik hem voornamelijk om schaaldelen af te korten, daar vliegt hij door als boter. Ook handig voor dikke palen of gelamineerde balken.
Het is iets dat ik waarschijnlijk nooit gekocht zou hebben (heb hem gekregen) maar nu kan ik niet meer zonder want ik werk zeer veel met massieve bolen en vroeger kortte ik die af met een decoupeerzaag maar dat was echt een rampzalig gedoe.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dit lijkt me nou echt zo'n ding voor de doehetzelfer die bijna geen gereedschap heeft en in z'n naïviteit denkt dat dit een goed stuk gereedschap is.
Dan is het ook nog bosch groen dus ik denk dat je je geld dan beter aan een goed doel kan geven, dat is beter dan geld weggooien zoals in dit geval.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ik kan in ieder geval niet meer zonder mijn kettingzaag van Festool, voor een aantal heel specifieke taken is er geen beter alternatief. Dat is misschien ook het geval bij die kleine Bosch, maar ik zou niet zien waar of hoe.

zoom_hks_ssu200ebplus_767995_p_01a.jpg

Die heb ik al in een paar youtube filmpjes voorbij zien komen van jou :D
Niet voor alles geschikt, maar als je hem dan nodig hebt is het een geweldig stuk gereedschap.

MarcelG en of Viepert, hoe vallen jullie in met een decoupeerzaag? :)

Zoals ik het doe, decoupeerzaag op zijn neus zetten en gewoon rustig naar beneden kantelen.
Wat ik wel merk is dat je het juiste zaagje ervoor nodig heb.
Sommige zaagjes hebben op hun einde geen snijdende tanden en dan gaat het een stuk moeilijker.
Maar 90% van de zaagjes geen probleem met invallen.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Was zojuist even bij de Gamma (voor gasflessen voor de onkruidbrander) en heb daar even naar die zagen gekeken.
Er zijn er twee, een van € 109,- en een van € 159,-
Verschil is dat de van duurste de zool kan kantelen voor verstek en je het toerental kunt regelen.
Er hingen twee kettingen, een soort cassette, kosten daarvan waren € 24,95 en € 27,95.
Zie er absoluut geen meerwaarde in ten opzichte van een goede decoupeerzaag.
En dan de prijs van een nieuwe ketting.......
 
P

Pel

Guest
Dat loopt in de papieren als je met zo'n ding op een spijkertje hebt gezeten en bot is.

Groet Pel.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
Ik hou het wel bij mijn stihl kettingzaag :) en voor het fijnere werk pak ik mijn multitool wel. Het is leuke spielerij maar met die prijzen en ook dan van die kettingen die je niet handmatig kunt slijpen...
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Wat ik wel merk is dat je het juiste zaagje ervoor nodig heb.
Sommige zaagjes hebben op hun einde geen snijdende tanden en dan gaat het een stuk moeilijker.

Ter aanvulling:
2 en 3 zijn geschikt om in te vallen. 1 en 4 niet.
inval.jpg

Het is lastig om exact langs een lijn in te vallen, omdat het zaagje een beetje kan zwabberen. Het voordeel is dus eigenlijk alleen dat je geen gaatje hoeft te boren.

Bij het invallen kan je het beste de machine een beetje naar achteren bewegen op het moment dat het zaagje door het hout gaat.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik ben ook niet echt overtuigd na het zien van Thierry's filmpje. De meeste testjes zijn met multiplex, en dan nog dat blokje vuren. Maar hoe zaagt het in 4 cm eik? Indien dat haaks is met tamelijk gladde zaagsnede, kan de zaagmachine nog een meerwaarde hebben. Decoupeerzagen van die prijsklasse kunnen dit namelijk niet. Maar ik vrees er voor.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Maar hoe zaagt het in 4 cm eik?

Dat vind ik niet echt nuttig. Elk apparaat heeft zijn gebruiksdoel en beperkingen. Van dit (niet professionele) apparaat kan je niet verwachten dat de volledige zaagdiepte in hardhout gehaald gaat worden.

Doe deze test eens met bv. een Festool invalzaag. Zaagt die soepel door 50mm eiken?
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Dat vind ik niet echt nuttig. Elk apparaat heeft zijn gebruiksdoel en beperkingen. Van dit (niet professionele) apparaat kan je niet verwachten dat de volledige zaagdiepte in hardhout gehaald gaat worden.

Doe deze test eens met bv. een Festool invalzaag. Zaagt die soepel door 50mm eiken?

Jahoor geen probleem hier.
Je moet wel je invoer/doorvoer snelheid aanpassen, maar dat moet je met alle zagen.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
----de kopie ook maar even verwijderd-----

Melding gemaakt hiervan. Wordt geplaatst op diverse forum berichtem
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.