Welk hout voor buitentrap?

tuoh

Oud hout
De bedoeling was inderdaad om het hout onbehandeld te laten, ik had toch begrepen dat dat met iets als Robinia geen probleem is. Welke behandeling zou je anders voorstellen? Oliën of vernissen?

Inderdaad, zoals ook Fons hier al aanhaalde, kan je Robinia zonder problemen onbehandeld buiten gebruiken. Het impregneren is enkel van toepassing bij gebruik van Rood Amerikaas Eiken.
Als je kan kiezen is kwartiers gezaagd Robinia de beste keuze, dat blijft vormstabiel in alle omstandigheden.

Elke behandeling (olie of vernis) is voor traptreden buiten een niet aflatende bron van zorg en onderhoud, de lagen takelen immers zeer snel af door gebruik en UV straling, zeker de horizontale vlakken, omdat daar water en vuil blijven opstaan.
Verder is het belangrijk dat de stalen structuur waar de treden op komen te liggen voorzien word van sleufgaten, zo kan het hout blijven werken eens het vastgeschroefd is.
 

Gerda

Nieuw lid
12 jul 2017
10
0
robinia a-keuze geschaafd voor tafels, waar koop je dat? wil ik ook wel iets mee.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Even de knuppel in het hoenderhok gooien: Wat denkt de TS over een bamboe composiet? Duurzaam, ecologisch verantwoordt...
 

Margo

Nieuw lid
1 jul 2017
6
0
Borsbeek
Ik kende het niet, dus ben het even gaan opzoeken. Ik vind 2 dingen: een onder hitte geperste bamboe met formaldehydehars als lijm en een composiet van bamboe met plastic. Ik ben niet echt overtuigd van de duurzaamheid daarvan, toch zeker in vergelijking met lokaal gegroeid puur hout, maar je mag me proberen overtuigen :) en bedankt toch voor de input
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Ik kende het niet, dus ben het even gaan opzoeken. Ik vind 2 dingen: een onder hitte geperste bamboe met formaldehydehars als lijm en een composiet van bamboe met plastic. Ik ben niet echt overtuigd van de duurzaamheid daarvan, toch zeker in vergelijking met lokaal gegroeid puur hout, maar je mag me proberen overtuigen :) en bedankt toch voor de input

Ik zit als beroep in de kunststof composieten kant, dus met glasvezels en carbon vezels versterkt met polyesther epoxy's.

Zo is ook de werking van een bamboe composiet, echter het gehalte bamboe is in dit geval best hoog (zo'n 60-70%). De epoxy is inderdaad een plasticsoort, echter hiermee gaat het dan ook zo'n 50 tot 80 jaar mee! Absoluut een duurzame investering.
 

Margo

Nieuw lid
1 jul 2017
6
0
Borsbeek
trap.jpg onder het motto beter laat dan nooit, onze trap, ze staat er al bijna een jaar. Het is Robinia geworden en we zijn er heel tevreden van. Ondertussen is ze al flink vergrijsd, de foto is de oorspronkelijke kleur. Bedankt nog voor jullie raad!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.