gaten en noesten uitboren

ruudvandewal

Nieuw lid
1 jul 2017
2
0
hallo, ik werk vaak met spintvrije stammen en rondhout eiken en acacia, vaak hebben we slechte stukken in een stam zitten die eruit moeten en daar zet ik dan een prop voor in de plek. dit doe ik vaak met een speedboor van 30mm en dan een prop. maar omdat het gat al gedeeltelijk bestaat krijg je vaak geen mooi opgeboord gat. ik weet niet of een forstnerboor werkt maar het zou denk ik wel werken als er een lange centreerboor bij zit. deze krijg ik echter nergens gevonden. maar misschien heeft iemand een betere oplossing. alvast bedankt
 

ruudvandewal

Nieuw lid
1 jul 2017
2
0
Over wat voor diameters boren gaat het? Met een bovenfreesmachine kan je zeer nauwkeurig boren.

gaat om gaten rond 30 en 40mm, het is rondhout en ik moet het met een handboormachine doen omdat het hout te zwaar is voor op de kolomboormachine. vaak zit het slechte stuk een 3 cm in het hout dus moet echt een centreerpunt hebben zodat het niet gaat zwabberen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Dat bedoel ik: met een bovenfreesmachine is er geen centerpunt nodig. Maar ik weet niet of dat soort maten frees er zijn. Met een kleinere diameter, kopieerring en mal kan ook.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.