Houtsoort?

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

ik heb ook eens een houtsoort vraag!

klein stammetje, grove bast, na splijten ruikt het soort van "fris lavendel(?)/zeep-achtig"

Iemadn een idee wat het is? Denk niet aan iets speciaals hoor, het komt uit de buurt.
Na splijten heeft m'n hout hok wel een week heerlijk geroken.

Robert


DSC_6360.jpg


DSC_6362.jpg


DSC_6357.jpg
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
He martijn.

Echt waar?? Stoer.

Ik ging uit van een of ander naaldhout (geen idee waarom eigenlijk) ik had gewoon niet zon hoge verwachtingen:eek:.
Vanmiddag bewapend met de no5 dit stuk in submissie gebracht en geript (met de hand jawel), het was zeker geen naaldhout.

De geur, lavendel, is niet egt lavendel, het ruikt wat zurig maar lang niet zoals verse eik, zoetig fris, maar niet zo grasachtig zoet als esdoorn. Volgen jullie nog?
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
He martijn.

Echt waar?? Stoer.

Ik ging uit van een of ander naaldhout (geen idee waarom eigenlijk) ik had gewoon niet zon hoge verwachtingen:eek:.
Vanmiddag bewapend met de no5 dit stuk in submissie gebracht en geript (met de hand jawel), het was zeker geen naaldhout.

De geur, lavendel, is niet egt lavendel, het ruikt wat zurig maar lang niet zoals verse eik, zoetig fris, maar niet zo grasachtig zoet als esdoorn. Volgen jullie nog?

Naaldhout en loofhout zijn heel makkelijk van elkaar te onderscheiden.
Naaldhout heeft geen vaten en loofhout wel. Althans er zijn 5 soorten loofhout die ook geen vaten hebben, maar die zal je hier echt niet tegenkomen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Naaldhout en loofhout zijn heel makkelijk van elkaar te onderscheiden.
Naaldhout heeft geen vaten en loofhout wel. Althans er zijn 5 soorten loofhout die ook geen vaten hebben, maar die zal je hier echt niet tegenkomen.

Hoi Piet, welke 5 soorten zijn dat dan? Dit is loof geen twijfel mogelijk

Hoi Woodworker, de kleuren vertekenen toch een beetje. Het kernhout is zalm rose, rood bruinig, afhankelijk of het vers geschaafd is of langer aan licht blootgesteld. Walnoot, zoals ik het ken, is echt bruin.

Ik denk Kersen hout, reuk is amandel.
Hoi Leo, ik dacht amandel... die is gek, maar mijn neus nog ens in de krullen gestoken en ja dat zou best eens kunnen. Volgende keer als ik amandelen koop zal ik echt vergelijken, als ik dan nog krullen heb (of kan maken).

Heeft kers altijd zo'n flinke rand spint? Ik heb ooit enkele pollepels uit japanse kers gemaakt, en daar zat geen zichtbaar saphout aan, dat was wel een tak overigens.

Groet Robert
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Hoi Piet, welke 5 soorten zijn dat dan? Dit is loof geen twijfel mogelijk


Groet Robert

Sorry voor mijn late reactien op je vraag, maar zie het nu pas.
Deze soorten loofhout hebben geen vaten:

CHLORANTHACEAE Sarcandra glabra
TROCHODENDRACEAE Tetracentron sinense Oliv.
TROCHODENDRACEAE Trochodendron aralioides
WINTERACEAE Drimys winteri
WINTERACEAE Exospermum stipitatum
WINTERACEAE Zygogynum SPP.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoi Leo, ik dacht amandel... die is gek, maar mijn neus nog ens in de krullen gestoken en ja dat zou best eens kunnen. Volgende keer als ik amandelen koop zal ik echt vergelijken, als ik dan nog krullen heb (of kan maken).

Heeft kers altijd zo'n flinke rand spint? Ik heb ooit enkele pollepels uit japanse kers gemaakt, en daar zat geen zichtbaar saphout aan, dat was wel een tak overigens.

Groet Robert

Robert de reuk komt van cyanide producerend material dat in Cherry en andere planten aanwezig is, en ook in Amandel what meeste mensen kunnen ruiken, je kunt dit wel op het net vinden als je dat wilt, en ja dat is dus vergif, sommige amandels hebben dit in grotere hoeveelheid, ook kersen takken bladeren etc.

cyanide.jpg poison.jpg

Ja Kersen heeft lighter sapwood, hier een foto van een stuk kersen dat Ik opgespannen heb, je kunt dus goed het saphout zien.
Cherry wood.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.