Klein kastje voor het opbergen van schrijfwaren / teken spullen

StijnSpijker

Nieuw lid
1 feb 2016
5
0
Ik ben een complete beginner en wil als eerste werkstuk een klein kastje maken voor het opbergen van potloden, pennen en andere teken spullen.

Het groffe idee is duidelijk, er moeten (kleine) vakjes inkomen van zo'n 6 x 6 centimeter die zo'n 13 centimeter diep zijn (de potloden moeten uitsteken uit het kastje).

Nou heb ik een leuk ontwerp bedacht en gemaakt in Sketchup, ongeveer 33 x 27 centimeter zie hier:

kastje_1.jpgkastje_2.jpg
Bekijk bijlage kastje.skp

Ik heb wat multiplex gehaald bij de lokale Gamma (mijn eerste werkstuk, dus ik wilde niet gelijk voor eiken gaan ofzo). Vol entousiasme begonnen in de schuur, waar ik een bovenfrees (Festool OF1010), zaagtafel (verschikkelijk goedkoop Ferm ding van 50 euro) en diverse kwaliteits handgereedschappen tot mijn beschikking heb (beitels, Stanley No 4, japanse trek zagen, combinatie winkelhaak).

Toen kwam ik tot het besef dat ik veel "internet-wijsheid" heb, en weinig praktijk ervaring, ik heb de grootste moeite om te bedenken hoe ik al mijn inkepingen en lijnen recht krijg, en ook recht tegenover elkaar, zie hier:

20170701_093120244_iOS.jpg 20170701_093142923_iOS.jpg 20170701_093214352_iOS.jpg

Bij mijn bovenstaande werkstuk ben ik begonnen met de buitenplankjes, deze heb ik grof uitgezaagd op de ferm tafelzaag, en daarna door middel van de japanse trekzaag en de schaaf mooi afgemaakt en vierkant gekregen. Helaas zijn niet alle lijnen parallel. Toen heb ik de box joints / finger joints gemaakt door de plankjes te stapelen en er in een rechte lijn doorheen te zagen. Helaas ben ik blijkbaar niet zo goed in recht zagen en heb ik erg veel speling tussen de verbindingen.

Bij het zagen van de inkepingen voor de "leg plankjes" had ik het idee de planken naast elkaar te leggen en dan in een keer door te frezen zodat beide lijnen op gelijke hoogte zouden zijn, maar op mijn werkbank heb ik geen manier om de plankjes beide vast te klemmen en dat ik nog steeds met de bovenfrees + zijgeleider er overheen kan...

Graag zou ik wat tips willen over hoe ik hierin kan verbeteren. Moet ik iets veranderen in mijn ontwerp, misschien andere verbindingen? Of werk ik misschien in de verkeerde volgorde?
Ook zat ik er aan te denken om een goede zaagtafel aan te schaffen (of inval + liniaal) zodat ik makkelijker parallele lijnen kan zagen en wellicht zelfs inkepingen.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je dingen in serie maakt zoals hierboven met die verbinding dat helpt het ontzettend als je een mal maakt of op karton iets netjes uittekent en dat op je hout plakt zodat je afstanden even lang zijn.
Let wel op dat je bij de ene plank aan de binnenkant van je lijnen blijft en bij de tegenoverliggende aan de buitenkant zodat als het vrijwel pas is dat je dan op de hand het laatste eraf schilt met bijv een beitel en zo gaat het dan langzaam als een puzzel in elkaar passen.
Dit soort bewerkingen kan ook heel goed op een zaagtafel met een sled, kijk even op youtube.
Als je scheef zaagt dan heeft dat vooral te maken met je houding, zoek een voor jou goede, stabiele, comfortabele houding en laat VOORAL de zaag het werk doen.
Daar vindt je ook filmpjes over op het bekende kanaal.
En niet om vervelend te doen, je bovenfrees is prima maar zo'n ferm ben ik ooit mee begonnen en die heb ik snel doorverkocht toen ik de kans kreeg voor iets beters tweedehands.
Dus als je meer gaat doen in de toekomst dan is een investering in een leuk zaagtafeltje een hele verantwoorde uitgaaf.
Plaatmateriaal kan je laten zagen maar als je vrijwel alleen met platen gaat werken dan is een (inval)cirkelzaag met rails ook heel goed.
Goed gereedschap is het halve werk en daar is niets teveel mee gezegd.
Als je gaat zoeken op zaagtafel of (inval)cirkelzaag op het forum dan vindt je een schat aan info, ook zoals welke merken rails op elkaar passen enz.
Daarnaast kan je op youtube allerlei handige jigs (hulpmiddelen) voor gereedschap vinden die je voor weinig geld zelf kan maken.
 
Laatst bewerkt:

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Het is achteraf, maar als je eerst de sleuven freest kun je aan het eind latten op het werkstuk bevestigen met schroeven. Die schroeven draai je weer in de stukjes die je toch uitzaagt. Je kunt de boel dan op de vloer leggen.
Het is jammer dat het hout direct verbrand op de zaagtafel als ik het zo zie. Zijn de tanden nog wel scherp en zitten ze niet onder het hars?
Wat je ook kunt doen, om het handwerk goed onder de knie te krijgen is de sleuven uit te hakken met hamer beitel en een grondschaaf.
 
P

Pel

Guest
Is deze rommel mutiplex van de Gamma, tjonge tjonge, die is nog te slecht om te dienen als kist voor iets in te pakken, ik zou naar een fatsoenlijke houthandel gaan voor hout en of plaatmateriaal.

Groet Pel.
 

Alouatta

Nieuw lid
25 jul 2013
8
1
Hasselt
Misschien inderdaad eens kijken naar "ander" hout.
Ooit me ook laten verleiden door een actie op betonplex. Uiteindelijk toch naar de lokale houthandel gegaan.
Zie hier het verschil:
IMG_20160113_063514.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Daar is de TS weinig mee geholpen Pel.... ook dat hoort bij het stukje leren
Leren wat je gebruikt, goed en slecht van elkaar onderscheiden etc

Stijn, misschien is een leuker projectje voor je om een freestafel te maken, dan heb je een geleider en word je freeswerk al nauwkeuriger

Lees dit draadje eens door
https://www.woodworking.nl/showthread.php?21792-Beste-besteedde-4-uur-sinds-tijden



Inkepingen kun je zagen, maar ook frezen
Kijk eens op youtube naar dit filmpje https://youtu.be/e7Ds8pE850g
hier word een Incra Ls Positioner gebruikt, maar daar gaat het niet om, kijk hoe hij zijn zwaluwstaarten freesd (rechtop) dat kan natuurlijk ook voor jou verbindingen
Met een beetje creatieviteit kun je een heel komen (er zijn voor zo een incra ook nog wel andere alternatieven)
helemaal gaaf is als je het uit de hand kan, daar zijn ook vele goede filmpjes over

Niet helemaal uit de hand, maar wel mooi gemaakt
https://youtu.be/YeTKRcnuWPI

En als je dat een beetje in de vingers hebt, doe je het in 3,5 minuut
https://youtu.be/xxIgNel0H_I
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
751
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Erg herkenbaar. Zo zijn we bijna allemaal begonnen.

De tegenover elkaar liggen wanden had je ook eerst de sleuven kunnen frezen en daarna er 2 wanden van kunnen zagen. Je hebt een of 1010. Als je daar ook een geleiderail bij gebruikt mag het geen probleem zijn. Ik zet tegenwoordig bijna altijd de geleiderail met de klemmen vast. Geeft net iets meer zekerheid.

De Ferm zaagtafel ken ik niet, maar het lijkt alsof je met een botte schulpzaag hebt gezaagd. Een juist, scherp zaagblad doet wonderen.

Met name bij het maken van tanden gebruik ik vaak een normaal (niet te hard) tekenpotlood, waar bij ik de puntenslijper contant bij de hand heb. Bij de action kost een setje amper een drol. Lidl en Aldi hebben ze soms ook.

En bedenk: "De vuurkorf wil soms ook wat".
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Wel ik vind je goed op weg met oefenen hoor! Materiaal heb je nu even geen invloed op, maar een volgende keer kun je daar rekening mee houden. Overigens is de festool OF1010 een uitstekende bovenfrees. En zoals je zelf al schrijft is de Einhell zaagtafel een stuk minder. Maar met wat hulpstukken zoals beschreven kun je er misschien nog goede resultaten mee bereiken. Ik laat een voorbeeld zien van het zagen van tanden.

Fons

IMG_0562.jpg

Nog een filmpje van mijn youtube kanaal waar je het proces ziet. Maar ik kan me voorstellen dat het maken van de hulpstukken pas komt nadat je deze basisoefeningen wat in de vingers hebt.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.767
738
Enschede, Twente
M.i. begint het allemaal met heel precies meten en aftekenen. ("Measure twice, cut once.") Dus consequent één meetmiddel gebruiken - een goede dunne, lange stalen lineaal heeft mijn voorkeur. Een scherpgepunt potlood kan, een mechanisch potlood 0.5 mm is perfect.
Maten overnemen van één stuk naar een ander gaat beter als je die tegen elkaar aan hebt liggen. Gebruik klemmen als dat helpt.

Systematisch zijn bij het zagen, dus links en rechts van de lijn zagen als het om verbindingen gaat en dan altijd de helft van de lijn meenemen. Een mes gebruiken is vaak beter dan een potlood als je verbindingen uittekent — zie Paul Sellers.

Altijd de onderdelen goed markeren. Dus aangeven wat binnen/buiten is en boven/onder. Markeer aan elkaar te koppelen delen, dus A/A, B/B enz.
Droogpassen voor je gaat lijmen.

Het zijn allemaal simpele 'regels', maar je moet het gebruik ervan inslijpen. Dus veel doen. Niet ermee zitten als het niet goed lukt — de volgende keer gaat het gegarandeerd beter.
 
P

Pel

Guest
Niet onbelangrijk is, de tijd er voor nemen, vaak wordt er haastig gewerkt om zo snel mogelijk het resultaat van het werkstuk te zien. Dit gaat natuurlijk ten koste van de kwaliteit van het werkstuk. Als je ervaren bent dan zal het automatisch ook vlugger gaan.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
als ik dit op foto bekijk lijkt me dit Populieren multiplex te zijn... van den Gamma

StijnSpijker, dit materiaal is ideaal om op te leren met handgereedschap : mesje/beitel/grondschaaf en dan moeten ze heeeeeel scherp zijn.
Het is niet het beste materiaal om op te leren met machines want zelfs met een nieuw zaagblad splintert het fel en met een bovenfrees is het al helemaal van het gekke.... maar het is extreem licht. en daarom heb ik heb zelf al heel wat kistjes gemaakt in dit materiaal om gereedschap in op te bergen en ik moet toegeven .. de eerste creaties zijn ook niet de mooiste juweeltjes, de lateren zijn al iets beter :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.