welk soort hout is dit??

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
ik heb weer ergens een mooie plank zien staan. deze meegenomen en de schaaf eroverheen gehaald. ik weet echter niet welke houtsoort het is??

wie kan me helpen??

rick

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Ja, eigenlijk is het raden hè? Ik zie het niet zo snel, het is wel duidelijk dat er slaap in zit. Dat doet me dan weer eerder denken aan een inlandse houtsoort. Dan is het voor Iepen eigenlijk te licht van kleur. Misschien Olijf-essen. Ergens heb ik ook een associatie met teakhout, maar dat kan ik niet rijmen met slaap. Rick, kun je nog wat "scherpe" detailfoto's maken? En zo mogelijk ook van geschaafd stukje kopshout?

Fons
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Houten Klaas zei:
Zou het Palissander kunnen zijn?
Pallisander is het zeker niet. En als het dat zou zijn kon het nog vele soorten gaan.
Ik denk dat olijf essen dichter in de buurt komt. Een scherpe kopshoutfoto zou inderdaad duidelijkheid kunnen scheppen. Ook het gewicht per m³ is leuk om weten.
 

harmenhardeman

Nieuw lid
21 sep 2010
19
0
hardemanmeubelenambacht.nl.
Hoi Rick,

Ik denk aan een (douglas red fir)
De kleur kan ontstaan zijn door de ouderdom

Als het een douglas soort of oregonpine is dan zou je dit moeten kunnen ruiken

Pine soorten zijn over het algemeen een beetje zoet van geur
Loof soorten zijn vaak een beetje zuur

Zou je kunnen vertellen wat je ruikt ?
En of er een groot verschil zit tussen de hardheid van de jaar ringen ?

Ook kan je met een loep ( wel een goeie ) zien wat voor structuur het heeft
Loof hout Heeft een vaten structuur
Naald hout heeft een cellen structuur
 

squirrel

Nieuw lid
26 nov 2010
6
0
Weegt het zwaar? Is raar! Heeft de nerven van olm en is vervuurd als beuken.
Heeft wel iets van essen ook maar is zo donker!

Squirrel.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het doet mij een beetje aan boiré denken. Dan zou het grove poriën moeten hebben en die uitgesproken donkerbruine strepen zouden op sommige plekken een beetje stroperig moeten zijn. Als je het gladschaaft en er een klein beetje camellia-olie op wrijft krijg je een geelbruine kleur met een mooie glans. Klopt dat?

Arthur

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
ik zal vanavond proberen wat betere foto's te maken. het is echt mooi hout. waarschijnlijk wil ik er een kistje van gaan maken icm esdoorn.

rick
 
A

Athanor

Guest
Komt dus weer in de buurt van pallisander..... Toen ik nog wat op internet naliep, vond ik wat pallisandersoorten die inderdaad wel wat lijken op het hout op de foto. Dus ik ben zeer geïnteresseerd naar de uitkomst.

Fons
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik zou niet weten welke pallisandersoort hierbij in de buurt komt...

Ik denk eerder aan een dosseplank zebrano.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik hou het op Honduras palissander (Dalbergia stevensonii -940 kg/cub) of op Beli (Paraberlina bifoliolata - 800 kg/cub). De laatste wordt ook wel verkocht als vervanger van zebrano. Honduras palisander is vrij duur en komt niet zo veel voor in plankvorm. Wordt verwerkt tot fineer of muziekinstrumentonderdelen (b.v. marimba) i.v.n. het klankgehalte van het hout. Beide zwaarder dan b.v. eiken - 750 kg/cub.
In ieder geval lijkt één plank aangetast door vocht en dat zie je weer niet zoveel bij deze zware houtsoorten. Of is het toch veldiep, die te vochtig gelegen heeft?
Microscopisch (celstructuur) onderzoek lijkt gewenst.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 
A

Athanor

Guest
jan pranger zei:
In ieder geval lijkt één plank aangetast door vocht en dat zie je weer niet zoveel bij deze zware houtsoorten. Of is het toch veldiep, die te vochtig gelegen heeft?
Microscopisch (celstructuur) onderzoek lijkt gewenst.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl

Dat is ook juist weer het punt dat mij aan pallisander doet twijfelen. Kunnen jullie je voorstellen dat een hardhout als dit last van zwammen/slaap krijgt? Dat lijkt mij weinig voor de hand liggend. Dus toch in de richting van Iepen of OlijfEssen denken?

Fons
 

tantetruus

Actieve deelnemer
16 aug 2010
72
0
Het is absoluut geen palissander; ik denk eerder aan swamp ash of zo, dat zou ook overeenkomen met het "slaap" dat er in lijkt te zitten.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
oke, heleboel meningen. gonzales alves lijkt het inderdaad enorm op. gonzales alvez(wat ik al heb) heeft dunnere zwarte lijnen. dit heeft qua lijnen meer weg van naaldboomhout. de structuur is echter erg fijn.

hier wat meer foto's

Attached files
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Je zou een kopshoutsnede moeten maken. Kan je niet proberen om met een vlijmscherpe beitel een zuiver oppervlak te snijden en daarvan een foto te posten? Uit deze kopshoutfoto valt weinig op te maken... :(
 
A

Athanor

Guest
Mee eens! Ja Rick, we zijn veeleisend hè? Een scherpe foto (macrostand) van geschaafd kopshout willen we graag zien :cool:

En zo mogelijk een indicatie van het gewicht van het hout?..... Zijn het voor je gevoel zware planken?

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.