Tourtje

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
De laatste 2 weken van juni was ik op tour door Engeland. Ik was uitgenodigd om bij een aantal clubs demonstraties te komen geven. Het onderwerp: een “self closing hollow form”. Een holle vorm die zichzelf sluit als hij droogt. Ik had een keer zo’n vorm gezien bij Roman Dörholt en vond het prachtig. Op de vraag hoe krijg je het voor elkaar antwoordde hij: “Ja… soms heb je dat…” Dat vond ik een beetje onbevredigend dus ik heb er een kleine studie aan gewaagd, ik moest tenslotte toch een beetje beslagen ten ijs komen. De auto volgeladen met stukjes kersenstam en op pad. Bijna alle clubs waren in en rondom Sheffield dus had ik daar mijn uitvalsbasis gemaakt. Ik waarschijnlijk een van de slechtste hotels in Sheffield en omgeving.

De selfclosing hollowform
20170617_215303.jpg


In Sheffield is nog veel te zien van het roemrijke staalverleden. Inmiddels heeft de universiteit van Sheffield de halve stad overgenomen maar op veel plekken herinneren dit soort gebouwen nog aan de tijd dat hier veel bestek en het eerste roestvrijstalen bestek werd gemaakt. Vaak zie je de aandrijfsystemen van de stoommachine nog aan het plafond of de muur hangen. Veel gebouwen zijn oud en vervallen terwijl het eigenlijk mooi cultureel erfgoed is.

Oude industriële gebouwen.
20170626_111247.jpg 20170626_111127.jpg

De eerste Demonstratie was bij de Birstall woodturning club. Ongelooflijk! Een club met een eigen clubruimte waarin 6 dagen per week op 20 draaibanken de leden kunnen maken wat ze willen. De demonstratiebank was een Jet 3520. Fijne bank, vast aan de grond. Aan het plafond hingen 2 domecamera’s en één camera op statief maakte detailopnames. Het geheel werd geprojecteerd op een groot scherm. Da’s wel een beetje raar, als je een zaal toespreekt en iedereen kijkt langs je op naar het scherm.

Birstall woodturning club
20170621_174915.jpg

Dag 2 ging naar Huddersfield. Normaal een uur rijden maar ik had de toeristische route genomen en dan kom je langs bijzondere plekken. Ik wilde eigenlijk stoppen in Penistone, maar onderweg kwam ik dit cafe/restaurant tegen… tja…

20170622_111812.jpg

In Sheffield zitten een paar van de producenten waar ik mijn spullen inkoop, zoals Crown en Robert Sorby. Dus moest ik uiteraard bij beide langs. Erg interessant en veel geleerd tijdens een rondgang door Sheffield met Edward Gandi. Het is een heel werk om zo’n stuk gereedschap te maken. Plotseling vond ik de prijs van houtdraaigereedschap wel meevallen… Ook het harden van het staal en het cryoniseren was bijzonder interessant om te zien. In de smederij werkt nu nog 1 man. Al 45 jaar en hij is trots op zijn werk. Dat zijn trouwens alle mensen die er werken, trots op hun product. Toen ik zo’n heel groot slijpwiel zag durfde ik het bijna niet te vragen…

20170621_135425.jpg

In Sheffield mocht ik de hele dag vullen met demo’s. De holle vorm, basis schalen draaien, een upsidedownturning spinning top en, op verzoek van Lesley Churton (voorzitter van de club en aanstichter van deze tour) een vogelvoederhuisje, zoals ik er inmiddels 50 gemaakt heb…In een prachtig oud pand op de eerste verdieping werd tussen 9 en 10 uur ’s morgens een draaibank neergezet en een scherm en de camera’s. 2 jaar geleden heb ik, ook bij een demonstratie in Engeland, het compliment gekregen dat er niemand in slaap gevallen was dus het was waarschijnlijk een goede demo. Een twijfelachtig compliment… Tijdens het deel over het schalen draaien viel er iemand op de eerste rij in slaap. Ik heb ‘m weer wakker gemaakt door een stoffer en blik “per ongeluk” van de tafel af te laten vallen…

20170624_143746.jpg 20170624_141637.jpg 20170624_141221.jpg

Het was warm en na zo’n dag l*llen, gaat een biertje er wel in. Deze smaakte een beetje zoals de brokken van mijn hond ruiken…

20170629_212422.jpg

Zo… en dan nu weer aan het werk. Ik heb 40 blokken hout op de heftruck liggen om schalen uit te steken. Dat moeten begin oktober 35 afgewerkte schalen zijn…

20170703_114645.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooi reportage Ronald, van zulke houtdraai clubs zoals in Engeland,kunnen wij in Nederland alleen maar dromen.

Groet Pel.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
40 blokken hout? Dat is toch voor de Heylige zaterdag krap aan, of heb ik dat verkeerd begrepen?

Heb je Ashley Iles nog bezocht? Doe naam heeft voor mij nog meer historie dan Crown of Sorby.

Hoe bevalt links rijden?

Zo'n houtdraaiclub lijkt me erg wennen - eerst moet je er naar toe met je gereedschap, dan kun je daar niet lekker je eigen herrie aanzetten en er is altijd gezelschap om je heen tijdens het draaien, je moet het vast ook netjes achterlaten, hoop gedoe!
 
P

Pel

Guest
40 blokken hout? Dat is toch voor de Heylige zaterdag krap aan, of heb ik dat verkeerd begrepen?

Heb je Ashley Iles nog bezocht? Doe naam heeft voor mij nog meer historie dan Crown of Sorby.

Hoe bevalt links rijden?

Zo'n houtdraaiclub lijkt me erg wennen - eerst moet je er naar toe met je gereedschap, dan kun je daar niet lekker je eigen herrie aanzetten en er is altijd gezelschap om je heen tijdens het draaien, je moet het vast ook netjes achterlaten, hoop gedoe!

Maar voor diegene die klein behuisd zijn, of het houtdraaien willen leren door goede vakmensen, of misschien zelf geen draaibank kunnen betalen, dan lijkt mij zo'n houtdraaiclub toch wel een uitkomst Jurriaan.

Groet Pel.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
40 blokken hout? Dat is toch voor de Heylige zaterdag krap aan, of heb ik dat verkeerd begrepen?

Heb je Ashley Iles nog bezocht? Doe naam heeft voor mij nog meer historie dan Crown of Sorby.

Hoe bevalt links rijden?

Zo'n houtdraaiclub lijkt me erg wennen - eerst moet je er naar toe met je gereedschap, dan kun je daar niet lekker je eigen herrie aanzetten en er is altijd gezelschap om je heen tijdens het draaien, je moet het vast ook netjes achterlaten, hoop gedoe!

die 40 blokken zijn voor een opdracht Jurriaan. Voor het weekend is er allerlei ander spannend hout in aantocht! Ashley Iles ben ik niet geweest, maar de broer van (maakt ook gereedschap) kwam wel kijken op een demo en was verheugd om een dikke afruwguts van zijn broers in mijn koffer te zien...
Ik was met mijn eigen auto misschien dat dat het links rijden makkelijker maakte. De vorige keer vond ik het, in een huurauto maar lastig... Een hoop gedoe is het wel idd. Je sleept ontzettend veel troep met je mee, bovendien heb ik de demo ook 1 keer gedaan op een record power van 500 wat met 2 x MK1... Ondanks dat ik het kleinste blokje wat ik bij me had erop had gezet was dat toch wel een uitdaging...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Sjemig, eerst maak je filmpjes in opdracht van Radius, nu word je gefilmd in UK.....
You are a movie star :)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ronald,

je hebt het over een smederij waar maar één man in werkt. Over welke firma gaat het? Is het de smederij van Crown? Is mij even niet duidelijk.

groeten,

Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.